Header Ads

ads header

Flash News

Pemimpin PAS terbuka wujudkan ‘pakatan mega’ 4 gabungan


PETALING JAYA:
Seorang pemimpin PAS terbuka dengan cadangan mewujudkan suatu ‘pakatan mega’ membabitkan empat gabungan besar parti politik bagi menyatukan ummah dan perpaduan.

Ketua Penerangan PAS, Kamaruzaman Mohamad, sambut baik idea kesepakatan antara Perikatan Nasional, Gabungan Rakyat Sabah, Barisan Nasional, dan Gabungan Parti Sarawak sekiranya ia untuk perpaduan, serta mempunyai prinsip perjuangan sama.

“PAS mendukung sepenuhnya usaha penyatuan ummah. Jadi apa sahaja cadangan yang berorentasikan kepada perpaduan elok kita perhalusi sekiranya ia boleh membawa kepada kebaikan bersama,” katanya kepada FMT.

Kamaruzaman mengulas cadangan Menteri Wilayah Persekutuan, Annuar Musa, supaya suatu “Muafakat Nasional 2.0″ ditubuhkan, dengan penyertaan rasmi PN, GRS, BN, dan GPS.

“Bukan sekadar pandangan Annuar tetapi kepada sesiapa sahaja, kita akan mengalukan-alukan pandangan yang baik untuk penyatuan ummah,” katanya.

Sementara itu, Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM, Razali Idris menyambut baik idea kesepakatan antara parti atau gabungan kerana ia boleh bantu mengelakkan pertembungan pelbagai penjuru semasa pilihan raya.

Razali berkata rakyat juga mahu melihat pemerintahan yang cekap dan tidak berpecah.

Namun, PN juga tawaran baharu yang cukup baik untuk masyarakat majmuk, ujarnya.

“Semua parti yang bersifat tidak melampau boleh dijemput sama dalam komponen PN. PN sudahpun didaftar dan boleh terlibat dengan pilihan raya umum.

“Jadi cadangan Muafakat 2.0 pada pandangan saya tidak perlu tetapi perelokkan PN dengan pelbagai parti dan NGO terlibat,” katanya.

Muafakat Nasional merupakan suatu kerjasama antara Umno dan PAS selepas tumbangnya kerajaan BN pada PRU14.

Menyusuli kekalahan itu, BN kini hanya terdiri daripada Umno, MCA, MIC, Parti Bersatu Rakyat Sabah, dan Parti Makkal Sakti Malaysia.

PN dianggotai PPBM, PAS, Parti Solidariti Tanah Airku, Parti Progresif Sabah, dan Parti Gerakan Rakyat Malaysia.

GPS dibentuk oleh parti-parti Sarawak selepas kekalahan BN pada PRU14, terdiri daripada Parti Pesaka Bumiputera Bersatu, Parti Rakyat Sarawak, Parti Demokratik Progresif, dan Parti Rakyat Bersatu Sarawak.

Sementara GRS pula melibatkan PN, BN, dan Parti Bersatu Sabah.





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

MindaRakyat Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


1 ulasan:

  1. Alhamdulillah , taraf kepimpinan PAS sudah nampak kegemilangannya bersama dan selaras dengan politik matang dan sejahtera.
    Marilah kita bersama membangun bersama Islam dan menghidupkan Ketuanan Islam di bumi Malaysia.

    Islam is the only True Religion. There is no religion accepted by Allah except Islam.

    Other religions are not religion. They are only beliefs .

    To be a religion you must have the syariah. Syariah is the Governanace. Islamic Governance is the Only governance which will guarantee honor , dignity, security , prosperity and protection directly from Allah the Almighty.

    We as Muslims must have total believe and faith in Allah. Yakin kpd Allah , bukan setakat percaya tetapi Yakin.

    Dan yakin perlu usaha. Usaha atas Yakin. Untuk usaha atas yakin maka kenalah belajar keluar di jalan Allah.....

    BalasPadam