Header Ads

ads header

Flash News

Keputusan Pilihanraya Umum Ke-14 & Tuntutan Royalti


PRU14 telahpun melabuhkan  tirainya.. Alhamdulillah kejayaan kpd seluruh rakyat Malaysia & kejayaan juga kpd para pejuang Royalti.. kita sama2 telah berjaya membawa isu perjuangan menuntut hak Royalti bukan shj di peringkat Negeri Kelantan yg berperanan sebagai penggerak utama, malahan kita juga telah berjaya membawa isu ini ke pengetahuan rakyat  Terengganu, Pahang, Sabah & Sarawak.

Sumbangan yg nyata & kejayaan paling manis adalah apabila kita telah berjaya membawa isu perjuangan rakyat ini sehingga ke peringkat Nasional.

Sejarah telah tercatit bahawa isu Royalti menjadi antara isu utama pilihanraya umum ke 13 yg lalu & telah menjadi antara faktor utama kemenangan Pas@Pakatan Rakyat di Kelantan. Presiden R & aktivis R turut memeriahkan pelbagai program kempen di seluruh negara ketika itu.

Kasannya tidak berhenti setakat itu sahaja, PRU 14 pula menyaksikan 2 parti besar Pas & Pakatan Harapan (PH) turut membawa isu Royalti dlm menifesto, bahan2 kempen & sesi penerangan @ ceramah. Beberapa aktivis R telah dipilih sebagai calon pilihanraya beberapa parti politik. Sekali lagi Presiden R & Timbalan Presiden R dijemput utk menyampaikan ceramah @ penerangan isu royalti semasa kempen PRU14 di seluruh Kelantan & luar Kelantan.

Hasilnya kemenangan ini berpihak kepada perjuang royalti.

R Kelantan mengucapkan tahniah kepada PAS kerana berjaya mempertahankan Kelantan, kembali memerintah Terengganu, menang banyak kerusi di Kedah dan Perak.
Kerajaaan Kelantan pimpinan Pas berjanji utk meningkatkan usaha memperjuangkan tuntutan royalti & akan menubuhkan Perbadanan Petrolium Kelantan sebagai agensi yg akan memainkan peranan penting dlm pembangunan industri petrolium di Kelantan.

R Kelantan juga ingin mengucapkan tahniah kepada PH kerana berjaya menewaskan Umno- Barisan Nasional (di peringkat Persekutuan) yang selama ini menindas rakyat Kelantan.

Sukacitanya R Kelantan ingin mengingatkan, supaya, semua pihak menghormati keputusan demokrasi rakyat ini. Jesteru itu, adalah diharapkan kerajaan pusat dari PH tidak mengulangi kesilapan BN yg jelas telah melanggar  perjanjian royalti petrolium dg negeri2 pengeluar minyak.

Kerajaan pusat @ Petronas wajib membayar jumlah tunggakan royalti yg dianggarkan berjumlah  antara RM14-20 billion terus kepada akaun Kerajaan negeri Kelantan (sehingga kini royalti tsb tidak pernah dibayar walaupun 5 sen).

Kerajaan PH @ Petronas perlu melaksanakan janji dlm menifesto PH utk meningkatkan bayaran  kepada 20% (mengikut manifesto sekiranya berjaya membentuk kerajaan persekutuan).

Menifesto PH juga turut menjanjikan penubuhan Perbadanan Petrolium Dan Tenaga Negeri Kelantan serta Pembangunan Hub Petrolium Dan Tenaga di Bachok-Tok Bali.

Perlu ditegaskan di sini bahasa R Kelantan menolak mekanisme yang tidak menghormati prinsip perlembagaan dg menggunakan agensi lain bagi tujuan pembayaran royalti spt Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) dan tidak terus kpd Kerajaan negeri yg telah dipilih rakyat melalui proses pilihanraya yg sah.

R juga ingin mengulangi pendirian bahawa pihak kami menolak sebarang helah @ mencari alternatif @ kaedah lain yg bertentangan dg perjanjian yg telah ditandatangani pada 9 Mei 1975. Pembayaran Wang Ehsan sebelum ini adalah sebagai helah murahan kerajaan persekutuan pimpinan  Umno BN yg jelas bertentangan dg Akta Kemajuan Petroleum 1974.

"TUNTUT ROYALTI SAMPAI DAPAT"

Hj Nazri Deraman
Presiden R Kelantan
13 Mei 2018


......
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
https://telegram.me/mindarakyat
https://www.facebook.com/Mindarakyat

1 ulasan:

  1. Ada negeri tidak bangun bukan kerana tiada upaya, ia tidak bangun kerana federal -- dulu dan terkini -- anggap diri adalah 'abang long'.

    BalasPadam