Header Ads

ads header

Flash News

PH janji waktu pertanyaan PM di Parlimen, Bersih ingatkan menteri


PETALING JAYA: Pemantau pilihan raya, Bersih 2.0 menggesa kerajaan mempertimbangkan pindaan terhadap Peraturan-peraturan Majlis Dewan Rakyat untuk mengadakan waktu pertanyaan perdana menteri seperti dijanjikan dalam manifesto Pakatan Harapan pada pilihan raya umum tahun lalu.

Bersih merujuk kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Liew Vui Keong yang berkata, tiada keperluan mengadakan waktu pertanyaan perdana menteri di Dewan Rakyat kerana memadai dengan waktu pertanyaan menteri pada Selasa dan Khamis.

“Kami ingin mengingatkan menteri undang-undang bahawa Janji 16 Manifesto PH memperuntukkan 30 minit untuk waktu pertanyaan perdana menteri di Dewan Rakyat setiap minggu, sebagai janji untuk mengembalikan maruah Parlimen,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Bersih berkata, tiada jaminan untuk memastikan perdana menteri akan datang ke Parlimen menjawab soalan, walaupun perdana menteri sedang menggunakan waktu pertanyaan menteri untuk berbuat demikian.

Katanya, perdana menteri sebagai ketua eksekutif Kabinet perlu bertanggungjawab bagi pihak kerajaan menerusi waktu pertanyaan khusus memandangkan beliau memegang terlalu banyak kuasa untuk membuat keputusan.

“Keutamaan kerajaan PH adalah untuk mengembalikan kebebasan dan kekuatan semua cabang kerajaan serta institusi awam supaya kita tidak lagi perlu mengulangi salah guna kuasa perdana menteri dan rasuah yang kita telah saksikan sebelum ini.

“Adanya waktu pertanyaan perdana menteri bukan saja dapat memberikan ahli Parlimen menyoal PM isu-isu utama negara, malah menjadi simbol Malaysia Baru di mana kompetensi, kebertanggungjawaban dan ketelusan wujud sehingga ke peringkat tertinggi kerajaan.”

MR :  janji PH? Tak payah fikir memang kencing punya


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan