Header Ads

ads header

Flash News

Pengundi PAS adalah orang baik & bermoral kata penganalisis


Saya terbaca artikel "A big PAS vote bank in the ‘moral constituency’" yang ditulis oleh Dr. Shamsul Amri Baharuddin, Pengarah Pengajian Ethnik Universiti kebangsaan Malaysian (UKM).

Tulisan beliau adalah berdasarkan kepada kajian ringkas yang dibuat menyifatkan kekuatan PAS adalah disebabkan oleh rakyat Malaysia yang bermoral serta baik memilih PAS sebagai parti pilihan mereka.dalam tulisannya beliau mengatakan kemenangan PAS yang tidak dijangka mendapat 18 kerusi parlimen pada pilihan raya umum baru-baru ini adalah tanda peningkatan "kawasan pilihan raya" di kalangan pengundi Melayu sedangakan PAS bertanding sendirian seolah-olah terasing dalam arus politik semasa.

Apataj lagi PAS pula difitnah dengan mendapat wang daripada UMNO dan fitnah bersama UMNO.
Shamsul Amri Baharuddin, pengarah Institut Pengajian Etnik Universiti Kebangsaan Malaysia berkata ramai orang menyalah anggap dan mengenepikan faktor "kawasan moral" di kalangan orang Melayu apabila membuat keputusan dalam ramalan mengenai keputusan pilihan raya ke-14 baru-baru ini.Penganalisis mungkin telah meninggalkan faktor 'pilihan raya moral', semata-mata kerana ini orang-orang Melayu yang tidak ramai yang mengambil kira faktor ini. Sebenarnya ramai orang yang baik dan bermoral akan memilih agenda bermoral.

Tidak hairan kumpulan ini (pengundi bermoral dan baik) hanya akan muncul dalam jumlah besar di perhimpunan awam PAS atau ketika mereka menyokong Bersih pada masa lalu, "kata Shamsul

Pasal itu perhimpunan RUU355 mendapat sambutan. Ini juga Bersih kemudian kurang sambutan apabiula kumpulan baik dan bermoral ini tidak menyertainya.
Shamsul berkata "kawasan pemilihan moral" boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu anggota tegar PAS, simpatisan PAS dan mereka yang melihat parti sekular sebagai "najis".




Ahli-ahli PAS yang tegar
Walaupun tidak begitu besar sebagai Umno, jadi ramalan bahawa PAS hanya boleh memenangi tujuh kerusi Parlimen.
Simpati PAS

Mereka bukan ahli berdaftar;
profesional golongan muda kelas menengah bandaraya tanpa kepentingan dalam politik, kebanyakannya berpendidikan berasaskan sains (ahli akademik, doktor, jurutera, profesional IT), akan mengundi PAS.

Ada pula graduan muda agama (agamawan), atau sekolah agama di negara barat, Timur Tengah, India dan Indonesia.
Mereka hidup dalam segmen kelas menengah yang selesa, malah ada yang memiliki sekolah Islam, kolej dan tadika.Kumpulan ini juga terdiri daripada kaum Muslim, seperti pemilik perusahaan kecil menengah, menjual produk Islam termasuk aphrodisiacs (tongkat ali dan kacip fatimah) dan pakaian muslimah.

Ia adalah kumpulan tenang dalam media sosial, pemerhati atau tukang komen ilmiah yang tak sukar bahasa kasar.
Tetapi mereka mempunyai wang untuk didermakan kepada PAS.Orang-orang yang menolak BN "rosak" dan PH
Sekelompok orang yang saleh yang objektifnya dalam kehidupannya semata-mata untuk memperoleh 'rohani' atau 'masuk syurga' di akhirat;
kepada mereka, BN dan PH adalah menyeleweng daripada landasan Islam.

Sementara PAS adalah pilihan rohani yang selamat.
Anda boleh mencari mereka pada waktu solat pagi mendengar ceramah oleh pelbagai sumber. Mereka juga pandai mendengar pembicaraan dakwah oleh penceramah 'proselytiser'.Mereka melakukan ini untuk mempelajari cara membersihkan diri dari segala dosa yang lalu dan bersedia untuk kehidupan akhirat. Pergi untuk umrah adalah aktiviti kegemaran. Mereka mempunyai wang dan mereka berjihad atau harta dan jiwa mereka untuk menegakkan Islam di Malaysia.

Selagi ada golongan ini, selagi itu PAS tidak akan kalah dan akan hidup. Malah tidak mustahil PAS akan lebih cepat berkembang dalam keadaan KERUNTUHAN MORAL yang makin membuak di Malaysia ini apatah lagi LGBT dan ISLAM LIBERAL sudah mendapat kuasa melalui Harapan dan dalam masa sama AMANAH pula dilihat menyeleweng perjuangan Islamnya. Ikram pula tidak lagi seperti Ikram dulu.




......
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
https://telegram.me/mindarakyat
https://www.facebook.com/Mindarakyat

5 ulasan:

  1. Benar,golongan yang mahukan kebaikan dan kesejahteraan dunia dan akhirat akan mencari wadah yang betul untuk diikuti selama hayat masih di halkum..

    BalasPadam
  2. Setuju.calon calon PAS yang tidak diragui intergriti mereka. Kebanyakkan mereka ini golongan yang mengabadikan masa dan tenaga mereka untuk ugama. Sukar difahami calon calon ini ditolak oleh pengundi2 yang lebih berminat kepada keseronokkan dunia semata mata. Apa akan jadi pada anak anak mwreka nanti tidak diambil peduli. Keruntuhan akhlak dan moral adalah disebabkan memilih pemimpin yang jelas mementingkan diri sendiri dan kroni

    BalasPadam
  3. Hanya Jauhari Yang Mengenal Manikam

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. prof ulung Dr. Shamsul Amri Baharuddin harituu gila babas sokong BN sblm PRU , bole cek semua artikel dia dekat awani .. semua sampah punya artikel dan semua jangkaan dan ramalan yg meleset ... sekarang sokong PAS dh ke PROF KANGKUNG ? kpala bana dari BN ke PAS trus Moral ko naik..

    BalasPadam