Header Ads

ads header

Flash News

Sultanah Terengganu saman editor Sarawak Report


PETALING JAYA: Sultanah Terengganu memfailkan terhadap Clare Rewcastle-Brown kerana buku skandal 1MDB oleh editor Sarawak Report itu.

Kenyataan daripada peguamnya berkata saman oleh Sultanah Nur Zahirah itu berkenaan dakwaan-dakwaan yang terkandung dalam buku “The Sarawak Report: The Inside Story of the 1MDB Expose”.

“Tindakan ini melibatkan tuduhan terhadap konspirasi Sultanah Nur Zahirah dengan Low Taek Jho dan penglibatannya dalam pentadbiran kerajaan dalam hal ehwal 1MDB,” kata kenyataan itu.

Sultanah Zahirah sebelum ini nafi terlibat dalam hal ehwal pentadbiran kerajaan, termasuk penubuhan Lembaga Pelaburan Terengganu (TIA), yang menjadi pelopor 1MDB.

Rewcastle-Brown dalam bukunya berkata Jho Low “baik” dengan Sultanah Nur Zahirah, isteri kepada Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin.

Beliau berkata persetujuan tanpa kata-kata daripada Sultanah Terengganu itu diperlukan untuk menubuhkan dana itu, dan menambah Jho Low berkata “sokongannya penting untuk mendapatkan jawatan penasihat”.

Dewan Pangkuan Diraja Terengganu pada 14 September berkata dakwaan itu tidak bertanggungjawab dan menggesa Rewcastle-Brown memohon maaf.

Rewcastle-Brown bagaimanapun memberitahu FMT bahawa Sultanah Terengganu tersalah faham.

“Apa yang saya katakan adalah Jho berbangga dengan hubungan sosialnya termasuk Sultanah Terengganu membolehkan dia masuk dalam linkungan suaminya yang terlibat dalam TIA.

“Dia berbangga hubungan sosialnya menyebabkan dia diambil sebagai penasihat. Ini adalah isu yang berlainan,” katanya.

Bukunya yang dilancarkan pada 8 September itu menceritakan tentang siasatan ke atas skandal 1MDB.

FMT sudah menghubungi Rewcastle-Brown untuk mendapatkan jawapannya. - FMT 


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :

1 ulasan:

  1. Cinasia ,
    Tanah tumpahnya Melayu ,
    Cina hidup menipu Melayu ,
    Rahmat Bahagia , Salib kurniakan.
    Raja kita selamat Melingkup.


    Rahmat Bahagia , Tokong kurniakan,
    Raja kita selamat melingkup.

    BalasPadam