Header Ads

ads header

Flash News

Pilihan Raya Kerajaan Tempatan - RUU Persendirian Maria


KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Petaling Jaya Maria Chin telah menyatakan bahawa dia akan membentangkan rang undang-undang pada sidang pertama Parlimen baru untuk mendapatkan kembali pilihan raya kerajaan tempatan.

 "Saya akan menepati janji dan akan membuat rang undang-undang ahli persendirian," kata bekas ketua Bersih.

"Ini kerana untuk mengadakan pilihan raya tempatan di seluruh negara, kita perlu mengubah undang-undang di peringkat persekutuan." katanya.Dalam pilihan raya umum baru-baru ini, Maria bertanding sebagai calon bebas di bawah tiket PKR.

Salah satu janji yang dibuatnya kepada pengundi adalah bahawa dia akan membawa kembali pemilihan majlis tempatan.

Beliau telah menegaskan pilihan raya tempatan sejak zamannya di Bersih, dengan mengatakan ia hanya tepat bagi warganegara untuk memilih "walikota " mereka, presiden majlis tempatan dan ahli majlis.
 
Pada masa ini, wakil tersebut dilantik oleh kerajaan negeri. Dalam kes Kuala Lumpur, pelantikan dibuat oleh kerajaan persekutuan.
 

Maria berkata beliau akan mengadakan mesyuarat dewan bandar dengan penduduk Petaling Jaya sebelum mengemukakan rang undang-undang anggota persendirian.
 

"Saya akan bertemu penduduk di PJ untuk membincangkan isu-isu tempatan sebelum membuat rang undang-undang," katanya.

PAS sebelum ini menolak cadangan DAP untuk
pilihan raya tempatan di seluruh negara kerana ini akan memisahkan warga bandar kepada satu kaum dan boleh merosakkan hubungan kaum di Malaysia.



......
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
https://telegram.me/mindarakyat
https://www.facebook.com/Mindarakyat

Tiada ulasan