Header Ads

ads header

Flash News

Menteri Besar Kedah Ahli Politik Pemberani


Agak teruk juga nampaknya Menteri Besar Kedah, YAB Muhammad Sanusi Md Nor, dihadapkan dengan selaran dalam isu perobohan kuil di Kuala Kedah.

Paling saya bersimpati ialah bila Lim Kit Siang mengeluarkan kenyataan bahawa YAB Muhammad Sanusi harus diganti sebagai Menteri Besar Kedah kerana tidak layak dan tidak sesuai untuk memegang jawatan tinggi dalam masyarakat majmuk.

Simpati saya ini adalah kerana saya juga pernah menjadi mangsa modus operandi sama yang digunakan oleh Lim Kit Siang yang mempersoalkan kelayakan dan kesesuaian saya untuk menjadi pensyarah di universiti awam dalam masyarakat majmuk.

Modal holier-than-thou beginilah yang lazimnya beliau akan gunakan, bukan dengan menumpukan kepada hujah tetapi kepada menyerang batang tubuh individu.

Lim Kit Siang patut fokus kepada soalan beliau sama ada pimpinan PAS kini tidak lagi mampu untuk membezakan di antara kebenaran dan kebatilan, di antara perkara yang adil dan zalim.

Ini kerana kebenaran dan keadilan dalam isu perobohan kuil atau perobohan mana-mana rumah ibadat lain di mana-mana sahaja sebenarnya sangat mudah: Ia ialah isu undang-undang.

Isu ini telah pernah dinyatakan dengan jelas oleh mantan Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad, yang menyebut begini:

(1) “Orang-orang yang membina dan memiliki kuil di atas tanah kerajaan secara haram adalah penceroboh. Mereka tidak mempunyai apa-apa hak di sisi undang-undang. Kerajaan berhak meroboh kuil itu bila-bila masa.”

(2) “Kerajaan perlu bertindak tegas: Semua rumah ibadat, tidak kira kuil, tokong, gurdwara, gereja, masjid dan surau atau apa juga, yang dibina tanpa kebenaran di atas tanah kerajaan atau tanpa mematuhi undang-undang hendaklah diroboh, tanpa diberi tanah gantian dan/atau pampasan.”

(3) “Sesiapa yang menyokong dan menggalakkan pelanggaran undang-undang dan mengapi-apikan semangat rasis pihak yang melanggar undang-undang sambil menuduh pihak yang hendak melaksanakan undang-undang dengan sah, rasis dan tidak adil, hendaklah dibawa ke muka pengadilan.”

Dan ayat-ayat inilah juga yang dinyatakan oleh YAB Muhammad Sanusi yang menyebut begini:

(1) “Isu perobohan struktur atas tanah yang digazetkan sebagai kawasan lapang di Taman Bersatu Kuala Kedah ialah isu undang-undang, bukan isu perkauman, agama atau diskriminasi.”

(2) “Seksyen 46(1)(a) Akta Jalan Parit dan Bangunan (Akta 133) tidak hanya dikuatkuasakan kepada kuil hindu, tokong atau rumah ibadat. Ia berkuatkuasa ke atas semua struktur, binaan dan hadangan yang tidak diluluskan.”

(3) “Jika ada sesiapa dari kalangan pemimpin politik, kaum dan agama cuba mengapi-apikan permusuhan, menghalang undang-undang ditegakkan, menuduh dan memfitnah di luar kebenaran, memutar belit isu undang-undang dengan mengheret kepada isu kaum dan agama, mereka tidak patut dibiarkan berwewenang.”

Bukan tidak ada pun masjid dan surau yang dirobohkan kerana dibina di atas tanah kerajaan di negara ini tetapi ia tidak dijadikan isu perkauman, agama atau diskriminasi, jadi mengapa pula bila yang dirobohkan adalah rumah ibadat bukan Islam ia cuba dijadikan isu besar?

Walaupun YAB Muhammad Sanusi mungkin pernah tersasul di mana-mana sedikit sebanyak, beliau sebenarnya adalah ahli politik pemberani yang bukan sahaja perlu disokong malah perlu dijadikan ikutan dalam melaksanakan undang-undang tanpa mengira populariti.

Semoga lebih ramai klon ahli politik pemberani begini akan muncul di negara ini.

Kamarul Yusoff





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


19 ulasan:

  1. Byk betul yg MB cakap tu kau potong.. Ko dapat gaji dari MB Kedah ke? Isu sekarang sbb MB kedah sebut pasal todi tu.. jgn spin tang benda lain.. yg lain tu semua orang dah paham dan tak takde isu pun.. perlu diingat mungkin ko cakap MB Kedah ni pemberani tapi Rasulullah pun seorang yg pemberani.. tapi aku tak pernah dgr pun cerita Rasulullah menghina agama lain dan menyindir bangsa lain sedemikian rupa... takkan kau nak cakap Rasulullah penakut kot.. kalau tersasul pun terus minta maaf.. senang cerita.. memang manusia penuh kekurangan.. tapi jgn kau tegakkan yg MB Kedah tu pemberani dan sesekali tersasul tapi tak perlu minta maaf.. Islam tak pernah ajar jadi macam tu.. kau ditakdirkan menjadi insan yg berilmu.. ilmu tu gunalah utk menilai dan memberi keadilan.. bukan utk mempertahankan puak2 yg kau suka walaupun mereka buat salah.. tindakan kau tu lambat laun akan memalukan dan melemahkan Islam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenyataan MB KEDAH bermaksud jika dah beritahu mengenai undang2 majlis daerah @ PBT.. MIC masih lagi nak putarbelit tegang benang basah UMPAMA ORANG YANG MABUK ARAK / TODI / KHAMMAR/ TUAK/ KETUM

      Padam
    2. https://www.sinarharian.com.my/article/114277/EDISI/MBAS-keluarkan-dua-notis-sebelum-roboh-Kuil-Sri-Raja-Muniswarar

      Padam
    3. KAMU 4.26pg mahu guna istilah ARAK atau alkohol TUAK atau KHAMMAR atau AYAK yang memabukkan/ KETUM…semua tu temasuk todi memang HARAM dan meMABUKKAN…termasuk berdosa besar peminum,penghidang.pembawa pemandu penulis bil resit.penghias meja dsbagainya berkaitan ARAK...Kami tak makan gaji MB..tapi makan REZEKI ALLAH utk menolak kemungkaran...harap 4.26pg BUKAN golongan ini

      Padam
    4. Kita menyokong tindakan berani YAB Muhammad Sanusi Md bertindak tegas dalam isu kuil haram ini kerana kuil haram ini sangat jelas melanggar peraturan dan undang-undang kerajaan.

      Kuil haram juga telah menyebabkan ketegangan kaum dan pembunuhan ke atas Adib yang tidak bersalah dan kes ini gagal diselesaikan hingga ke hari ini kerana kes ini telah disabotaj oleh KERA jaan Pee H pimpinan puak ultra rasis roket.

      Hanya puak tidak bermoral lidah biawak seperti puak penjenayah dan puak pengganas hindu LTTE dan pejuang arak sahaja yang menyokong tindakan melanggar undang-undang kerajaan dengan menfitnah dan memburuk-burukkan MB Kedah.

      Kita mahu tanya RBA di atas, adakah todi ini minuman ringan atau arak ? Jika todi adalah arak, mengapa RBA sibuk membela arak ? Bukankah ini menunjukkan puak RBA sama ada puak munafiqun atau puak kafir ?

      Apakah nama nabi Nabi yang telah memusnahkan semua berhala

      (1) dalam kuil dan meletakkan kapak pada berhala terbesar ?

      (2) di kawasan Baitullah ?

      Kita merasa sangat hairan kerana puak pendatang dan barua mereka berdiam diri di waktu puak pengganas hindu sibuk menyerang dan memusnahkan masjid seperti Masjid Babri dan membunuh umat Islam di India tetapi sibuk menyalak dan melakukan provokasi apabila timbul isu todi dan kuil haram di negara Islam.

