Header Ads

ads header

Flash News

India sahkan fail ekstradisi Zakir Naik


PETALING JAYA: Kementerian luar negeri India dilaporkan mengesahkan permintaan rasmi telah dibuat kepada Malaysia bagi mengekstradisi penceramah kontroversi Zakir Naik.

Saluran berita India, Republic TV memetik jurucakap kementerian luar negeri Raveesh Kumar sebagai berkata New Delhi membuat permintaan rasmi terhadap Zakir di bawah perjanjian ekstradisi dengan Malaysia.

“Pada peringkat ini, permintaan kami berada di bawah pertimbangan aktif pihak Malaysia. Pesuruhjaya Tinggi kami di Kuala Lumpur berhubung dengan pihak berkuasa Malaysia,” lapor penyiar itu memetik kenyataan Kumar.

Zakir, penceramah televisyen, dikehendaki pihak berkuasa India atas tuduhan pengubahan wang haram dan menyebarkan ekstremisme.

Tahun lepas, bekas menteri dalam negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata kerajaan Malaysia tidak menerima permohonan ekstradisi daripada kerajaan India. Beliau berkata Malaysia akan memenuhi permintaan dan mengusir Zakir jika permohonan berdasarkan Bantuan Undang-undang Bersama dibuat.

Semalam, media India melaporkan Zakir akan diusir tetapi laporan itu dinafikan oleh Zakir dan peguamnya Shaharuddin Ali, serta Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamed Fuzi Harun.

Zakir dituduh memberikan ucapan provokasi, yang menurut kerajaan Bangladesh menjadi penyebab serangan di Dhaka yang menyaksikan 22 orang maut.

Agensi Penyiasatan Kebangsaan India juga sedang menyiasat NGO yang diasaskan Zakir, Yayasan Kajian Islam, berhubung dakwaan pengubahan wang.

Beliau diberi status pemastautin tetap di Malaysia oleh kerajaan Barisan Nasional sebelum ini.

Republic TV, saluran satelit percuma yang baru berusia setahun itu dibiayai oleh ahli parlimen dari Parti Bharatiya Janata yang kadang-kala dituduh mempunyai pembelajaran bersemangat kebangsaan.


MR : Adakah Mahathir yang kononnya dikagumi dunia Islam boleh selamatkan seorang pemimpin Islam ini?....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

2 ulasan:

  1. Dalam konteks kebebasan bersuara, tiada negeri yang lebih terbuka daripada Antah Berantah. Keterbukaan itu terpancar berterusan 24/7. Keterbukaan ini melata2 di gelanggang maya, gelanggang nyata dan menerusi saluran penulisan dan perbukuan. Bukan saja Durian boleh bercakap, Timun boleh berWassup, lebih dari itu Banana juga boleh menulis, berWassup dan mengarang buku mengajak pembaca menyaksikan kepulangan Antah Berantah kepada "Feather"nya. Dan ajakan Banana jadi kenyataan. Antah Berantah dalam pelukan Feather adalah realiti. Dan semua itu berlatarbelakngkan suasana harmoni dan teratur. Layak dijadikan contoh oleh lain2 negara yang dilanda ketertutupan.

    BalasPadam
  2. Saya harap parti pembangkang terutama PAS buat bantahan besar besaran jika kerajaan PH akur kpd permintaan india ini. Umat Islam perlu tunjukkan solidariti kpd tokoh ulama dunia iaitu Zakir Naik...

    BalasPadam