Header Ads

ads header

Flash News

Tunjuk peraaan anti-presiden banjiri ibu negara Algeria


ALGIERS: Puluhan ribu rakyat Algeria memenuhi pusat bandar Algiers semalam bagi mencabar pemerintahan 20 tahun Presiden Abdelaziz Bouteflika dalam tunjuk perasaan terbesar di ibu negara dalam 28 tahun.

Tunjuk perasaan itu, yang terbaru dalam himpunan-himpunan di serata Algeria sejak 2 minggu lalu, berlangsung secara aman tetapi pada waktu malam polis melepaskan gas pemedih mata bagi menghalang laluan ke istana presiden. Polis juga melepaskan gas pemedih mata di beberapa kawasan lain di ibu negara.

Pihak keselamatan menangkap 195 orang atas pelbagai kesalahan seperti penjarahan, kata siaran televisyen kerajaan. Ia berkata 112 anggota polis tercedera. Orang-orang yang tidak dikenali memecah masuk sebuah sekolah rendah dan muzium negara, mencuri barangan purba dan membakar sebahagian bangunan itu, katanya.

Rakyat Algeria yang terdesak dan berang dengan pengangguran, rasuah dan seorang elit berusia yang terputus daripada suara orang muda turun ke jalanan sejak 22 Februari lalu bagi membantah rancangan Bouteflika, 82, untuk terus berkhidmat.

Himpunan-himpunan ini, yang terbesar sejak 1991 apabila tentera maembatalkan pilihan raya yang mungkin dimenangi golongan Islamis, menjadi ancaman terbesar yang pernah dihadapi Bouteflika, yang akan bertanding pada pemilihan presiden 18 April.

Tiada anggaran rasmi mengenai jumlah penunjuk perasaan, tetapi akhbar Algeria, El Watan menganggarkan lebih 1 juta rakyat menunjuk perasaan di ibu negara.

Majalah tentera Algeria, Djeich, menurut agensi berita kerajaan, berkata rakyat dan tentera berkongsi wawasan dan nasib. Ia tidak mengulas kekacauan itu tetapi ketua turus tentera darat berkata angkatan tentera tidak akan bertolak ansur dengan sebarang ancaman terhadap kestabilan negara.

Salah seorang imam popular di Algiers tidak mendoakan kesejahteraan presiden seperti yang biasa dilakukannya setiap Jumaat, hanya mendoakan yang terbaik untuk Algeria dan rakyatnya.

Bouteflika yang sedang uzur berada di sebuah hospital di Geneza, Switzwerland dan jarang dilihat di khalayak sejak mengalami serangan angin ahmar pada 2013.

Pencalonannya mengundang kemarahan rakyat Algeria yang letih dengan dominasi golongan veteran.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 🔥🔥💥Cara mudah buat bisnes tanpa promosi sakan pada pelanggan, tapi pelanggan sendiri yang cari kita. Buat online je..💥🔥🔥
 Dapatkan Vitamin C Harian Anda Disini >>>Klik Sini<<< Sebotol ada 100 tablet Harga RM60 sahaja.Penghantaran PERCUMA ke Seluruh Malaysia






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan