Header Ads

ads header

Flash News

Helah Guan Eng tak jadi lagi


SHAH ALAM - Naib Ketua Pemuda Umno, Shahril Hamdan menegaskan dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng di laman berita berhubung isu Akaun Hasil Disatukan naik tujuh kali ganda dalam masa empat bulan sangat “hebat” namun sebenarnya ia satu “helah”.

Shahril berkata, Guan Eng tidak menyebut bahawa Akaun Hasil Disatukan diaudit secara tahunan dan bukan bulanan


Menurutnya, menteri kewangan berkenaan juga tidak menyebut bahawa baki Akaun Hasil Disatukan dikira pada tahun kewangan berakhir 31 Disember setiap tahun, bukannya setiap hujung bulan.

“Baki terkumpul Akaun Hasil Disatukan kekal sebanyak RM11.86 billion setiap tahun kewangan berakhir pada 31 Disember sejak tahun 1996 dan tak pernah berubah.

“Baki yang kekal dan tidak pernah berubah ini penting dan ada dalam penyata kewangan tahunan kerajaan persekutuan namun tidak disebutkan,” katanya dalam satu kenyataan, di sini, hari ini.

Shahril berkata, tarikh akhir bagi individu menghantar borang taksiran cukai adalah pada 30 April dan 30 Jun setiap tahun.

Menurutnya, langkah itu membawa maksud hasil kerajaan bagi tempoh antara April sehingga Julai akan meningkat berkali ganda berbanding bulan-bulan lain memandangkan ini juga tempoh yang sama untuk menjelaskan cukai pendapatan.

“Ini juga dia (Guan Eng) tak sebut atau buat-buat lupa,” katanya.

Shahril berkata, kutipan dari 31 Mei sehingga 31 Ogos lalu berjumlah RM73.58 billion menunjukkan bahawa kerajaan sememangnya mampu mengutip hasil setiap bulan untuk menampung perbelanjaan mengurus selepas 9 Mei dan sewajarnya isu baki Akaun Hasil Disatukan tidak timbul kerana kemampuan kerajaan mengutip hasil.

“Tahun pilihanraya 2004, 2008, 2013 baki terkumpul Akaun Hasil Disatukan adalah kekal sama pada hujung tahun. Bukti tidak ada perbelanjaan berlebihan pada tahun pilihanraya. Ini pun dia tak sebut,” katanya.

Shahril berkata, perbelanjaan mengurus adalah perbelanjaan tetap seperti emolumen (gaji dan pencen kakitangan awam), perkhidmatan dan bekalan, aset, pemberian dan kenaan bayaran tetap.

Menurutnya, tidak ada pembaziran yang boleh berlaku secara berlebihan seperti didakwa.

“Kalau rasa fakta ini tak betul, menteri kewangan boleh tunjukkan item perbelanjaan mengurus Januari hingga Mei lalu dibandingkan dengan Januari hingga Mei tahun lalu untuk buktikan perbelanjaan berlebihan.

Semalam, Guan Eng menyatakan peningkatan jumlah wang dalam Akaun Hasil Disatukan dari RM450 juta pada 30 April kepada RM3.7 bilion pada 31 Ogos membuktikan kerajaan baru cekap menguruskan kewangan negara.

Menurutnya, amalan pengurusan kewangan yang baik dan berhemat telah menghasilkan lebihan sebanyak RM3.25 bilion dalam Baki Akaun Semasa berbanding hanya RM450 juta semasa PH mengambil alih kerajaan.


MR : Pimpinan PH memang hebat pasal kencing dan manipulasi data....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

5 ulasan:

  1. Kalau muslim berbohong, ai masih sedar akan adanya tuhan dan hari pembalasan. Yakni kalau ai berbohong sekalipun, taklah terlalu 'ekstrem' macam LG&

    BalasPadam
  2. ini dinamakan angkat bakul sendiri

    BalasPadam
  3. Saya Kehilangan banyak uang waktu untuk perusahaan pinjaman palsu mencoba untuk mendapatkan pinjaman. tetapi itu tidak terjadi lagi.

    Yah, saya melihat komentar di blog oleh Marianne Low yang memberi kesaksian tentang mendapatkan pinjaman dari seorang ibu Susan bowman, yang saya pikir menjadi salah satu perusahaan palsu ini. Kemudian saya memutuskan untuk menghubungi dia dan mencobanya lagi .... Yang sangat mengejutkan saya setelah mengikuti semua prosedur yang diberikan kepada saya oleh ibu Susan. Kemudian dia meyakinkan saya bahwa saya akan dibiayai oleh bank langsung dari Indonesia yang harus saya pegang. Saya menunggu sampai pinjaman saya diproses dan disetujui dan kemudian saya mendapatkan pinjaman saya saya mengajukan permohonan untuk langsung ke rekening bank saya tanpa biaya tambahan ... Semoga Allah memberkati ibu Susan untuk pekerjaan luar biasa yang dia lakukan ..... Sebagian besar teman saya yang membutuhkan pinjaman juga diterapkan dan mereka mendapat pinjaman juga ....

    Anda dapat menghubungi ibu Susan bowman dengan email ini (Susanbowmanloancompany@gmail.com)
    Juga di whatsapp +18597771805
    untuk pinjamanmu sendiri dia tidak menipuku

    Dan jika Anda juga dapat menghubungi saya di email ini jika Anda takut: aelok36@gmail.com

    BalasPadam
  4. Ada 2 je. Bodoh atau Kaki Kencing. Penyokong PH pilihlah yang mana sesuai dengan menteri mereka.

    BalasPadam
  5. Apakah Anda memiliki masalah keuangan atau ingin memenuhi impian Anda dengan dana? Dalam 24 jam, GLORIA LOAN COMPANY menyediakan pinjaman komersial dan pribadi, pinjaman bisnis, pinjaman rumah dan lainnya dengan bunga 2%. Siapa pun yang tertarik harus menghubungi kami melalui email dengan informasi di bawah ini;

    Data pemohon:
    1) Nama Lengkap:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Jenis kelamin:
    5) Pekerjaan:
    6) nomor telepon:
    7) Posisi saat ini di tempat kerja:
    8 Penghasilan Bulanan:
    9) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    10) Jangka waktu pinjaman:
    11) Apakah Anda mendaftar sebelumnya:
    12) Tanggal Lahir:
    E-mail: (gloriasloancompany@gmail.com) ATAU Whatsapp Number: WhatsApp Number: +1 (361) 645-7557.
    Terima kasih

    BalasPadam