Header Ads

ads header

Flash News

Remaja Muslim makin bodoh, kerajaan PH makin rosak agama


Bukak Twitter hari ni, ada Twitfamous Muslim buat review dan duduk promote Heineken 0.0 kat followers dia. Bangga betul dia review, sampai cakap Heineken tu lagi murah, kurang gula dan lagi sedap dari bobba tea.

Lebih teruk, ciapan tersebut dah diulang kicau ratusan kali oleh ribuan pengikutnya dan lebih menakutkan, ramai followers bangang dia yang looking forward to try Heineken 0.0 tu. Aduh.

Tapi takpelah, Mejah dah lama tahu yang dia tu bodoh. Yang mana banyak membaca, ambil berat bab agama, boleh baca tulisan pendek Mejah ni.



Untuk makluman, Heinekan 0.0 adalah minuman beralkohol dan ia kandungan alkoholnya adalah kurang dari 0.05% (yeah, info ni Mejah dapat dari kenalan Mejah yang terlibat masa produk review kat Heineken) - I know the bottle and label said otherwise, but this is the insider info that I have.

Meaning to say, Heineken 0.0 adalah beer biasa, yang dibuang (disuling) alkoholnya ke tahap yang rendah. Bukan tak ada alkohol langsung. Ia still dianggap sebagai arak.



Tujuan Heineken 0.0 ni dikeluarkan adalah sebagai minuman beer yang lebih sihat kerana kurangnya kandungan alkohol di dalamnya.

Meaning to say, kalau member-member yang non Muslim nak minum, tapi tak nak mabuk sebab kena kerja or drive jauh or anything lah, mereka boleh enjoy minuman ni.

Ini tak bermakna ia halal. Malahan, tak pernah ada sijil halal pun pun pada Heineken 0.0 ni.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-7 yang bersidang pada 11-12 April 1984 telah membincangkan Alkohol Menurut Pandangan Islam.

Muzakarah telah memutuskan bahawa:

1. Setiap minuman arak mengandungi alkohol. Bukan semua alcohol itu mengandungi arak.

Alkohol dari proses pembuatan arak hukumnya haram dan najis, tetapi alkohol yang dibuat bukan melalui proses pembuatan arak hukumnya tidak najis tetapi haram diminum.

2. Minuman ringan yang dibuat sama caranya dengan membuat arak sama ada mengandungi sedikit alkohol atau alkoholnya disuling adalah haram diminum.

3. Minuman ringan yang dibuat bukan dijadikan arak atau bahan yang mabuk dan tidak sama caranya dengan proses arak adalah halal.

Jelas, disini bahawa Heinekan 0.0 adalah HARAM di sisi syarak. Jadi adalah dosa besar dan celakalah kepada sesiapa yang mengatakan ia halal dan mempromosikannya.

Rasullullah S.A.W melaknat 10 golongan yang terlibat di dalam arak iaitu :-

1) Orang yang memerahnya (arak) iaitu pembuatnya

2) Orang yang meminta diperahkan (arak) iaitu pengedarnya.

3) Orang yang meminum arak

4) Orang yang membawa arak

5) Orang yang minta dihantarkan arak

6) Orang yang menuangkan arak

7) Orang yang menjual arak

8. Orang yang membeli arak

9) Orang yang makan hasil jualan arak

10) Orang yang minta dibelikan arak

Malahan, dalam perundangan Islam, terdapat hukum hudud yang menjelaskan tentang hukuman kepda orang Islam yang meminum arak.

Dalam hukuman jenayah syariah, orang yang meminum arak hukumannya adalah sebat tidak kurang dari 40 sebatan dan tidak lebih dari 80 sebatan. Ini berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Ali Bin Abi Talib :

“Rasulullah s.a.w telah menyebat orang yang minum arak sebanyak 40 kali sebat, dan Saidina Abu Bakar telah menyebat sebanyak 40 kali sebat juga, dan Saidina Umar menyebat sebanyak 80 kali sebat. Semuanya adalah sunnah Rasulullah s.a.w. dan inilah yang paling aku suka”.

Sepatutnya, Heineken 0.0 tu diletakkan dalam shelf / peti yang berlainan dengan minuman biasa yang lain.

Perlu letak label besar-besar “NOT FOR MUSLIM / CONTAINS ALCOHOL”. Jangan campur adukkan dan timbulkan kekeliruan macam ni. Heineken should be responsible for this- as well as their fellow shopkeepers.

Yang lebih pening adalah JAKIM dan Menteri Agama Islam Malaysia.

Eh, apa yang diaorang tengah buat? Mejah sebagai orang Islam yang memerhati dari luar, setakat ini belum ada apa-apa tindakan sehingga timbulnya kekeliruan ini. Marah betul rasanya!

Tepuk dada, tepuk kepala Mujahid Rawa tu. Sudah sudahlah tunggang agama.

To other social media influencers, Tweetfamous, Instafamous, tolong jangan jadi bodoh macam yang sekor ni. Please.

You guys are better than that.

I’m writing this as my personal opinion. Nothing about hidden agenda or what, as I’m not pious also. Just sharing what I know, trying to makes things right.

Thing is, benda ni patut semua orang tahu dan ambil tindakan. Kalau boleh, kongsikan benda agar lebih ramai orang tahu dan lebih ramai tak jadi bangang macam dia.

Sebarkan ilmu. Hentikan kebangangan.

Link:

https://muftiwp.gov.my/…/953-irsyad-al-fatwa-siri-ke-185-me…

http://sekadarfikrah.blogspot.com/…/10-golongan-yang-dilakn…

http://totallymejah.blogspot.com/…/cerita-coca-cola-alkohol…


MR :  Apabila pemerintah mengkhianati rakyat maka generasi akan datang akan binasa. Ada pula puak agama dalam kerajaan jadi lembu dicucuk hidung


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan