Header Ads

ads header

Flash News

Sebelum ini tabur fitnah, akhirnya minta bantuan Hishamuddin untuk pulih hubungan Malaysia-Arab


Kerajaan telah beralih kepada Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk membantu memulihkan semula hubungan dengan Arab Saudi, demikian menurut satu laporan.

Portal berita The Malaysian Insight, memetik sumber, melaporkan bahawa beberapa keputusan oleh kerajaan Pakatan Harapan telah menjejaskan hubungannya dengan Saudi, yang mesra di bawah pentadbiran Datuk Seri Najib Razak.

Laporan itu menyebut keputuan itu termasuk langkah membatalkan penubuhan Pusat Raja Salman bagi Kedamaian Antarabangsa (KSCIP), yang dicadangkan oleh raja Saudi itu ketika lawatan baginda tahun lepas.

Sumber-sumber itu juga dilaporkan mendakwa bahaw permintaan untuk penglibatan Hishammuddin selepas pemimpin dari Saudi lebih gemar berurusan dengan pemimpin kerajaan Najib berbanding dengan pentadbiran sekarang.

"Selain Najib, Hishammuddin juga mempunyai hubungan baik dengan Kerajaan Arab Saudi.

"Tidak baik bagi kita (Malaysia) dilihat tidak baik dengan Arab Saudi kerana ia akan menjejaskan banyak perkara, termasuk kuota haji," kata sumber itu.

Hishammuddin, yang juga sepupu Najib, adalah bekas menteri pertahanan dan naib presiden Umno, walaupun beliau tidak bertanding mempertahankan kedudukan dalam partinya tahun ini.

Sementara itu, The Malaysian Insight juga memetik sumber lain yang mendakwa hubungan Malaysia dengan Arab Saudi tidak begitu baik sejak penutupan KSCIP pada bulan Ogos.

"Putrajaya telah meminta Hishammuddin untuk memulihkan hubungan dengan Raja Salman. Hubungan harus dipulihkan segera.

"Hishammuddin mungkin kelihatan berahsia, tetapi dia bergerak secara senyap," sumber itu dipetik sebagai berkata.

Menteri Pertahanan Mohamad Sabu Had pada 6 Ogos mengumumkan bahawa pusat dan pejabat sementaranya di Menara HLA di Jalan Ampang, Kuala Lumpur, akan ditutup.

Peranan pusat untuk mempromosikan keamanan dan menangani ekstremisme akan diserap ke dalam organisasi lain di bawah kementerian itu.

Ia juga bermakna pembatalan rancangan untuk membina sebuah bangunan baru untuk KSCIP di Putrajaya.

Najib sebelum ini mengingatkan bahawa kerajaan Arab Saudi akan kecewa dengan keputusan Putrjaya untuk membatalkan projek KSCIP, lebih kurang setahun selepas ia diumumkan.

Sementara itu, The Malaysian Insight juga melaporkn satu lagi keputusan yang tidak menyenangkan hubungan Riyadh -Putrajaya adalah pengumuman keputusan kabinet untuk memanggil balik tentera Malaysia dalam gabungan yang dipimpin oleh Saudi di Yaman.

Pada masa lalu, BN telah mengatakan bahawa tentera Malaysia, yang hadir di kawasan itu sejak 2015, tidak terlibat dalam pertempuran, tetapi ditugaskan membawa pulang rakyat Malaysia dari Yaman.

Malaysiakini telah menghubungi Hishammuddin dan Menteri Luar Negeri Saifuddin Abdullah untuk mendapatkan komen.

MR : Itu sebab ada peribahasa kerana mulut badan binasa....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :

Tiada ulasan