Header Ads

Header ADS

Bagaimana Melayu Singapura Dipinggirkan Kerajaan PAP Tanpa Menukar Perlembagaan?


"Orang Melayu ni paranoid. Kalau kita ratifikasi ICERD pun, hak hak istimewa Bumiputera masih terjamin. Nak batalkan Perkara 153 bukan saja perlu 2/3 majoriti, tetapi perlu kelulusan Raja Raja Melayu. Jangan bimbang tak bertempatlah!"

Begini jawapannya:
Perkara 152(2) Perlembagaan Singapura juga menyebut tentang kedudukan istimewa Melayu sebagai kaum pribumi (indegenous people) dan tanggungjawab kerajaan mereka dalam memelihara hak dan kepentingan kaum Melayu dari sudut bahasa, pendidikan, agama, politik, sosial dan ekonomi.

Tetapi apa yang berlaku adalah perlembagaan akan tinggal nama sahaja apabila dasar kerajaan sedia ada akhirnya meminggirkan bangsa tersebut. Contohnya selepas kemerdekaan daripada Malaysia tahun 1965, Jawatankuasa Penasihat Penamaan Jalan Singapura telah menghentikan penggunaan nama Melayu bagi jalan di negara tersebut. Malahan mereka mula menggantikan perkataan 'lorong' kepada 'avenue' atau 'drive'. Bermula tahun 1980an, nama2 Cina pula digunakan. Jadi dimana pemeliharaan kedudukan Melayu dari segi bahasa?

Selepas tahun 1965, Singapura telah memperkenalkan kuota perumahan, skim penempatan semula bandar dan mewujudkan sistem perwakilan undi (GRC). Keadaan ini telah mencairkan kuasa politik Melayu dan melemahkan parti parti pembangkang pro Melayu seperti PKMS. Jadi dimana pemeliharaan kedudukan Melayu dari segi politik?

Kuota kediaman etnik juga diperkenalkan pada tahun 1989 dengan syarat bahawa peratusan etnik Melayu tidak boleh melebihi 20% daripada sebuah kawasan pilihanraya dan 22% daripada komposisi penduduk blok perumahan awam. Jadi di mana pemeliharaan kedudukan Melayu dari segi ekonomi sedangkan tumpuan perniagaan dan infrastruktur adalah kepada kawasan perumahan berpusat seperti ini?

Dari segi pendidikan, kedudukan Melayu lebih parah. Sehingga 2005, tidak pernah ada seorang pun Melayu menerima biasiswa Angkatan Tentera Singapura (SAFOS). 98% daripada penerima biasiswa luar negara SAFOS pula berbangsa Cina. Bermula tahun 1990, kerajaan Singapura telah membatalkan dasar pelajaran percuma kepada kaum Melayu tanpa syarat yang diwarisi dari zaman British. Kesannya, mana2 keluarga Melayu berpendapatan SGD2000 sebulan perlu membayar yuran pengajian yang tinggi. Jadi dimana pemeliharaan terhadap kedudukan Melayu dalam pendidikan?

Saya tak ada masalah jika bangsa saya jahil. Jahil itu penyakit. Penyakit itu ada ubatnya. Belajar dan membaca adalah ubat kejahilan.

Tapi menjadi bXXi ni tak ada ubat. Samak macammana pun dia akan kekal najis.

Sumber rujukan:
1. Perlembagaan Singapura ms 158

2. Dilema Singapura: Peminggiran Politik dan Pelajaran Masyarakat Melayu, Prof Madya Dr Lily Zubaidah Rahim (Assoc Professor at University of Sydney), Oxford University Press, 2004, ms 91-101, 265

DRP
Abdul Rahim Hilmi Zakariya


MR :  Melayu mudah lupa, akhirnya terjual di negeri sendiri


Iklan Teks (hanya RM20 sebulan):
 Sistem Mudah Untuk Anda Menjana Pendapatan Online Secara Sambilan
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 BERMINAT MENCARI pendapatan tambahan dan ingin menggunakan simkad terbaru?Boleh layari onlinekerjaya.com/9867 untuk maklumat lanjut

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

30 ulasan:

  1. Sekarang ini pun Marhaen dah tak ada istimewa itu dan ini lagi. Melayu yang masih dikategorikan sebagai "insan bukan biasa-biasa" hanyalah Yb dari PD saja. Itupun kerana Yb PD adalah PiEm 8 dalam penantian. Lain2aspek termasuklah sekolah2 yang dihadiri oleh majoriti golongan pribumi~ adalah jelas bahawa keistimewaan yang masih tinggal adalah atas kertas lama saja. Sebaliknya sekolah tinggi vernakular swasta yang mendapat perhatian dan peruntukan paling istimewa. Jangkaan dan ramalan 'menang sorak kampung tergadai' sudah pun berada di depan mata.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Admin. Sila la buang komen2 yg xde kena mengena kat atas ni. No ekor la, loan nenek la.. Biol org2 ni. Sakit otak & jiwa. Terlepas drp mental hospital.

      Padam
  2. Tahniah orang-orang bodo yg telah mengundi kepala bapak munafik liberal dan kepala bapak kafir harbi biaDAP.

    Semoga cucu cicit kamu akan meludah kubur kamu dan mengutuk kamu kerana kamu telah mengkhianati mereka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul mereka mengkhianati zuriat mereka sendiri,pentingkan zaman mereka sahaja,pada pandangan mereka janji aku hidup senang,jenerasi akan datang anak cucu dia tak perlu di fikirkan ini lah fikiran org.2 yg.tak boleh dipakai.

      Padam
  3. percayalah kalau di diam puak dap ini malaysia pasti jadi macam singapura dan melayu singapura pon tak sedar sejarah kerana genarasi muda dah merasa keselesaan hidup jadi tak kisah hak melayu di kotak katikan dan lebeh dashat lagi mereka tgk melayu malaysia punya politic memalukan.Tak standard kutuk mengutuk sasama sendiri tak macam poltic singapura pembangkang comment tak meyerang sangat peribadi

    BalasPadam
  4. LKY sangguo pakai songkok untuk memancing hati orang melayu ketika itu sama macam LGE dengar azan berhenti semua memancing hati orang melayu yang mudah sangat terpengaruh

    BalasPadam
  5. Walaupun Singapura adalah tanah jajahan kerajaan Johor dan kaum Melayu adalah penduduk asal Singapura, hak asasi kaum Melayu Singapura telah dinafikan oleh kaum kafir dan rejim kafir maka kaum Melayu terpaksa menerima penindasan sebagai sebahagian dari hidup mereka !

    Lihatlah contoh bagaimana seorang lelaki kafir melayan seorang wanita Melayu Islam di Singapura:

    https://www.youtube.com/watch?v=U73aI6594_A

    Sebaliknya puak kafir harbi rasis di negara kita pula sibuk berlakon konon mereka telah ditindas oleh kerajaan BN dan mereka mahu hak asasi mereka dihormati dan mereka mahu menghapuskan semua hak kaum bumiputera termasuk kaum Melayu di negara kita sedangkan puak kafir harbi rasis ini telah menguasai ekonomi dan politik di negara kita dan menjadi kaya raya sedangkan kaum bumiputera termasuk kaum Melayu masih hidup miskin.

    Jika kononnya puak kafir harbi ditindas di negara kita, sudah tentu puak kafir harbi ini hidup miskin melarat dan terpaksa meninggalkan negara kita untuk kembali ke negara asal mereka !

    Puak kafir harbi rasis ini boleh diibaratkan diberi betis, hendakkan paha pula ! Mereka tidak mengenang budi baik kaum Melayu yang menjadi penduduk asal negara kita!!

    BalasPadam
  6. Bagaimana Melayu Singapura Dipinggirkan Kerajaan PAP Tanpa Menukar Perlembagaan?

    Puncanya UMNO lah yang mengkafirkan Singapura dan Pulau Batu Putih dan lain-lain. Termasuk yang sebelumnya memberi kerakyatan tanpa syarat kepada mereka. Bila dah dapat MCA pun ikut lari macam parti cina yang lain ...

    BalasPadam
  7. Awas skim penipuan dalam internet , telefon, facebook dll !!! Penipu-penipu dari dalam negara dan luar negara sedang sibuk mencari dan menipu mangsa sehinggakan ramai mangsa kerugian beratus, beribu, berpuluh ribu, beratus ribu bahkan berjuta ringgit kerana ditipu oleh lintah darat !!!!

    Jangan terpengaruh dengan pelbagai tipu helah penipu-penipu yang sangat kejam dan zalim. Anda boleh muflis jika terperangkap dengan penipuan lintah darat.

    BalasPadam
  8. Orang Melayu Singapura tidak kisah, ini membuatkan mereka terus berdikari tanpa bantuan sesiapa, kalau ada yang perlukan bantuan, terdapat skim bantuan untuk mereka, ada kemudahan tempat tinggal di sediakan biarpun sempit. Sebut miskin, bukan sahaja orang Melayu, warga majoriti pun tidak cukup makan, pergi sekolah tanpa duit poket, ERP pun tidak mahu bayar. Hendak bangga kemajuan Singapura tidak lah sangat tetapi apa boleh buat, cuma orang Melayu Singapura mungkin berasa syukur kerana tidak menjadi sebahagian Malaysia apatah lagi melihat orang Melayu Malaysia hidup merempat di negara sendiri, orang Melayu Kelantan yang bekerja di Singapura pernah menceritakan bertapa KEJAMNnya kerajaan persekutuan meminggirkan mereka di negeri yang di perintah oleh pembangkang biarpun majoriti adalah melayu sehingga terpaksa mencari rezeki di luar negeri sehingga ke Singapura, di Kuala Lumpur ramai rakyat Malaysia tidur di kaki lima, bawah jambatan atau mana-mana sahaja asalkan ada tempat teduh. Sejak dari merdeka sampai tukar kerajaan, begitulah nasib mereka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kaum Melayu Msia dan Singapura sedang ditindas oleh pemerintah.

      Padam
    2. Melayu malaysia macam ayam karen pemalad

      Padam
    3. Yang penting org melayu dan islam yang control Malaysia...

      Padam
  9. Anda mungkin melayu CELOP ke?melayu yg beragama Islam xakan tunduk kepada pemerintah yg anti Islam mcm Singapore..ooopss Singapura dilanda tidak kan?ape kerajaan buat xper sbb nk jadi singaporen kan ...sesak org melayu Islam kt Malaysia ada jgk tanah sekangkang kera...nnti mati pn xyah nk bayar ke gov tanah kubur kami... singaporen melayu meninggal klu xde tanah nk kebumi nk wat cmner...ke ikut pemerintah je nk wat cmner...sbb tanah rizab utk nk mati pn dh xad cmner nk survive ke alam yg 1 lgi nnti... alhamdulillah la..kami ada jgk keistimewaan melayu disini...yg pergi sana bkn org ssah bro...Cuba tnya diaorg tanah mereka Sya ingat berpuluh2 ekar tu...Smpai xtrbuat rumah tu...nk kejar dunia biar lah..Allah dh aturkan semua hamba2Nya rezki ...inshaAllah selagi beriman Xde yg mati kelaparan lgi ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. 𝐵𝑒𝑡𝑢𝑙 𝑡𝑢 𝑏𝑟𝑜..𝑠𝑎𝑦𝑎 𝑠𝑜𝑘𝑜𝑛𝑔

      Padam
  10. Sebab sebilangan melayu afa sifat PHD,pemalas,tidak berfrinsip.maka siatu hari nanti hilanglah melayu di dunia kalau tidak berubah.

    BalasPadam
  11. Puak2 barua dapig tu sptutnya maw pncung kpla je, ckup celaka puak2 kmunis tu, yg.mn melayu yg jd tli barut dap tu ingt sama agama hmpa ltak kt mna? Yg nma je mntri agama mujahid hrm jdah tu sggup dok jilat lubg pgkoq guan eng kmunis tu sggup ketepikan agama smata2 untk kpntingan sndiri ingtlh ,kt dnia ni hg blh lpslh, kt sna nnt tawlah azab ats ape yg hg lkukn ddnia ni. Mntri agama mujahid bodo pnya barua bsaq dap klu tkdk undg2 hglah aku pncong dlu.

    BalasPadam
  12. Ini semua punca kebodohan dan tuli Tunku Abdul Rahman yg mengkhianati anak cucu bangsa kita, beliau adalah bapak kecelakaan bukan kemerdekaan. Cina2 ni x pernah mau punya dengan Melayu. Kalut nak merdeka dan kalut nak jadi Perdana menteri akhirnya anak cucu yg rugi. Yaa Allah, lindungi lah kami anak Melayu Islam.

    BalasPadam
  13. Lantaran kebodohan maka timbullah ideologi cari makan atau makan cari, mengapa yang membuat seseorang itu jadi bodoh?. Kerana mereka mengenepikan agama, bahkan bermusuh dengan agama sehingga melihat ketayap pun udah timbul rasa jijik,sselekeh, bodoh, kampungan dan macam-macam sebab termakan tiori golongan yang bodo sombong apabila dapat mengecapi sedikit kemewahan hidup didunia.
    Marwah tidak dikenal lagi yang dikenal hanya harta dan pangkat.......
    Melayu Oh melayu, sehingga kini tak reti insaf dan sedar.

    BalasPadam
  14. ooo....tapi bukan ker sebarang perlaksanaan dasar n undang2 memerlukan kabinet@parlimen utk mengesahkan? bagaimana plak komposisi kaum di singapura waktu itu???

    BalasPadam
  15. Melayu trpinggir dsana kerana faktor jadi kaum minoriti, tidak berdaya saing..cuba ambil langkah perbanyakkn umat..stiap psngn jgn kurg dr sedozen..cuba tgok sehingga 7 keturunan..kekuatan akan terbina..

    BalasPadam
  16. Sedarlah melayu malaysia=tanah resab melayu?=kampung baru?=bahasa inggeris? =di zaman umno mahadhir yakan

    BalasPadam
  17. BYE - BYE UMNO.
    Sokongan beralih pada NGO lslam.
    Menurut sejarah politik negara ni ternyata UMNO lah pengkhianat Agama, Bangsa & Negara paling atas.

    Kaji sejarah akan jumpa antara bukti kukuh ialah :-
    - Kawasan Majoriti Muslim terlepas ke tangan MCA, MIC & Gerakan.
    - Kes Cina besar kepala 13 Mei 1969.
    - Sejarah Singapore terlepas ke tangan Lee Kuan Yew.
    - Sejarah P.Pinang terlepas ke tangan Cina Gerakan.
    - Kes Pengampunan & Pengiktirafan Pejuang Komunis.
    - Kes Kemasukan Pendatang di Sabah.
    - Kes Projek Haram lC seluruh negara.
    - Kes Pengkhianatan Tanah Keluarga Kiram.
    - Kes Serangan Pengganas di Sabah.
    - Kes Pembunuhan di Memali.
    - Kes Reformasi Keadilan.
    - Kes DSAI mata lebam.
    - Kes 1MDB.
    - Kes Lambakan Pendatang.
    - Kes Pemimpin UMNO lari tubuh PAS, S46, PKR, WARISAN & PPBM.
    - Kes Royalti Minyak Kelantan & Terangganu.
    - Kes trio TPM Musa, Ghaffar, Anwar, Mahyuddin lawan PM.
    - Kes Lembu Sharizat NFC.
    - Kes Tanah Haram seluruh negara termasuk Tanah Musang King Raub.
    - Kes team Mahathir lari sokong DAP.
    - Kes FELDA oleh Isa Samad.
    - Kes Kekayaan Anak Mahathir.
    - Kes Had Kuasa Raja-Raja.
    - Kes Rosmah besar kepala.
    - Kes Tokey Cina sogok Pemimpin UMNO.
    - Kes Tender Bawah Meja Kroni UMNO.
    - Kes elak Cukai LHDN.
    - Kes Selenggara PLUS.
    - Kes Hartanah MARA.
    - Kes Tabung Haji.
    - Kes salahguna Dana KWSP, LTAT dll.
    - Kes terbaru DSAI jumpa YDPA.

    Penyokong UMNO sanggup melindungi & mendiamkan diri apabila pemimpin korup mereka melakukan kesalahan demi kesalahan kerana ketaatan mereka utk dapat habuan & kontrak kerajaan.
    Kini pemimpin mereka semakin terdesak bila tiada lg projek & habuan dari kerajaan.
    Pemilihan Agung UMNO juga semakin hampir, mereka tidak boleh lg membeli kesetiaan penyokong mereka utk dapat undi utk terus menerajui negara.
    Ternyata ramai pemimpin korup UMNO yg kepanasan.

    Ingat Pemimpin UMNO akan terus berlepas tangan di akhirat kelak.
    Mereka tidak akan bertanggungjawab terhadap segala kesalahan mereka.
    Oleh itu ayuh tinggalkan UMNO demi ABATA.

    Perjuangan UMNO telah lama tersasar.
    Apabila pemimpin korup mereka terbabit dakwaan di Mahkamah, mereka sanggup mengheret penyokong mereka ke jurang kemusnahan.

    AYUH RAKYAT MALAYSIA KITA BINA SEMULA NEGARA TERCINTA.

    Ayuh sokong pemimpin politik berwibawa spt spt Ebit Lew, Uncle Kentang, Tokki PPIM, Khaidir Ahmad, Apek Cina, ISMA dll pemimpin yg terbukti Amanah, Telus & Berwibawa.

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.