Header Ads

ads header

Flash News

Akhirnya Menteri Agama Akur Dengan Marina Mahathir


Undang-undang yang menetapkan lelaki berumur 18 tahun dan perempuan 16 tahun yang ingin berkahwin perlu mendapatkan kebenaran mahkamah serta ketua menteri atau menteri besar mungkin ditiadakan pada masa akan datang.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, cadangan itu bagi membuka ruang kepada era baru undang-undang perkahwinan di negara ini iaitu dengan mengharamkan perkahwinan bawah umur.


"Kami mencadangkan pada masa hadapan syarat-syarat ini ditiadakan atau dengan kata lain mengharamkan perkahwinan bawah umur yang ditetapkan oleh undang-undang dan boleh dianggap satu jenayah jika mana-mana warganegara tidak mematuhi had umur.

"Haram itu bukan haram daripada segi hukum (syarak) tapi daripada segi pentadbiran," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis Trip Silaturrahim Memikat Merbuk dan Tekukor di Tanjung Piandang dekat Parit Buntar, hari ini.

Ramai berpendapat keputusan Mujahid adalah dipengaruhi dengan pendapat Marina Mathir sebelum ini. Malang bagi orang yang ada PhD agama masih takut dan akur dengan desakkan Marina Mahathir yang sebelum ini sangat aktif dalam gerakan Sistem in Islam yang dikatakan sesat dan juga antara pengerak LGBT.


Bagaimanapun, Mujahid mengakui isu perkahwinan bawah umur itu adalah sesuatu yang sensitif kerana ia turut melibatkan adat dalam kalangan masyarakat terutama di Sabah dan Sarawak.

"Di Sabah dan Sarawak ada yang mengahwinkan anak mereka di bawah umur. Dari segi Islam juga ada pandangan kahwin bawah umur itu sesuatu yang harus dengan kata lain tidak boleh kata tidak boleh," katanya.

Menjelas lanjut, Mujahid berkata ulama, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), pakar perundangan serta Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat akan mengadakan pertemuan setiap bulan bagi membincangkan isu perkahwinan bawah umur mengikut perspektif Islam.

"Perbincangan itu juga adalah untuk melihat sejauh mana tanggungjawab kerajaan boleh campur tangan (dalam perkahwinan bawah umur) untuk kepentingan dan maslahat umum," katanya.

Isu perkahwinan bawah umur timbul selepas seorang lelaki berumur 41 tahun berkahwin dengan seorang budak perempuan berumur 11 tahun di Gua Musang, Kelantan pada Jun lalu.

Contohi langkah MAIS

Dalam perkembangan lain, Mujahid berkata Rang Undang-undang Suruhanjaya Harmoni dan Perdamaian dijangka dibentangkan di Parlimen tahun depan sebagai antara usaha untuk melindungi semua agama daripada dihina.

"Draf (rang undang-undang) itu perlu dibincangkan dan mendapat kelulusan pejabat Peguam Negara, kabinet sebelum dibentangkan di Parlimen," katanya.

Sementara itu, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) sedang bekerjasama Mujahid untuk menaikkan had umur perkahwinan dalam semua undang-undang berkaitan kepada 18 tahun.

Kementerian berkata ini akan melibatkan Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) I984, Ordinan Undang-undang Keluarga Islam (Sarawak) 2001, Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam setiap Negeri, Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976, dan undang-undang adat kumpulan etnik di Sarawak.

Kerajaan juga mengalu-alukan pengumuman yang dibuat tepat masanya oleh Majlis Agala Islam Selangor (MAIS) mengenai cadangan menaikkan had umur berkahwin untuk remaja perempuan Islam kepada 18 tahun.

"Inisiatif serupa diharap diterajui oleh semua negeri ke arah penyeragaman had umur minimum untuk berkahwin di Malaysia," kata KPWKM dalam satu kenyataan hari ini.

MR : Dulu semasa perjumpaan tertutup dengan IKRAM cakap takkan jual agama kepada Mahathir. Mahathir sebagai anak tangga tapi apa mereka nak jawab dan apa IKRAM nak berhujah? Dengan anak Mahathir pun tunduk patuh seolah-olah Marina ulama besar....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :



19 ulasan:

  1. Pakatan munafik liberal-kafir harbi telah menghina agama Islam dan menagikan hak umat Islam dengan mengharamkan perkahwinan bawah umur yang akan membuka peluang zina seluas-luasnya.

    Maka kita tidak merasa hairan melihat pakatan munafik liberal-kafir harbi sibuk mengharamkan yang halal seperti pernikahan bawah umur dan menghalalkan yang haram seperti judi , arak, zina dll.

    Sesiapa sahaja yang melakukan kesesatan ini, maka sesungguhnya dia telah membatalkan imannya sendiri.

