Header Ads

ads header

Flash News

Pelaksanaan tulisan jawi di sekolah tak patut jadi isu


Pengenalan tulisan jawi dan seni khat dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun 4 tidak wajar dijadikan isu sehingga mengundang kontroversi, kerana ia bertujuan menerapkan nilai warisan dan identiti negara.

Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Semenanjung Malaysia (NUTP), Harry Tan Huat Hock berkata, murid mula mengenali Seni Tulisan Jawi, Cina dan Tamil sejak Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dilaksanakan bagi murid Tahun Satu pada 2011.

“Pada 2015, ia wujud dalam buku teks Bahasa Malaysia Tahun Lima untuk sekolah jenis kebangsaan di bawah tema ‘Menghargai Budaya Bangsa’.

“Tahun ini adalah semakan KSSR Tahun Empat. Justeru, biarlah golongan profesional melakukan perbincangan dan mencari jalan supaya pembelajaran seni khat ini tidak membebankan murid kita di samping memupuk gaya penulisan yang indah menjelang 2020,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Isu penggunaan tulisan Jawi dalam buku teks di semua sekolah termasuk Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan SJK Tamil hangat diperdebatkan apabila kumpulan pendesak Cina, Dong Zong dan Jiao Zong (Dong Jiao Zong) serta pemimpin DAP termasuk anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) membantah keputusan Kementerian Pendidikan (KPM) mengenai perkara itu.

Bagaimanapun, baru-baru ini Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan berkata, penggunaan tulisan khat dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun Empat boleh diteruskan.

Merujuk bantahan sesetengah pihak mengenai perkara itu, Dr Mahathir berkata, ia hanya membabitkan sebahagian kecil masyarakat.

Katanya, kerajaan berpegang kepada dasar kemakmuran bersama dan tidak pernah menghalang penggunaan tulisan bahasa lain.

MR :  Yang buat kacau semua ini dimulai oleh bangsa DAP


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan