Header Ads

ads header

Flash News

Umno tak patut letak calon di Melalap kata PBS


Timbalan Presiden PBS Radin Malleh tanpa berlapik berkata Umno tidak seharusnya meletakkan calon menentangnya di kerusi Melalap - yang pada pilihan raya umum lalu ditandinginya dan kalah dengan hanya 293 undi.

Bagaimanapun, katanya, pengundi di kawasan itu cukup bijak untuk menilai latar belakang dan integriti calon, sambil merujuk secara spesifik kepada calon Umno Jamawi Jaafar.

"Kita berasa kesal kerana dalam naungan Perikatan Nasional (PN), sepatutnya pihak umno tidak meletakkan calon di Melalap kerana kawasan ini sudah diberi kepada PBS.

"Waktu pengumuman Umno pun tidak letak calon Melalap," katanya dalam temu bual dengan Malaysiakini.

Umno sebelum ini memutuskan untuk bertanding di Melalap pada saat akhir, sama seperti PBS di 7 kerusi lain, yang mengakibatkan PBS, BN, dan Perikatan Nasional bertembing di 17 kerusi secara keseluruhan.

Ditanya adakah dia merasa terancam dengan kehadiran Umno, Radin menjawab sambil tertawa sebelum mengakui bahawa ia dapat memecah undi dan memberi kelebihan kepada calon Warisan Peter Anthony.

"Bagaimanapun, saya rasa kalau rakyat Melalap pandai menilai tentang integriti, latar belakang calon dan begitu juga dengan parti yang diwakilinya, saya fikir kita ada kelebihan.

"Jamawi pun nama dia tercemar, sebab lompat sini sana, dari Umno ke Warisan lepas tu balik Umno.

"Rakyat pasti nampak siapa sebenarnya mereka semua ini, katak lompat semua ada," katanya.

Dia juga mengkritik Jamawi kerana meninggalkan kerusi Mebakong yang dimenanginya pada pilihan raya lalu, dengan mengatakan bahawa pengundi marah kepadanya.

Sementara PBS, kata Radin, mempunyai rekod prestasi terkenal kerana berbilang kaum dan memperjuangkan hak-hak Sabah mengikut Perjanjian Malaysia 1963.

Mengenai Warisan, katanya parti itu hanya tahu membuat janji.

Mengulas sumber partinya, Radin mengatakan dia berharap masyarakat memahami keadaan parti mereka dan tidak mendorong politik wang.

Radin, 70, menjadi wakil rakyat Melalap sejak 1999 sebelum digulingkan oleh Peter pada pilihan raya 2018.

Dia mengaitkan kekalahannya tahun itu kepada tsunami politik, dan isu-isu politik seperti cukai barang dan perkhidmatan (GST).

Melalap akan menyaksikan saingan enam penjuru.

Hari pengundian adalah Sabtu depan.

   


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan