Header Ads

ads header

Flash News

Ampun bebas atau ampun penuh? Surat Tommy Thomas cetus debat tentang kelayakan Anwar


PETALING JAYA: Surat oleh Peguam Negara Tommy Thomas untuk mengesahkan kelayakan Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding sebagai calon pilihan raya kecil Port Dickson nampaknya gagal meredakan kekhuatiran tentang butiran pengampuan diraja yang diberikan kepada pemimpin PKR itu Mei lepas.

Sebaliknya, kenyataan oleh seorang peguam PAS 2 hari lepas mencetuskan perdebatan baharu tentang pencalonan Anwar, yang mungkin melarat menjadi pertikaian tentang kesamaran dalam Perlembagaan.

Takiyuddin Hassan, yang juga setiausaha agung PAS berkata, “pengampunan penuh” yang diberi kepada Anwar itu, seperti yang disebut Thomas dalam suratnya kepada Siti Zabedah Kasim, tidak cukup untuk membatalkan larangan berpolitik 5 tahun ke atas Anwar.

Pada 16 Mei, Anwar, yang dijatuhkan hukuman penjara 5 tahun selepas disabit kesalahan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan, diberikan pengampunan diraja oleh Yang di-Pertuan Agong.

Ia bukan sahaja membolehkan Anwar dibebaskan lebih awal, tetapi juga membuka laluan kepadanya untuk kembali ke Parlimen, langkah penting dalam usaha Pakatan Harapan melaksanakan perjanjian dalam kalangan pimpinan iaitu mengangkat beliau sebagai perdana menteri selepas Tun Dr Mahathir Mohamad.

Kandungan surat diraja yang memberikan pengampunan kepada Anwar itu bagaimanapun dipertikaikan Siti Kasim, yang ingin mengetahui pengampunan itu secara khusus.

Surat daripada Thomas kepadanya menyatakan Anwar layak bertanding pilihan raya itu.

“Lembaga Pengampuan menasihatkan pengampunan penuh dipertimbangkan untuk Anwar. Agong memberikan pengampunan penuh kepada Anwar.

“Demikian itu, oleh sebab Perkara 48(1)(e) Perlembagaan Persekutuan, kelayakan Anwar untuk bertanding sebagai calon pada pilihan raya kecil kawasan Port Dickson akan datang tidak terbatal,” kata Thomas dalam surat itu.

Pengampunan penuh atau pengampunan bebas?

Takiyuddin berkata penjelasan Thomas iaitu Anwar diberi “pengampuan penuh” hanya membolehkan dia dibebaskan lebih awal.

Beliau berkata Anwar masih perlu “pengampunan bebas” untuk membolehkan dia layak bertanding untuk jawatan politik.

“Isunya sekarang ini, Anwar tidak diberi pengampunan bebas tetapi hanya dibenarkan dan diberikan pembebasan serta merta kepada beliau berkuatkuasa 16 Mei 2018 setelah disetujui oleh Agong Sultan Muhammad V atas nasihat Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Penulis blog Syed Akbar Ali berkata penjelasan Takiyuddin menunjukkan pengampunan Anwar belum memenuhi Perkara 48 Perlembagaan, dan menambah Thomas “terburu-buru” menjawab Siti Kasim.

“Peguam negara sepatutya periksa semua perkara berkaitan dalam Perlembagaan Persekutuan termasuk Perkara 48 dan selepas itu barulah menjawab surat Siti Kasim,” kata Syed Akbar, dan menambah Thomas tidak patut mengeluarkan sebarang komen tentang perkara itu sementara menunggu cabaran undang-undang terhadap kelayakan Anwar.

“Satu kes mahkamah difailkan di Mahkamah Tinggi untuk mengistyiharkan Anwar tidak layak bertanding untuk kerusi Parlimen Port Dickson,” katanya, merujuk kepada langkah seorang pengundi, Noraziah Mohd Shariff memohon Anwar diisytiharkan tidak layak bertanding pilihan raya kecil Port Dickson.

“Peguam negara membincangkan perkara ini diluar mahkamah akan menjadi subjudis. Adalah amat sukar untuk peguam negara membincangkan kes yang sudah dibawa ke mahkamah,” tambahnya.

Noraziah antara lain mempersoalkan Lembaga Pengampunan itu, mengatakan ia tidak ditubuhkan mengikut Perkara 42(5) Perlembagaan.

Dalam afidavitnya, dia berkata walaupun Anwar menerima pengampunan, ia belum membatalkan kehilangan kelayakan untuk bertanding dalam pilihan raya.

Beliau berkata Lembaga Pengampunan tidak terbentuk lengkap semasa ia mencapai keputusan itu selepas pilihan raya umum 9 Mei, kerana bekas peguam negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali serta menteri wilayah persekutuan tidak hadir.

Takiyuddin ketika dihubungi berkata hanya mahkamah boleh menentukan isu ini.

“Mahkamah perlu menentukan persoalan undang-undang ini. Seorang pengundi sudah memfailkan saman pemula di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang disokong oleh perakuan tindakan segera,” katanya.

MR : Ampun jika bersalah, kalau tak bersalah kenapa minta ampun sedangkan Anwar akan keluar tak lama lagi pada masa itu?....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :

3 ulasan:

  1. Tindakan tergesa-gesa meminta seorang MP meletakkan jawatan supaya seorang pemimpin liberal boleh bertanding dalam PRK dengan harapan dia boleh menjadi MP dan seterusnya menjadi PM mendedahkan kerakusan nafsu serakah pemimpin liberal tersebuy yang mesra Yahudi Zionis.

    BalasPadam
  2. biarlah anuar masok bertanding kasi peluang atok tunaikan janjinya yg kebanyakkannya auta . Tinggal janji yg ini penyerahan kuasa PM.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lari dari mulut harimau masuk mulut buaya? Ini janji jenis apa?

      Mengapa manusia naif suka masuk ke dalam mulut harimau dan buaya tembaga?

      Padam