Header Ads

ads header

Flash News

Sultan Brunei lantik Steven Chong ketua hakim negara


PETALING JAYA: Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah melantik Steven Chong Wan Oon, sebagai ketua hakim negara bulan lepas.

Menurut agensi berita Brunei, Media Permata, pelantikan Steven selaku Ketua Hakim di Mahkamah Besar berkuatkuasa 30 Jun lalu, menggantikan Kifrawi Kifli yang selesai menjalankan tempoh perkhidmatannya.

Menurut bekas ketua hakim negara, Tun Abdul Hamid Mohamad, Brunei mengamalkan sistem dwi undang-undang seperti di Malaysia dan melaksanakan hukum hudud dan qisas, atau Perintah Kanun Kesalahan Jenayah Syariah 2013.

Hukuman hudud dan qisas diperkenalkan secara berperingkat sejak 2014 dan dikuatkuasakan ke atas orang Islam dan bukan Islam.

Peruntukan undang-undang lain masih berjalan seperti biasa dan dibicarakan di mahkamah sivil.

Hukuman hudud dan qisas diperkenalkan dalam keadaan Brunei yang mengamalkan sistem beraja mutlak dengan kuasa ke atas eksekutif dan perundangan, dan tidak ada sekatan keperlembagaan dalam bidang kuasa mahkamah sivil dan syariah.


MR : Malang macai PH menggunakan hujah ini sebagai alasan kononnya PH lantik bukan Islam bukan pengaruh DAP.  Malang macai PH tak boleh beza bahawa sistem di Brunei sudah Islam sedangkan di Malaysia usaha nak buat Islam dihalang kerana ada macai "PH yang bodoh" dan UMNO.... Kalau nak jawab 'joke', DAP Brunei boleh terima Hudud tapi malang  DAP Malaysia dan macai PH tolak hudud.


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

BANNER IK :

3 ulasan:

  1. Kes Brunei yanh Sultannya berkuasa penuh pasti tidak sama dgn kes Malaysia..

    BalasPadam
  2. Apa nk heran brunei amik org kapiaq jd hakim.. sn hudud mmg diterima dan difahami oleh bkn islam.. mmg bkn islam hormat pd org islam. Kat mlysia ni, islam agama rsmi je tp org islam sndri xmaw ikot islam. Inikan pula nk org kafir jg islam utk org islam

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam