Header Ads

Header ADS

Sukar untuk dipercayai, kini keturunan Sultan Singapura hanya kerja tukang cuci


Tidak seperti di Malaysia yang masih memartabatkan kuasa diraja, negara jiran, Singapura, pula adalah sebaliknya.

Di republik moden Singapura, siapa sangka bahawa kerabat diraja daripada raja negara itu pada abad ke-19 kini hanya bekerja seperti orang biasa, mencari rezeki dengan membawa teksi, bekerja sebagai tukang cuci dan sebagainya.

Begitulah yang dialami oleh Tengku Shawal, 51, dan keluarganya yang merupakan salah seorang dari keturunan Sultan Hussein Shah.

Tengku Shawal, seperti yang dibawa dalam namanya, adalah seorang putera yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Sultan atau pemerintah diraja. Bagaimanapun, pada hari ini, masih ramai lagi penduduk di Singapura yang tidak mengetahui tentang kewujudan mereka.

Tengku Shawal menerusi temu bualnya bersama Reuters memaklumkan bahawa beliau pernah tinggal di istana yang terletak di Kampong Glam sebelum seluruh kaum kerabatnya diminta untuk berpindah bagi menjadikan istana berkenaan sebagai sebuah muzium tarikan pelancong.

Menurut Tengku Shawal, sehingga kini beliau masih lagi mengunjungi muzium yang pernah menjadi kediamannya suatu ketika dahulu disamping melawat masjid dan tanah perkuburan yang berada berdekatan dengan lokasi muzium berkenaan.

Berbicara tentang usahanya untuk melestarikan warisan kaum kerabatnya pada masa ini, Tengku Shawal memaklumkan bahawa beliau sering menggayakan persalinan pakaian tradisional kerajaan disamping menghadiri pelbagai acara perayaan yang disambut di negara itu.

Salah seorang kerabat diraja yang juga pernah tinggal di istana ketika zaman kecilnya, Tengku Indra, 67, turut mengakui bahawa status yang dimiliki oleh kerabatnya tidak memberi impak kepada kehidupan mereka.

“Kami bukan dinasti. Tidak penting sama ada anda berketurunan kerabat kerajaan atau tidak,” katanya.

“Apa yang penting adalah anda harus memperoleh kehidupan melalui meritokrasi dan bukannya menikmati status yang ditentukan berdasarkan kedudukan nenek moyang,” tambahnya lagi.

Tengku Faizal, 43, yang juga pernah tinggal di istana dan memutuskan untuk tinggal bersendirian pada tahun 1999 kini dilaporkan pernah mencari rezeki sebagai seorang tukang cuci di sebuah kondominium di Singapura sebelum memutuskan untuk menjadi pemandu teksi.

Kerana kehidupan yang serba kekurangan, Tengku Faizal turut menyatakan bahawa isterinya juga perlu bekerja di restoran makanan segera McDonald’s untuk membantu menampung perbelanjaan seharian mereka.

“Kami tidak pintar, kami tidak kaya. Kami hanya mempunyai gelaran,” luah Tengku Faizal.


Sumber :wowberita.my


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


17 ulasan:

  1. Beginilah. Allah dah bagi tahu jangan jadikan orang kafir sebagai wali pemegang amanah. Tapi kita ingat kita lagi hebat daripada Allah. Sembahyang tonggang terbalik apa gunanya. Pergi haji pun apa gunanya jikalau masih fikir diri lebih bijak daripada Allah.

    Ha rasakan.

    BalasPadam
  2. Mne penyokong2 ph babi,,ade nk komen????
    Dasar babi ph bodoh,,,
    Sial x sudah
    Babi ngan ph serupa
    Babi punye kapir bodoh
    Dh la kapir bodoh olk to

    BalasPadam
  3. Cina babiiii
    Dasar sepet babi
    Dh la mate sepet bodoh plk to
    Bodoh ngan cina berpisah tiada
    Babi punye bangsa sepet bodoh
    Dh bodoh x mengaku
    Sial punye bangsa
    Bangsa penipu
    Bangsa pepek menyangkang ke british
    Bangsa penjilat pungkoq british
    Sial punye cona babi anjing

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lain macam je kamu ni. Lebih-lebih pulak.

      Padam
  4. Keturunan Sultan bukan pewats nabi yg Melayu serakat melalak ndpt kuasa bg 2K

    BalasPadam
  5. Unknown0546
    Dasar melayu sial ko nie
    Ko nie mesti melayu singapork,,x pown melayu penang x pown melayu sekangor...3 melayu je nie melayu bodoh setan liberal
    Mk ko anjingggg

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak mainlah Melayu yg tak dijamin ke Syurga kerana hanya Islam beriman je ker Syurga

      Padam
    2. hang ni babi ka babonn..?

      awat mulut macam hanat..?
      jenih mak pak tak ajaq adab bila bercakap.

      ikut dan hang ja nak petik penang bagai.
      lahanat

      Padam
    3. Die dah ngaku Baboon n maafkan die akal tak dak. Binatabg X di soal dlm kubur

      Padam
    4. Nk kne penyipak ke???
      Puihhh

      Padam
  6. Babi ko zul,,ko melayu penang ke,,,
    Sial ko melayu perempat
    Ko dudok la pulau bodoh jo to
    Jgn nk kuar2
    Puihhh melayu penang kokoot bodoh
    Snk mamu setan sial

    BalasPadam
  7. Ank mamu sial bodoh
    Mami mesin jarum bongok
    Puihhhhhhhhh

    BalasPadam
  8. Ko penang g jilat punkoq lim ko to,,,
    G usap buah pelir guan eng babi ko to
    Terowong bodoh
    Pulau penternak babi
    Puihhhhhhhh

    BalasPadam
  9. Baboon aku nak bela kau jaga kadang sawit blh?

    BalasPadam
  10. Unknown 10:07
    Baek ko bela babii
    Ko kn penyokong tegar parti babii dapig
    Puihhhhh

    BalasPadam
  11. 10:07
    Ko melayu haprak
    Si kitol modern

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.