Header Ads

ads header

Flash News

Terengganu rangka garis panduan pakaian atlet patuh syariah


KUALA TERENGGANU: Kerajaan Negeri sedang merangka satu garis panduan pemakaian patuh syariah bagi atlet.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan negeri, Wan Sukairi Wan Abdullah berkata garis panduan itu bukan sahaja melibatkan aspek pemakaian tetapi perkara lain seperti pergaulan.

Kerajaan negeri sedang mengambil kira pandangan semua pihak termasuk persatuan sukan, ahli akademik dan mufti negeri berhubung perkara itu dan tidak mahu terburu-buru melaksanakannya.

“Apabila kita dah dapat sediakan pakaian yang betul-betul patuh syariah, barulah kita akan wajibkan mereka pakai mengikut peraturan yang bakal kita kuatkuasakan nanti,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Bengkel Syariah Sukan, hari ini.

Beliau berkata buat masa ini semua atlet dibenarkan memakai pakaian sukan seperti biasa.

Sementara itu, Wan Sukairi berkata, kerajaan negeri terpaksa mengambil pendirian tegas dengan menarik diri dalam beberapa jenis sukan yang bercanggah sepenuhnya dengan syariat Islam seperti gimrama dan gimnastik wanita yang beliau dakwa menuntut atlet mempamerkan tubuh badan dan aksi ghairah terhadap penonton.

“Sukan ini (gimnastik dan gimrama) kita tidak boleh kompromi kerana ia menonjolkan aksi mengghairahkan kecuali jika hanya untuk tontonan wanita barulah dibolehkan. Bagaimanapun, ia pastinya bercanggah dengan peraturan yang ditetapkan badan induk antarabangsa,” katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata kerajaan negeri turut menyambut baik mana-mana pereka fesyen yang ingin menyumbangkan cadangan atau idea dalam menghasilkan pakaian sukan yang benar-benar patuh syariah.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan