Header Ads

ads header

Flash News

Exco Perak dituduh cuba minta komisyen untuk permohonan tanah




Seorang exco kerajaan negeri dituduh cuba meminta "komisyen" daripada dua syarikat berkenaan permohonan untuk tanah milik kerajaan berkeluasan 93 ekar.

Bekas pegawai khas itu, Beh Yong Kean membuat laporan polis berkenaan perkara itu pagi ini.

Dia mendakwa exco itu berniat memberi sokongan kepada permohonan dua syarikat itu dengan komisyen sebagai pertukaran.

Dakwanya lagi, exco itu membocorkan minit mesyuarat kerajaan negeri kepadanya agar dia dapat memulakan proses rundingan dengan dua syarikat itu.

"Pada 4 Oktober 2018, lebih kurang 9.30 malam di pejabat pusat khidmat adun, dia membocorkan kertas minit mesyuarat majlis mesyuarat kerajaan negeri Perak kepada saya supaya memulakan rundingan dengan (dua syarikat itu) untuk permohonan milikan tanah kerajaan seluas 63 ekar di Bagan Tiang dan 30 ekar di Kuala Kurau.

"Dia mengarahkan saya supaya meminta komisyen daripada kedua-dua syarikat itu untuk sokongannya dalam mesyuarat masjlis mesyuarat negeri," dakwanya dalam laporan polis yang dilihat Malaysiakini, hari ini.

Beh juga mendakwa seorang lagi bekas pegawai khas exco itu turut menyaksikan kejadian itu.

Dalam satu kenyataan media, Beh berkata tindakan membocorkan minit mesyuarat kerajaan negeri melanggar Akta Rahsia Rasmi 1972 dan menggesa polis agar menyiasat perkara itu.

"Sebagai wakil rakyat dan exco, dia tidak harus membocorkan rahsia kerajaan dan menggunakan kedudukan untuk meminta rasuah.

"Saya harap polis menyiasat secara adil tanpa melihat kedudukannya dalam kerajaan," katanya lagi.

Malaysiakini telah beberapa kali cuba menghubungi exco itu menerusi panggilan telefon, pesanan teks dan Whatsapp, untuk mengulas perkara ini tetapi dia belum memberikan maklum balas setakat ini.

Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu berkata kerajaan negeri memandang serius dakwaan itu dan akan memberi kerjasama penuh kepada siasatan pihak berkuasa.

"Seperti laporan polis lain, kita perlu dan akan beri kerjasama penuh dalam siasatan. Ini dakwaan serius dan kita tidak pandang ringan," katanya menerusi Whatsapp kepada Malaysiakini.

MR :  Perak tunggu masa untuk tumbang...


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

1 ulasan:

  1. kata PH berseh dari rasuah . baru sa-tahun jagung dah nampak belang .

    BalasPadam