Header Ads

Header ADS

Sikap PAS terhadap sekolah vernakular dan masalah orang PH Bengap nak faham


Oh saya baru perasan rupanya ada gerombolan PH menyerang status saya tahun lepas tentang isu Nga Kor Meng dan sekolah vernakular. Kononnya saya perlu tarik balik perkataan 'tongong' yang saya guna kepada pemimpin DAP tersebut sebab Ketua Pemuda PAS Ir Khairil Nizam pun telah menyetujui kewujudan sekolah vernakular.

Inilah masalah orang PH. Bengap.

Saya mengatakan Nga Kor Meng tongong bukan kerana dia mempertahankan sekolah vernakular. Saya kata dia tongong kerana dia mendakwa sekolah vernakular wujud dalam perlembagaan.

Sedangkan hakikatnya, yang wujud dalam perlembagaan hanyalah sekolah agama dan sekolah mubaligh. Dan istimewanya sekolah agama Islam ini adalah kerajaan perlu salurkan dana berdasarkan semangat Perkara 12 (2) Perlembagaan.

Nga Kor Meng pada ketika itu adalah Timbalan Speaker Dewan Rakyat. Kalau Timbalan Speaker pun bodoh perlembagaan, kita nak panggil apa?

Dia Timbalan Speaker tau. Bukan ahli parlimen level macam
Amin Ahmad

Ini status penuh saya:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2531100976939910&id=100001200986490

Jadi disebabkan sekolah vernakular ini tiada dalam perlembagaan, mendesak pembubarannya tidak boleh dikira menghina asas kewujudan negara. Boleh rujuk keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes Mark Koding 1978.

Oleh kerana sekolah ini hanya wujud dalam Akta Pendidikan, membuang terus kewujudannya (dari segi teknikal) bukanlah sesuatu yang susah kerana hanya memerlukan pindaan majoriti mudah di parlimen.

Malahan Akta tersebut juga secara jelas menetapkan bahawa tambahan SJKC atau SJKT hanya berada di bawah budi bicara Menteri Pendidikan. Tak perlu bawa ke kabinet pun! (Kuasa ini sedang dicabar di mahkamah oleh sekumpulan aktivis)

Tetapi jika tiada dalam perlembagaan, adakah kewujudannya sah? Bagi saya sudah tentu. Kelas tuisyen pun tak ada dalam perlembagaan. Ia tidak menjadikan tuisyen itu satu benda haram.

Dah tu bagaimana pula pendirian sebenar saya tentang sekolah vernakular?

Senang, pada 23 Jun tahun lepas (sehari selepas status saya tentang Kor Meng) saya telah menulis pendirian saya tentang kewujudan sekolah vernakular melalui entri di bawah:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2532623146787693&id=100001200986490

Di dalam status ini, saya telah menyenaraikan 9 cadangan bagi penambahbaikan sekolah vernakular iaitu:

1. Galakan bantuan kewangan bagi murid bukan Melayu memasuki Sekolah Kebangsaan (SK) dan murid Melayu memasuki Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK)

2. Perbanyakkan guru Melayu di SJK dan guru bukan Melayu di SK

3. Tolak UEC sebagai syarat kemasukan IPTA

4. Hentikan bantuan kewangan kepada sekolah persendirian yang tidak mengikut aliran pendidikan kebangsaan

5. Bantuan PTPTN dan biasiswa GLC hanya bagi lepasan sekolah kerajaan dan sekolah yang diiktiraf perlembagaan

6. Wujudkan modul kebudayaan bumiputera dan kefahaman Islam dalam subjek Moral

7. Jenamakan semula sekolah vernakular

8. Hentikan pembinaan SJK baru

9. Dana khas bagi pendidikan dan kegiatan bahasa/ kebudayaan Cina dan Tamil di Sekolah Kebangsaan

Adakah saya berubah? Tidak.

Oleh itu saya ulang balik:

Nga Kor Meng adalah Timbalan Speaker tongong kerana tidak faham perlembagaan.

Dan penyelesaian isu sekolah vernakular mesti ditangani secara berhati-hati bagi mengelakkan backlash dan perbalahan kaum. Suka atau tidak, sekolah vernakular adalah sebahagian daripada kehidupan bukan Melayu dan sebarang perubahan ke atasnya mestilah dibuat secara perlahan-lahan supaya boleh diterima semua.

Orang PH kena belajar cara membaca status orang dengan betul. Kalau baca Facebook pun tak tahu maka patutlah baca manifesto pun kena tipu!

---

Abdul Rahim Hilmi Zakariya
Bukit Tunggal Kuala Terengganu


#Sumber :  FB  

MR :  Isu perlembangan dan budibicara keharmonian perlu difahami  


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


5 ulasan:

  1. biasalah...kaum sepet bermuka perisai..
    turun dari tempat tinggi untuk menjahanamkan apa sahaja yg dia sentuh.

    akhir zaman dah masuk fasa ke2

    BalasPadam
  2. Puak2 dap ni bukan tak tahu semua tu..tapi kami tak peduli persetankan perlembagaan inilah ideolagi komunis bukan dia kisah pun....

    BalasPadam
  3. Sebodoh bodoh melayu adalah meteka yg bekerjasama dgn DAP

    BalasPadam
  4. Bodoh punye sepet,,,
    Klu nk sngt sek cina to balik la tongsan babi,,,
    Nie tanah melayu
    Faham x babi oink2....
    Bodoh setan punye sepet,,,,
    Sepet nie memang bangse sial,,,
    Sme mcm israel,,,
    Ko mmg babi sepet,,,
    Babi , anjing bodoh bangang srmue bangse ko
    Bangse oku,,bangse penjilat jubo british
    Mmg sial

    BalasPadam

  5. Satu perkongsian yg baik dari Abdul Rahim Hilmi Zakariya.. sya agak bersetuju dgn saranan yg diberikan walaupun sedikit keliru dgn kesan dan akibat penambahbaikkan.. kerana sya rasakan saranan2 itu lebih kepada menukar sekolah2 vernakular ini menjadi sekolah kebangsaan secara halus dan perlahan2.. tapi dalam apa jua keadaan anda kena ingat bahawa apapun saranan perlu diberitahu dgn cara yg berhemah.. kalau orang PH bengap nak paham kena tanya juga pada MCA dan MIC kerana mereka juga berfikiran seperti Nga Kor Meng.. adakah mereka juga bengap? kalau bengap penulis juga perlu nyatakan tanpa ada sikap berat sebelah.. dan sya lebih bersetuju sekiranya sekolah vernakular ini dihapuskan sepenuhnya dan hanya SK yg beroperasi.. dan kalau Islam ada sekolah agama maka mereka juga boleh membuat sekolah agama atau sekolah budaya mereka sendiri disesi lainnya..

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.