Header Ads

ads header

Flash News

Beri ‘mak nyah’ kerja elak terbabit industri seks



Golongan ‘mak nyah’ boleh diselamatkan daripada terus hanyut dalam pekerjaan tidak bermoral dengan membuka peluang pekerjaan lain kepada mereka, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa.

Oleh itu, majikan di negara ini perlu menerima golongan ‘mak nyah’ bekerja di mana-mana syarikat atau organisasi mereka, katanya.

Masyarakat juga perlu sedar dan menerima hakikat bahawa golongan ‘mak nyah’ juga mempunyai keperluan untuk menyara hidup dan sudah tentulah memerlukan pekerjaan.

“Kenapa saya gesa majikan, sebab saya tidak mahu golongan ini beri alasan tidak dapat tempat untuk bekerja dan seterusnya memaksa mereka memilih bekerja secara tidak bermoral. Kita mesti tahu mak nyah juga ada yang berpendidikan serta kelulusan.

“Dan tidak dinafikan ada juga yang tidak ada kelayakan seterusnya menjadi mangsa eksploitasi kegiatan tidak bermoral,” katanya kepada Bernama di lobi Parlimen, hari ini.

Statistik menunjukkan 80 peratus golongan mak nyah di negara ini terbabit dalam industri seks dan ini satu perkembangan yang tidak sihat, katanya.

Mujahid berkata, langkah pertama bagi membantu migrasi golongan ini ke persekitaran kerja yang lebih sihat dan normal adalah mereka tidak harus didiskriminasi di tempat kerja.

“Jika mereka ini (yang berkelulusan) datang untuk temuduga bekerja, janganlah terus jadikan penampilan mereka sebagai kriteria untuk ditolak begitu sahaja.

“Bila mereka memasuki suasana kerja yang normal seperti di pejabat-pejabat, janganlah pandang serong dan pulaukan mereka. Beri masa dan waktu untuk mereka merubah diri kembali ke norma asal,” jelasnya.

Mujahid berkata, masalah sosial seumpama itu tidak akan selesai jika masyarakat tidak bersama memainkan peranan kerana hasrat kerajaan adalah menyelamatkan golongan ‘mak nyah’ daripada terus hanyut dalam industri seks.

Beliau berkata, bagi kategori ‘mak nyah’ yang tiada sijil atau kelulusan untuk bekerja, usaha lain boleh difikirkan contohnya dengan menyediakan dana bagi membantu mereka memulakan perniagaan yang bersesuaian.

MR :  kerajaan kena beri peluang kepada mereka dan kerajaan juga perlu melemahkan suara negetif daripada kumpulan pendesak LGBT agar keumpulan mak nyah ini boleh diselamatkan....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :

9 ulasan:

  1. Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa. atas kelayakkan apa {sijil maknyah} kelebehan dari sijil lain

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dr mujahid cakap tak ikut keadaan sebenar dia berusaha nak selindung perkara sebenar. Dimana kebanyakan makntah yg terlibat dlm industri sex ni mempunyai kerja dan mereka terlibat kerana napsu bukan takda kerja. Dan ph nampak seumpama melindungi golongan lgbtq yg mana golongan ini terlibat dalam gerakan memburuk2kan kerajaan lalu dan ph dilihat tudak indahkan laknat allah pada golongan ini. Jangan bagi peluang pada golongan ini untuk promosi cara hidup mereka mescaya buruk padahnya. Lihat sekarang golongan lgbtq semakin berani dan terlalu bebas sebab tiada tindakan tegas dari kerajaan terdahulu dan diharapkan kerajaan baru tegas dalam menangani golongan yang dilaknati allah.

      Padam
  2. Bodohnya dia ni. Kau nak maknyah kerja apa ? Kerja jadi cikgu ? Nanti habis anak murid dikulum batang. Bukankah kerja itu suatu amanah dan perlukan kelayakan.
    Nak jadi jururawat, boleh tapi tunjukkanlah kelayakan.

    Ini satu contoh pemimpin PH yang toya cakap main ikut cakap sahaja tanpa ada tindakan susulan. Buang masa. Inilah dia standard Pakatan Munafik. Standard kelas bawah.

    Dulu kat MRSM Taiping ada seorang Mak Nyah kerja cleaner dormitory. Siang dia kerja cleaner tapi malam dia kerja Mak Nyah.

    Dia syok kat room mate saya. Dia ajak room mate saya keluar. Semalaman tak balik balik. Risau tapi akhirnya balik.

    Dia cerita dia tidur semalaman kat rumah Mak Nyah tu. Dia kata sedap betul kena kulum batang.
    Dia kata Mak Nyah lain pun tumpang sekaki kulum batang dia. Bukan dia sahaja ada jugak member lain yang buat kerja sekali.....

    It was an open secret. Ramai budak MRSM Taiping tahu Abang Gayboy tu. Kalau jalan kat corridor dia suka ngorat budak jambu. Dia pegang-pegang , puji-puji....

    Orang macam ni kamu nak bagi kerja ? Habis budak kena abuse.... bodohnya Mujahid Rawa ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kes ni Pengetua Haji Zamburi tahu , Cikgu Disiplin Cikgu Adris pun tahu , Tapi depa buat "dek" aje.... itu zaman 90an.

      Padam
  3. nak beri kerja boleh tapi kena lah tahu orientasi seksual calon dan kesesuaian dengan orientasi seksual tempat hendak diberikan kerja.

    kalau nak beri kerja pada lesbo, usah berikan jawatan pengurus dalam asrama perempuan atau asrama lelaki... asrama lesbo lebih sesuai

    kalau nak beri kerja pada Mike Nyeh, usah berikan jawatan penyelia dalam asrama lelaki atau wanita... asrama yang sejenis dengannya paling sesuai.

    dalam konteks cakap serupa bikin, apa kata PMO jadi pendahulu yakni perintis:'orientasi seksual dan kesesuaian kerja'.

    apa kata kalau PMO buka asrama yang mana penghuninya adalah lesbo, penyelianya lesbo

    dan asrama yang penggunanya adalah Mike Nyeh, pengurusnya golongan sejenis.

    BalasPadam
  4. Berikut adalah senarai corak "pemikiran" pemimpin Pakatan Hampas :

    1. Bagi Mak Nyah keeja supaya hindari industri seks. (Mujahid Rawa)

    2. Bagi condom percuma untuk seks selamat (Sayid Sadiq)

    3. Pakai kasut hitam supaya budak sekolah tak payah basuh kasut selalu (Dr. Maszlee)

    Kalau ada contoh lain silakan bagi....

    Nampak tak betapa rendahnya isu yang dibawa ?

    Isu yang melibatkan orang Melayu , agama Islam , satu haprak pun tak dipertahankan.

    Apa jenis pemimpin kah ini ? Nak harapkan mereka nak pertahankan agama dan bangsa Melayu ? Langsung tak berguna.

    Dengar ucapan Rafizi memang nak termuntah saya.Dia kata "For the non Malays we know that the reason we are here (berdiri kat pentas ) is because of the support from all of you. So we are here because of you ! "....

    Aduh betapa murahnya nilai kamu. Dengan bangsa sendiri kamu kamu kutuk hina , " From now on Malays will no longer think they cannot survive without UMNO, that they can be successful without UMNO " Siapa .... Melayu mana yang fikir macam tu ? Kamu sahaja yang fikir Melayu camtu. Banyak orang Melayu selama ini berjaya tanpa UMNO. Kamu cakap camtu depan orang Cina dan India ... mana tidak mereka pandang hina kat Melayu !.
    You shoot yourself in the foot.

    Alhamdulillah saya ini ikut fikrah PAS. Saya berjaya atau saya gagal dalam hidup hanyalah dengan kehendak Allah. Apa yang berlaku semuanya ada As-Sebab dan kadang kadang tiada As Sebab. Pergantungan kita , ukuran kejayaan kita hanyalah dengan Allah s.w.t.

    Yang paling penting ialah kita berjuang kerana Allah dan bukan untuk mendapat kepujian manusia atau ketagih undi kapir.

    Kita laksanakan satu perkara atas dasar prinsip yang digariskan oleh Al Quran Dan Al Sunnah.
    Simple as that.

    BalasPadam
  5. Kat Selangor Jais dah lama buat program dengan kelompok lgbt dengan begitu efisyen sekali kat ildas... Tu yang set2 siti Kassim, SiS naik mencanak marah kat JAIS...

    BalasPadam