Header Ads

ads header

Flash News

Kepercayaan Rakyat Miskin Di Khianati


Kerajaan baru menjanjikan satu kehidupan yang lebih sejahtera kepada rakyat, namun apa yang jelas hari ini, rakyat khusunya masyarakat luar bandar lebih sengsara dan derita di bawah pemerintahan kerajaan baru ini.

Barangan asas tidak ada penurunan, malah harga-harga komoditi yang menjadi punca pendapatan penduduk luar bandar seperti getah, kelapa sawit jatuh menjunam begitu teruk sehingga memberikan kesan yang besar golongan rakyat yang bergantung kepada hasil tersebut.

kepada pesawah pula peruntukan kepada subsidi baja padi dipotong daripada RM465 juta (2018) kepada RM232.5 juta dalam bajet 2019, peruntukan kepada Insentif Pengeluaran Padi dipotong daripada RM563 juta (2018) kepada RM281.5 juta dalam bajet 2019, Subsidi Baja Padi Bukit/Huma dipotong 100% daripada RM70 juta (2018) kepada RM0 dalam bajet 2019.

Kepada nelayan ,keluar kenyataan bercanggah antara PM dengan Menteri jelas menunjukkan mereka tiada persefahaman dlm membela nasib nelayan. (Rujukan media : is.gd/cGGlJe) Peruntukan kepada Elaun Sara Hidup Nelayan dan Insentif Hasil Tangkapan Nelayan dipotong daripada RM262 juta (2018) kepada RM98.5 juta dalam bajet 2019.

Ketidakseimbangan harga barangan yang melambung tinggi dalam pasaran dengan kekurangan sumber pendapatan merupakan antara faktor utama yang dikenal pasti oleh kerajaan sebagai penyebab rakyat dibebani kos sara hidup yang kian meningkat, jumlah penurunan harga barangan sangat kecil, Ia diakui Menteri sendiri ianya hanya mencapai 30 hingga 40 peratus sahaja.

Mereka mengambil jalan mudah dengan menyalahkan kos-kos lain yang mengakibatkan kenaikan kos sara hidup rakyat iaitu kos ‘perumahan, pendidikan, pengangkutan, bil utiliti, makanan, dan kesihatan.

Kerajaan menjadi kan alasan hutang RM1 Trilion maka kerajaan tidak dapat menunaikan semua manifesto tetapi kerajaan boleh pula memfokus kepada kereta terbang, kedengaran pula kerajaan mahu memfokus kan pula kepada F1, tidak cukup dengan itu kerajaan dalam perancangan menyambung semula projek battersea power station di England yg dulu sering di laungkan oleh Pihak Pakatan Harapan ianya adalah projek yg merugikan kerajaan.....

Anda semua nilai lah sendiri jgan taksub assobiyah kpd seseorang pemimpin sehingga semua yg di buat oleh mereka anda nampak baik belaka, hari ini kesengsaraan org lain, mungkin esok lusa kita pula..

FB
Amka Amat





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

3 ulasan:

  1. Tgklah anwar PARIA HOMO amat CELAKA ni, punya MENJILATnya si SAMSENG2/PENGGANAS2/PENJAJAH2 PERASUAH/PEROMPAK/PENIPU DAP bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael ni, yg. amat KOTOR dan BUSUK mcm. BANGKAI ANJING - yg. skrg., nak MENGGUGUT pula KERAJAAN PUSAT bagi $20 BILLION utk. LRT dan LEBUHRAYA, di bah. PULAU, yg. hanya UTAMAnya, utk. KESELESAAN puaka2 PENDATANG Cina/Paria dan PENJAJAH2 ASING omputih/Singapura/Hong Kong yg. MAJORITI, di bah. PULAU/GEORGETOWN tu; sdgkan DANA yg. $1 BILLION di bawah YAB DS Najib terCINTA kita, utk. SEKOLAH2 DAIF bangsa BUMIPUTERA MISKIN kita di SARAWAK cthnya, telah diBATALkan sewenangnya, walaupun SARAWAK/SABAH/TERENGGANU/KELANTAN diROMPAK hasil minyak gas depa melalui ROMPAKAN guan eng ANJING ni, ke atas PETRONAS kita!!!!!! Lihat di –

    https://bankami.blogspot.com/2019/07/bakal-pm-8-pun-kagum-hahahaha.html
    PM 8 Pun Kagum... Hahahaha

    Sumber: YAB DS Mohd. Najib Ibni Tun Abd. Razak

    Ban Kami blogspot com
    July 26, 2019

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itulah mmg. SIAL betul si parti PENJAJAH/PENGGANAS/PEROMPAK/PERASUAH/PENIPU/PENYANGAK/PENIPU DAP bangkai ANJING sampah PARASIT homo JIJIK Zionis ISrael ni! Habis juga BERATUS2 KAMPUNG2 NELAYAN dan BERIBU2 Orang Asal Islam/Melayu kita sdg. diPUPUSkan dlm. GENOSID SOSIO-BUDAYA, mcm. KPG2 NELAYAN Islam/Melayu kita di Singapura, oleh PENJAJAH2 Cina/Paria Singapura haram jadah tu - yg. SEBENAQnya juga, supaya DAPpembunuh/PAP SINGAPURA dan TUAN2 NATO/US-UK/ISrael depa, akan dpt. menakluk SELAT MELAKA kita, (termsk. PENGKALAN TENTERA LAUT LUMUT kita) yg. amat PENTING (yg. mana SELAT MELAKA ini mengHUBUNGkan LAUTAN HINDI dan LAUT CHINA SELATAN di LAUTAN PASIFIK), termsk. utk. SUBMARIN2 NUKLEAR ISrael/US-UK/NATO, yg. akan BEBAS keluar masuk SELAT MELAKA, melalui KAWAH2 BESAR yg. di bawah dasar laut SELAT MELAKA ini, yg. sebenaqnya juga SENGAJA diBINA, akibat PERLOMBONGAN PASIR di SELAT MELAKA kita, yg. di bah. PP dan PERAK ni!! MAMPOS lu PENGGANAS/PENJAJAH DAP bangkai ANJING Zionis!!!!! Mana juga KEMENTERIAN ALAM SEKITAR DAP bangkai ANJING PENIPU ni oi?!!

      Bahkan projek TAMBAK LAUT HARAM si DAP ANJING ni, utk. BINA 3 PULAU BUATAN DAP ANJING ni amat sial di PP ni, kononnya utk. membiayai PROJEK2 Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PIP) haram jadah DAP ANJING ni yg. termasuk terowong dasar lautyg. RASUAH tu, dan perkhidmatan Transit Aliran Ringan (LRT) di BAH. PULAU shj - juga akan MEMUSNAHkan LAUT serta TANGKAPAN LAUT utk. BERIBU2 NELAYAN Islam/Melayu kita di PP dan PERAK, HUTAN2 SG. BAKAU kita dan HABITAT HIDUPAN LAUT spt. habitat2 PENYU2 BERTELUR, yg. amat BERHARGA!! Disyaki, PULAU2 BUATAN ini juga akan jadi PENGKALAN BAWAH LAUT RAHSIA Submarin2 Nuklear NATO/US-UK/ISrael tu, mcm. di PULAU DIEGO GARCIA (yg. mana MH370 kita disyaki diRAMPAS utk. MENCULIK akan SAINTIS2 dr. CHINA, yg. PAKAR2 SENJATA IT terbaru)!!! Ini ialah kerana, PBB makin terpaksa MENDESAK UK/US memberikan balik pulau DIEGO GARCIA yg. diJAJAH dgn. amat KEJAM tu, pd. bangsa BUMIPUTERA CHAGOS di KEPULAUAN CHAGOS tu!! Lihat di –

      1. http://www.utusan.com.my/berita/wilayah/pulau-pinang/video-korek-pasir-haram-1.871744

      Korek pasir haram?: KAPAL pengangkut dan jengkaut yang dikesan sedang mengorek pasir di kawasan perairan Jelutong, Pulau Pinang yang mendapat bantahan nelayan kerana menyebabkan kemusnahan hasil laut

      Oleh Mohd. Khuzairi Ismail

      Utusan Online
      28 Mac 2019; dan di -

      2. https://www.msn.com/en-my/news/national/penang-south-reclamation-project-will-affect-perak-due-to-sand-mining-says-group/ar-AABChZv?li=BBr8Hnu&%25252525253Bocid=wispr

      Penang South Reclamation project will affect Perak due to sand-mining, says group

      By Opalyn Mok

      MSN com
      20/5/2019

      Padam
    2. Dan di -

      https://www.utusan.com.my/berita/wilayah/pulau-pinang/utara-perak-akan-turut-terjejas-akibat-tambak-laut-1.904386

      Utara Perak akan turut terjejas akibat tambak laut

      Oleh Safina Ramli

      Utusan Online
      20 Mei 2019:

      PULAU PINANG 20 Mei - Kemusnahan alam sekitar dan hidupan marin akibat cadangan projek tambak laut di perairan selatan (PSR) negeri ini tidak hanya akan berlaku di negeri ini, malah turut melibatkan kawasan laut di utara Perak.

      Presiden Persatuan Aktivis Sahabat Alam (Kuasa), Hafizudin Nasarudin berkata, ini kerana aktiviti tambakan itu akan menyebabkan berlakunya perlombongan pasir di dasar laut yang menjejaskan kehidupan lebih 6,000 nelayan di kawasan Tanjung Piandang sehingga ke Manjong, Perak.

      Katanya, aktiviti pelombongan pasir itu akan berlaku sehingga ke kawasan pesisir pantai Perak sekali gus menyebabkan berlakunya kawah besar di dasar laut yang lama-kelamaaan mengakibatkan hidupan marin pupus selain hakisan.

      “Bukan hanya nelayan di Pulau Pinang terjejas akibat projek PSR ini, nelayan di utara Perak juga akan terkesan akibat projek yang tidak sepatutnya dilaksanakan ini,” katanya.

      Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar bersama 14 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bagi membantah projek PSR di Pejabat Per-satuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), di sini hari ini.

      Antara wakil NGO yang hadir adalah Sahabat Alam Malaysia (SAM); Penang Forum dan Persatuan Pendidikan dan Kebajikan Jaringan Nelayan Pantai Malaysia (Jaring).

      Sebelum ini, kerajaan negeri mengumumkan PSR seluas 1,800 hektar bagi membentuk tiga buah pulau buatan yang akan digunakan untuk membiayai pelbagai projek dirangka menerusi Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PIP) termasuk terowong dasar laut dan perkhidmatan Transit Aliran Ringan (LRT).

      Menurut Hafizudin, kewujudan tiga buah pulau buatan menerusi projek PSR itu juga dijangka mengubah haluan ombak di mana kawasan pantai Tanjung Piandang di Perak dan Nibong Tebal di sini akan menerima kesan hakisan akibat daripada perubahan ombak.

      “Tanjung Piandang dan Nibong Tebal adalah kawasan yang kaya dengan paya bakau dan akibat daripada perubahan ombak, dijangka berlaku hakisan di kawasan paya bakau.

      “Akibatnya udang, kerang dan habitat hidupan di paya bakau akan musnah sehingga mendatangkan kesan buruk kepada masa depan kita,” katanya........

      Padam