Header Ads

ads header

Flash News

63 Buah Jentolak Diletupkan Oleh Komunis, 3 Nyawa Melayang (Pembinaan Lebuhraya Grik-Jeli)


Lebuhraya Timur Barat, jalan darat yang melintasi Banjaran Titiwangsa. Menceritakan pengorbanan orang dulu-dulu, bersusah payah untuk kesenangan anak cucu hari ini.Kita hayati bertapa kemerdekaan perlu dikekalkan, keamanan perlu dijaga oleh generasi sekarang.

Pada 27 Ogos 1974, ketika para pekerja yang membina Lebuhraya Timur Barat. Mereka telah diserang oleh komunis. 63 buah jentolak telah diletupkan, turut mengorbankan 3 nyawa pekerja JKR dan beberapa orang lagi telah tercedera.

Komunis yang kembali mengganas antara tahun 1967-1989 iaitu era Darurat Kedua. Para pekerja membina Lebuhraya Timur Barat menjadi mangsa serangan hendap pihak komunis. Akibat tindakan pihak komunis ini, tempoh pembinaan lebuhraya ini menjadi lama, memakan masa 11 tahun. Saya sendiri masih ingat awal 80an semua perjalanan dr Gerik ke Kedah dan Kelantan ditutup kepada orang awam bermula jam 6.00petang.

Kos pembinaan juga meningkat daripada RM 85 juta menjadi RM 205 juta, ini kerana banyak jentera dan peralatan dirosakkan atau dimusnahkan oleh Komunis bagi menggagalkan usaha pembinaan jalan raya tersebut. Kerana mereka tahu jika jalan raya ini siap, ia akan memudahkan lagi pergerakan tentera bagi memerangi pengganas komunis yang bersarang di kawasan tersebut, terutama dikawasan Hutan Belum.

Bagi merakam penghargaan terhadap mereka yang terkorban ketika bekerja keras membina jalan yang menghubungkan Jeli dan Grik ini, satu tugu peringatan telah dibina oleh JKR.  Bagi mengenangkan pengorbanan para pekerja yang telah terkorban menjadi mangsa komunis.

Jika ada anak cucu hari ini yang melintasi jalan itu, ingatlah bertapa susahnya orang dulu-dulu berkerja untuk menyiapkan Lebuhraya Timur Barat demi keselesaan generasi hari ini. Pengorbanan mereka sungguh hebat, walaupun tahu kawasan itu berisiko, namum mereka berjiwa kental, sanggup bekerja keras demi menyiapkan jalan ini.

-HULU PERAK NEWS(HPN)




MR :  Tapi sekarang ni ada parti yang bangga dengan Komunis


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Menghadapi Kolesterol TINGGI!!?? Dapatkan PENCAIR KOLESTEROL DISINI>>>>KLIK SINI<<<<






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

1 ulasan:

  1. Di zaman pendudukan Jepun ke atas tanah Melayu (1941-1945)hingga 1989 pasukan pengganas komunis seperti Bintang 3 dan PKM (Parti Komunis Malaya), Parti Komunis Sarawak (PKS), Pasukan Rakyat Kalimantan Utara (PARAKU) yang dianggotai oleh majoriti kaum China dan sedikit kaum lain telah melakukan keganasan ke atas penduduk Tanah Melayu terutamanya kaum Melayu di mana pengganas-pengganas komunis yang sangat zalim dan kejam telah menghina agama Islam, masjid dan umat Islam dan menyiksa dan membunuh ramai kaum Melayu yang tidak bersalah, membakar kampung Melayu dan mmusnahkan atau menyamun harta benda dan hasil tanaman kaum Melayu.

    Dan ramai polis, tentera Melayu dan special constables, home guard dll menjadi mangsa keganasan pengganas komunis dalam tempoh tersebut apabila pihak berkuasa cuba melindungi rakyat negara ini dari keganasan pengganas komunis yang sangat kejam.

    Bahkan pengganas komunis juga didakwa menjadi mastermind dalam peristiwa berdarah 13 Meli, 1969 untuk mencetuskan pertumpahan darah antara kaum supaya pengganas komunis boleh bertapak semula di Tanah Melayu.

    Malangnya hari ini terdapat sebilangan pengkhianat-pengkhianat Melayu mahu menjadikan pengganas komunis sebagai pejuang kemerdekaan walaupun pengganas komunis telah menyiksa atau membunuh datuk nenek moyang dan saudara mara mereka dan memusnahkan atau menyamun harta benda kaum Melayu kerana 'Melayu mudah lupa' seperti kata Atuk Kerala.

    Kita semua bimbang walaupun pengganas komunais telah meletakkan senjata tetapi ideologi komunis ini masih hidup dan dikembangkan oleh parti kafir harbi melalui aktiviti politik dan meresap ke dalam mentaliti orang Melayu sekular liberal yang buta, pekak dan dungu tentang sejarah Tanah Melayu.

    BalasPadam