Header Ads

ads header

Flash News

ABIM : Jika sekolah Cina dapat kenapa sekolah agama persedirian diabaikan?


Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) menggesa kementerian pendidikan turut menyediakan peruntukan terhadap sekolah swasta lain.

Ia susulan menterinya Dr Maszlee Malik berkata kerajaan akan memberikan peruntukan kepada sekolah menengah persendirian Cina (SMPC).

"Kerajaan perlu membuat pertimbangan serius dalam soal peruntukan tahunan dan layanan sama kepada sekolah swasta lain...yang mana banyak sekolah rendah dan menengah - sama ada (berbentuk) agama dan akademik - lebih memerlukan.

"Mengikut data kementerian pendidikan, terdapat 300 sekolah swasta (selain sekolah antarabangsa dan ekspatriat) dan lebih 600 sekolah tahfiz berdaftar yang memerlukan perhatian sewajarnya," kata presidennya Mohamad Raimi Ab Rahim dalam kenyataan hari ini.

Menurut beberapa akhbar harian Cina semalam, Maszlee berkata kerajaan akan menyediakan peruntukan kepada SMPC menerusi pelan kewangan holistik kebangsaan dalam bentuk perbelanjaan pembangunan.

"Berdasarkan kepada prestasi ekonomi keseluruhan, kami akan berbincang dengan Kementerian Kewangan bagi memutuskan keperluan dan bentuk peruntukan," katanya seperti dipetik.

Kenyataan itu selepas dua wakil rakyat DAP membidas jawapan Parlimen Maszlee bahawa SMPC tidak termasuk dalam sistem pendidikan kebangsaan dan justeru tidak akan menerima peruntukan kementerian.


Dalam kenyataan itu, ABIM berkata kerajaan harus mengutamakan peruntukan kepada sekolah swasta - termasuk tahfiz dan sekolah agama rakyat - yang mematuhi Dasar Pendidikan Kebangsaan.

Antaranya menggunakan kurikulum kebangsaan, bahasa Melayu sebagai bahasa perantara dan sukatan pelajaran yang selaras dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

"Kami mendesak hanya sekolah yang menepati ciri Dasar Pendidikan Kebangsaan dan dasar kerajaan sedia ada yang wajar diberi keutamaan untuk pengiktirafan dan peruntukan tahunan.

"Sekolah ini juga banyak menghantar pelajar menyambung pelajaran ke institusi antarabangsa, termasuk dalam jurusan sains dan teknologi," kata Mohd Raimi.


MR : Bagi PH, Melayu mudah lupa dan mereka lebih utama pengundi bukan Islam kerana pengundi Melayu dan Islam sanggup jual agama demi perbalahan sesama bangsa....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :


7 ulasan:

  1. ibarat kera dihutan dsusukan saya harap bab ini mazlee buat u-turn kat simpang renggam

    BalasPadam
  2. Mazlini takut pada cina dari allah. Sekolah agama islam langsung dia tak ambil tahu. Alasan ph senang aja semua pasal dana 1mdb sebab tu tak bicara lagi kes 1mdb untuk dijadikan alasan mudah. Orang melayu diperbodohkan dengan isu 1mdb. Kalau salah hukum aja terus jng guna isu 1mdb untuk buat alasan nak pinggirkan umat islam.

    BalasPadam
  3. mmg soheh menteri2 adalah anjing dap

    BalasPadam
  4. Padan muka kepada sebilangan pengundi Melayu yang bodoh sombong kerana mengundi pakatan liberal-kafir harbi dan akhirnya mereka di'kencing hancing' oleh pakatan tersebut. Pelbagai janji pakatan telah dimungkiri oleh pakatan munafik. Bahkan sekolah swasta china dibela dan sekolah Islam diabaikan oleh KERAjaan pakatan seolah-olah umat Islam tidak wujud di negara ini.

    Pengundi-pengundi pakatan ini adalah lebai malang menang sorak kampung tergadai ! Akhirnya mereka hanya mampu menelan kahak sendiri sahaja setelah mereka di'kencing hancing' oleh pemimpin-pemimpin pakatan.

    Sekolah swasta china dibela oleh KERAjaan pakatan dan sekolah Islam diabaikan seolah-olah umat Islam tidak wujud di negara ini. Kaum kafir dibela dan umat Islam dan Islam diabaikan Harga minyak dunia sedang merundum tetapi harga minyak di negara kita tidak pernah turun apabila diperintah oleh KERAjaan pakatan.

    Dan pelbagai janji pakatan telah dimungkiri oleh KERAjaan pakatan dengan pelbagai u-turn dan alasan bodoh tahap tadika. Dulu semasa pakatan menjadi pembangkang, pakatan sibuk mengutuk kerajaan UMNO BN konon mengamalkan kleptokrasi, kronisme, nepotisme ... bla ... bla ... bla ... bla...

    Tetapi akhirnya pelbagai projek UMNO BN diteruskan oleh KERAjaan pakatan dengan kenaikan kos yang luar biasa. Bahkan anak pemimpin KERAjaan pakatan pun mendapat projek berbelas juta ringgit setelah bapanya menang. Bukankah ini juga bererti KERAjaan pakatan juga mengamalkan kleptokrasi, kronisme, nepotisme dll?

    Inilah akibatnya apabila rakyat jahil murakkab menolak parti Islam PAS yang bersih dari rasuah dan tanpa merasa malu atau segan mereka mengundi pakatan liberal-kafir harbi yang telah menghina Islam dan umat Islam.

    Pemimpin-pemimpin Melayu liberal dan pengikut-pengikut mereka adalah pengkhianat kepada Islam dan umat Islam termasuklah kaum Melayu Islam. Bahkan sebilangan dari mereka telah atau sedang membela dan menyokong Parti Komunis Malaya (PKM) yang telah merompak, menindas, menyiksa, merogol dan membunuh ramai rakyat, tentera dan polis dan menghina agama Islam dan umat Islam dan memusnhakan ladang dan membakar kampung-kampung kaum Melayu Islam dan memusnahkan infrastruktur di negara ini untuk mencapai cita-cita komunis menjadikan negara Islam ini sebagai negara komunis yang tidak percaya kepada Tuhan.

    Ini menunjukkan seolah-olah pengaruh pengganas komunis PKM telah meresapi ke dalam pakatan sehinggakan aktivis-aktivis pakatan berani mempromosi dan menyokong PKM secara terbuka walaupun kita semua mengetahui penganas-pengganas komunis PKM telah melakukan pelbagai jenayah kemanusiaan ke atas rakyat negara ini. Maka PKM adalah sama ganas dengan komunis Khmer Rouge !

    Marilah kita semua umat Islam kembali kepada ajaran Islam dan bersatu padu menyokong dan mengundi parti Islam PAS dalam PRK, PRN dan PRU15 untuk menumbangkan KERAjaan pakatan dan menubuhkan kerajaan Islam yang boleh membela dan melindungi agama Islam dan hak umat Islam dan rakyat.

    BalasPadam
  5. "Kami mendesak hanya sekolah yang menepati ciri Dasar Pendidikan Kebangsaan dan dasar kerajaan sedia ada yang wajar diberi keutamaan untuk pengiktirafan dan peruntukan tahunan."

    Komen:

    "Dasar kerajaan sedia ada"?

    Apa dia??

    Apakah ianya dasar bersifat partisan???

    Atau dasar yang menepati perlembagaan????

    BalasPadam
  6. ABIM dah bising... IKRAM ahli genius harap jangan membisu sangatlah yer....

    BalasPadam
  7. Mana boleh sekolah agama dapat bantuan! Nanti abang busat evangeliat tokong dap marah maa. Nanti zam maidin orang kuat tergelincir akidah buat itu kenyataan bangang maa.nanti siti kassim itu ajak dia punya tuhan getaran kasi turun bala sama kita maa.nanti itu hanipa kata kalau sya tuhan,kita akan rasa dia memang benngong maa.nanti itu g25,sis,comanngo mintak sekolah liberal,murtad,atheist,sekular tubuh sekolah dan dapat bantuan juga maa.

    BalasPadam