      Padam
    5. 4:26
      Woi babi bodoh
      Tulis jgn pnjg2 babi
      Konon tulus panjang2 nk nmpk pndi...
      Ko melayu haprak
      Sial,,mungkin ko keturunan si kitol babi to,,,
      Babi punye org
      Puihhhh

      Padam
  2. Pertama : MB Kedah ttg ayat TODI tu berfokus kepada segelintir pemimpin politik senior BUKAN ayat umum kepada kaum India. ( maksudnya ada 2 orang dari MIC dan DAP yang senior yg. beriya-iya mempertahankan isu kuil yang dibina tak sah tu,itu maksud MB Kedah.Lihat balik teks kenyataan sebenar , masalahnya orang mengulas ikut laporan akhbar saja, tidak tau hujung pangkal kenyataan sebenar.

    BalasPadam
  3. menteri besar kedah tdk perlu berasa takut dan ditakut2kan soal isu rasist...teruskan demu bumi tanah melayu ini....semua kaum rasist pd kaum masing2, terutama kaum india dan juga kaum cina....apa pun tanah melayu ini kaum majoriti adalah kaum melayu....usah berasa gentar...

    BalasPadam
  4. Untung tak Panggil KELING @ PARIA...dalam buku SEJARAH MELAYU tun seri lanang ada sebut hal ini...malah pensyarah aku KELING tidak terkesan pun bila mengajar buku ini di Jabatan Bahasa...MALAH bangga kerana ada SEJARAH...penama 4.26 pagi YG BUDIMAN

    BalasPadam
  5. Ganu Ada Hisamuddin Tepoh

    BalasPadam
  6. Komunis guna law of the jungle

    Same thing goes to apek

    BalasPadam
  7. Kita umat Islam memerlukan pemimpin Melayu yang berani kerana benar dan tegas seperti YAB Muhammad Sanusi untuk menegakkan kedaulatan undang-undang walaupun beliau terpaksa menghadapi perbagai fitnah yang dicipta oleh musuh Islam dan barua liberal ternakan mereka.

    Malangnya terdapat sebilangan pemimpin 'Melayu' menjadi lembu dicucuk hidung bersekongkol dengan puak kafir harbi mengkhianati Islam dan umat Islam kerana 'telur' mereka sedang dipegang dan dipulas oleh kepala bapak kafir harbi.

    Mereka ini layak ditanam di jirat jika mereka mati.

    BalasPadam
  8. jangan bagi muka lagi kt kaum pendatang ni... cukup2 lah...

    BalasPadam
  9. Mohon admin MR delete iklan judi ini.

    BalasPadam
  10. RUU 355 perlu runding dengan negeri sebelum bentang
    Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/article/112032/BERITA/Nasional/RUU-355-perlu-runding-dengan-negeri-sebelum-bentang...PENCERAHAN BAGI mereka YANG persoalkan dan perlekehkan BILA nak dilaksanakan...nanti bolehlah Pengomen2 berbahas di parlimen yang sentiasa bencikan LEBAI.

    BalasPadam
  11. Yang TERBAIK KAMARUL YUSOFF..PERLU ADA KETEGASAN DALAM UNDANG2...JANGAN AMBIL PEDULI DENGAN AWANAMA 4.26 PG..TIADA TINDAKKAN KERAS YANG BERLANDAS UNDANG2...BANGSA MELAYU AKAN JADI PENDATANG DI NEGARA SENDIRI...PENDATANG XAMAN KOLONIAL SEKARANG NI DAH UMPAMA KADUK NAIK JUNJUNG...GARA2 ADA MANUSIA SEPERTI AWANAMA 4.26 PG.

    BalasPadam
  12. Teruskan dgn tindakan tegas mengikut undang2. Jgn peduli dgn desakan segelintir pihak tertentu yg berkepentingan. Bukan senang utk menjadi ahli politik yg hebat. Inilah negara milik org melayu dan islam..pertahankan!

    BalasPadam
  13. Sokobg mb kedah
    Tegas je ngan puak keling ngan mata sepet babi nie,,due kaum bodoh lgi babi ank anjing
    Mk babi sial punye kaum

    BalasPadam