Header Ads

ads header

Flash News

Cadangan bawa PAS masuk DUN Sabah dipersetujui sebelum PRN Sabah kata Tuan Ibrahim


Nampaknya langkah membawa wakil PAS menduduki salah satu kerusi DUN Sabah hampir menjadi kenyataan tidak lama lagi.

Hari ini salah seorang pemimpin kanan parti itu memberitahu, cadangan berkenaan sebenarnya sudah dipersetujui parti-parti yang ada dalam Gabungan Rakyat Sarawak sebelum ini.

Mendedahkan hal itu Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata ia disepakati oleh Perikatan Nasional (PN) dan BN.

PN merupakan gabungan Bersatu bersama beberapa parti lain manakala BN adalah entiti lain namun mereka bersama dalam GRS untuk menghadapi Warisan dalam pilihan raya (PRN) Sabah pada 26 Sept lalu.

PAS menjadi anggota PN tetapi bukan komponen BN namun menjalin kerjasama rasmi dengan Umno yang mendominasi BN. PAS pula tidak mendapat laluan untuk PRN Sabah sama ada daripada BN atau PN di sebalik rancangan awam mereka untuk meletakkan sehingga 10 calon.

Setiausaha Agung BN, Annuar Musa, pagi tadi mencadangkan Sabah melantik sekurang-kurangnya seorang wakil PAS dalam DUN untuk mengisi enam kuota Adun lantikan negeri itu.

"Saya percaya seorang wakil PAS akan mengisi satu dari enam Adun dilantik.

"Mungkin dua lagi dari Umno, tiga lagi dari PBS, Star dan Bersatu," katanya.

Di sebalik kenyataan Annuar itu yang dilihat baru bersifat cadangan, Tuan Ibrahim menegaskan, ia adalah keputusan yang sudah dipersetujui secara bersama lebih awal.

"Sebenarnya perkara ini telah pun dipersetujui oleh semua parti dalam gabungan GRS yang terdiri daripada PN dan BN," kata Tuan Ibrahim ketika dihubungi petang ini.

Menurut Tuan Ibrahim, PAS menyambut baik cadangan Annuar kerana ia akan memperkukuhkan muafakat politik disertai mereka selepas mereka bekerja gigih memenangkan GRS.

Menurut Tuan Ibrahim, dia sendiri menggerakkan lebih 500 petugas PAS bagi membantu kemenangan gabungan tersebut.

Justeru katanya memang wajarlah PAS diberikan tempat dalam DUN Sabah.

"PAS akan menanti pengumuman rasmi dibuat," katanya.

Untuk rekod, Sabah berbeza daripada negeri-negeri lain apabila kerajaan negeri mempunyai kuasa untuk melantik individu tertentu menjadi Adun tanpa perlu menyertai pilihan raya.

MR :  Nampaknya selepas ini baru rakyat memahami erti Muafakat dalam politik untuk keseimbangan rakyat  


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


2 ulasan:

  1. Haha.. penipuan UMNO pecah rupanye... kononnya nak tunjuk dia baik.. rupenye memang dah ada dalam perancangan sebelumnya.. PAS jugak yg dilambung ketepi ketengah.. takpe2.. janji melayu.. kene pijak pun PAS sanggup.. asalkan UMNO n Bersatu bagi syurga nanti..

    BalasPadam