    BalasPadam
  2. Kalau kemiskinan adalah punca permasalahan, adalah jadi tanggungjawap pemerintah semasa untuk atasi kemiskinan. SSST tidak akan selesaikan masalah berkenaan. Penetapan usia juga tidak. Visi 2020 nampaknya jauh panggang dari api. Yang akan dapat selesaikan masalah ialah transformasi dan reformasi menyeluruh!

    BalasPadam
  3. Adalah aneh bila pergaulan bawah umur di usia persekolahan dipandang dengan dua mata tertutup. Walhal isu ini yang perlu diutamakan.

    Satu masa dulu sekolah mengasingkan gender tapi kini bila Agam Awan pegang ministeri pendidikan, tidak pulak ada ura2 untuk kembali mengasingkan gender.

    Oh ya jawapan kliche mungkin tiada dalam manifesto. Dan kalau ada dalam manifesto pun, boleh dipusing kelain pulak: ia bukan kitab.

    BalasPadam
  4. isu gejala sosial remaja makin parah. kerajaan pulak senakin menyusahkan remaja nak berkahwin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Syarat perkahwinan diketatkan dan kemudahan untuk berzina dibuka seluas-luasnya oleh KERAjaan iblis.

      Padam
  5. Satu tindakan yg tepat.. dgn kenaikan had umur kawen kpd 18 tahun.. sekurangnya2 dpt mengurangkan gejala "PAYUNG NENEN" oleh budak sekolah (muslim) kat bigo live atau apps2 live streaming lain.. selama ni, budak2 sekolah malaysia yg berumur 16/17 tahun telah di"ayat" utk bugil live kat satu dunia oleh lelaki2 pedo di luar sana.. dorg guna alasan sbb kat malaysia prempuan islam bleh kawen bila umur 16 tahun ketas.. jadi kalau nak bugil live pun x salah.. sbb bukan bwh umur.. tapi yg kesiannya.. budak sekolah prempuan muslim malaysia je yg bugil.. non-muslim malaysia x bugil, sbb dorg bwh 18 tahun dikira underage.

    BalasPadam
    Balasan
    1. *Bukan 16 tahun tapi 15 tahun..
      Kadang2 undang2 org kafir ni ada baiknya jugak.. jadi jgn lah kita jadi bodoh sombong.

      Padam
    2. Nampaknya 2:15 PG jahil tentang definisi'underage' dan 'marriageable age'.

      Akibatnya anon ini menulis komen jahiliah @ bodo untuk menyokong kenaikan umur untuk berkahwin.

      Padam
    3. fakta dan justifikasi tak berapa bijak
      ibarat nak hapuskan pelakuran
      naikkan umur yang boleh dilakurkan
      pergh!!!!

      Padam
  6. Nanti ada pula yang akan halalkan perkahwinan Lesbian dan Gay dalam perspektif Islam.
    Nanti juga ada yang membolehkan perempuan menjadi imam dan kadi atas dasar kesamarataan gender.
    Kamu tengoklah nanti.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekarang pakatan liberal-kafir harbi sedang berkuasa maka kita tidak akan terkejut jika berlaku perkahwinan gay dan lesbian kerana sebilangan pemimpin pakatan cenderung menyokong LGBT disamping ostad pakatan yang berfungsi sebagai pasu bunga sahaja.

      Padam
  7. makin lama makin dihanyut oleh arus Tiap-tiap diri akan merasai mati,dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sabagai cubaan;dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan. [21:35]

    BalasPadam
  8. Instead of focusing problem yg terkena pd 99.99% rakyat islam malaysia...dia fokus pd 0.01%. Mana priority ntah...kes tertangguh kt mahkamah syariah pooodah...bayaran alimoni selepas cerai pooodah...masalah lain2 pooodah.

    BalasPadam
  9. Bila perkahwinan bawah umur berkuatkuasa,bererti nafsu telah menang.orang2 muda akan memilih berzina kerana mereka dilarang berkahwin.

    BalasPadam
  10. Di tempat aku, sebuah sekolah rendah pernah menangkap pasangan budak Tahun 1 kerana buat "blowjob". Itu baru 7 tahun. Dia ada 11 tahun lagi sebelum dapat kahwin. Adakah menteri agama sanggup menanggung dosa zina budak tersebut kerana tidak dibenarkan kahwin?

    BalasPadam
  11. Menteri agama liberal tak guna,asal datang dari irc/jim ni memang bangsat tak guna.pan-dap ni parti jual agama demi harta pangkat pungkoq pantat.

    BalasPadam
  12. Jgn ckp bnyk, dulu korg jgk kn yg pilih..
    Dulu aku bebuih mulut duk cakap jgn pilih. Aku jgk yg kena..
    So Skrg bolehlah aku tepuk dahi korg 10x sorg..

    BalasPadam
  13. Menteri tak berpotfolio atau menteri tak berpelio

    BalasPadam