Header Ads

ads header

Flash News

Jawatan PM Untuk Sepenggal, Bukan Sementara – Ku Li


GUA MUSANG – “Tiada jawatan sementara buat Perdana Menteri dalam perlembagaan,” demikian kata Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah.

Beliau berkata, tidak boleh mana-mana pihak memaksa Tun Dr. Mahathir Mohamad melepaskan jawatan termasuk Yang di-Pertuan Agong.

“Dalam perlembagaan, tiada paksaan untuk berhenti melainkan Dr. Mahathir letak jawatan. Tiada istilah jawatan sementara kerana ia dilantik untuk sepenuh penggal.

“Terpulang kepada beliau (Dr. Mahathir) untuk berhenti atau teruskan kepimpinan. Namun, jika ada pakatan atau perjanjian, ia di luar perlembagaan,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Berbuka Puasa dan Sambutan Hari Ulang Tahun UMNO ke-73 di Dewan Bukit Cekati, di sini, semalam.

Turut hadir, Timbalan Ketua UMNO Bahagian, Mohd Syahbuddin Hashim; Naib Ketua UMNO Bahagian, Ab Aziz Yusoff dan Ketua Penerangan UMNO Bahagian, Amran Arifin.

Tengku Razaleigh yang juga Ketua UMNO Bahagian Gua Musang juga berkata, jika Dr. Mahathir meletak jawatan, Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa mutlak untuk melantik.

“Lantikan itu tidak hanya melibatkan ketua parti, Baginda boleh angkat siapa sahaja dalam kalangan Ahli Parlimen,” katanya.

Terdahulu, Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menjangkakan akan mengambil alih tugas sebagai Perdana Menteri daripada Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam tempoh kurang dua tahun.

Dalam wawancara bersama Bloomberg Television, Anwar berkata, beliau bagaimanapun mahu memberi cukup masa kepada Dr. Mahathir untuk mentadbir secara berkesan.

“Sudah tentu bukan lima tahun kerana beliau (Mahathir) sudah nyatakan dengan jelas tidak akan melebihi dua tahun,” katanya.

Menerusi sebuah portal berita, veteran DAP, Lim Kit Siang sanggup mempertaruhkan kerjaya politiknya jika janji Dr. Mahathir untuk menyerahkan jawatannya kepada Presiden PKR itu tidak ditunaikan.

Beliau berkata, tidak akan bertanding pada Piluhan Raya Umum akan datang jika Dr. Mahathir tidak menunaikan janjinya. – Sinar Harian


MR :  Signal untuk Anwar


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Menghadapi Kolesterol TINGGI!!?? Dapatkan PENCAIR KOLESTEROL DISINI>>>>KLIK SINI<<<<
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan