Header Ads

ads header

Flash News

Kos sara hidup cabaran kerajaan tangani dalam Bajet 2019


SHAH ALAM - Kerajaan PH bakal berhadapan dengan cabaran besar bagi memastikan strategi Bajet 2019 yang disusun mampu memberi impak besar kepada rakyat terutamanya dari segi kos sara hidup.

Penganalisis politik, Prof Dr Awang Azman Awang Pawi berkata, kesemua sektor yang diberikan penekanan dalam Bajet 2019 berkenaan adalah penting dan perlulah diberikan penekanan seimbang dengan saiz serta keperluan sesebuah kementerian untuk melaksanakan fungsinya.

Menurutnya, setiap 12 sektor seperti kos sara hidup, pendidikan dan latihan, penjagaan kesihatan dan gaya hidup serta lain-lain lagi mempunyai impak kepada rakyat.

“Kita tak boleh kata sektor itu penting, sektor itu tak penting, yang penting adalah keseimbangan. Penekanan seimbang dari segi jumlah peruntukan dengan saiz kementerian berkenaan, sebagaimana yang diamalkan oleh kerajaan terdahulu.

“Kali ini, saya difahamkan banyak bajet yang akan dikurangkan dan ini bukanlah berita baik untuk rakyat. Kita lihat apa strategi penyusunan bajet kerajaan 2 November ini,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, hari ini.

Awang berkata, mengikut sejarah, bajet berkaitan pendidikan dan juga kesihatan mendapat peruntukan yang besar dari kerajaan.

Bagaimanapun menurutnya, kali ini pengumuman bajet yang bakal dikurangkan bukan hanya mampu memberi kesan kepada sesebuah kementerian, bahkan rakyat.

“Kita lihat apa strategi kerajaan dalam menyediakan bajet kecil namun diharap mampu memberi impak besar ini nanti,” katanya.

MR : Rakyat diminta untuk berkorban tapi pimpinan PH masih berjoli diluar negara....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan