Header Ads

ads header

Flash News

Dulu Najib kini Jho Low punca, Hebat PH Kencing Rakyat


Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini mendakwa Low Taek Jho - individu utama dalam skandal 1MDB - sebagai punca kerajaan gagal menunaikan janji dalam isu pembayaran semula hutang PTPTN.

"Jika Jhow Low tidak melarikan RM50 bilion, tentunya ia boleh dilakukan.

"Kami benar-benar ingin melaksanakannya tetapi apabila anda melihat kedudukan fiskal, apa yang kami mampu lakukan?" katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian platform atas talian FundMyHome di Semenyih.

Lim turut berkata beliau menerima kritikan yang dilontarkan terhadap kerajaan ekoran tidak dapat menunaikan janji membenarkan peminjam mula membayar hutang PTPTN mereka selepas mempunyai pendapatan sekurang-kurangnya RM4,000 sebulan, seperti yang dinyatakan dalam manifesto PRU k-14.

Dalam pembentangan Belanjawan 2019 Jumaat lalu, Lim mengumumkan langkah potongan gaji berjadual - antara dua hingga 15 peratus, bergantung kepada paras pendapatan - secara bulanan terhadap peminjam.

Antara perkara lain berkaitan PTPTN yang turut diumumkan adalah potongan pinjaman kepada peminjam dari isi rumah B40 yang mendapat ijazah sarjana muda kelas pertama, serta penghapusan baki hutang kepada peminjam berusia 60 ke atas yang berpendapatan kurang RM4,000 sebulan.

"Dua ke 15 peratus, kita beri mereka pilihan. Kita mahu beri alternatif. Pada masa sama, kita tahu sukar kerana kedudukan fiskal, kewangan.

"Seperti yang saya kata, jika Jho Low tidak larikan RM50 bilion, maka tentunya kita akan dapat laksanakan janji kita," katanya lagi.

Pertentangan dengan janji HARAPAN itu turut diakui Anggota Parlimen Kuala Selangor Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad yang juga antara panel merangka manifestonya.

Justeru, katanya, kerajaan akan terus memperhalusi dan membincangkan perkara itu termasuk dalam mesyuarat Majlis Presiden HARAPAN.

MR : Agaknya penyokong PH ada akal untuk berfikir ini semua?....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

3 ulasan:

  1. Isu J Low lesapkan 42 bilion bukanlah baru malah telah di kempenkan sejak dari 2014 lagi. Ramai ada maklumat, banyak yang dah tahu. Agaknya si AhPek baru balik dari Antartika sampai tak ada maklumat berkenaan J Low dan 1-Maha Dergaw Baru(1-MDB)?

    BalasPadam
  2. KESAMARATAAN dalam PENDIDIKAN

    Kesamarataan dalam konteks saiz sekolah bermakna kalau peruntukan bajet untuk sebuah sekolah adalah 100,000 maka sekolah lain dengan saiz setara akan dapat 100,000 juga.

    Kesamarataan dalam konteks per murid bermakna kalau bajet per murid dalam sebuah sekolah adalah RM10 maka lain-lain sekolah juga akan diberikan peruntukan berdasarkan bilangan murid iaitu RM10 per murid.

    Soalannya: Samaratakah bajet pendidikan 2019?

    BalasPadam
  3. .
    Harakiri pernah menjajah Asia Tenggara. Sungguh kejam. Kini ada yang tertanya2 apa nilai yang ada pada anugerah pingat kebendaran dari maharaja dari pulau matahari terbit itu?

    BalasPadam