Header Ads

ads header

Flash News

Anwar saran institusi zakat buat pembaharuan, bantu orang bukan Islam


SHAH ALAM: Anwar Ibrahim mencadangkan institusi zakat melakukan pembaharuan dengan memperluaskan bantuan kepada orang bukan Islam.

Presiden PKR itu berkata, dalam konteks masyarakat berbilang bangsa di Malaysia, tidak sesuai hanya masyarakat Islam dibantu, tetapi penganut agama lain dipinggirkan.

“Wang zakat ini dibayar oleh orang Islam, selesaikan masalah orang Islam dahulu. Itu adalah hujah yang benar, tetapi Islam juga adalah agama contoh, menjinakkan adalah satu strategi dakwah yang baik.

“Ikut pendapatlah seperti dinyatakan Yusuf al-Qaradawi, itu bukan diharuskan, tetapi dalam konteks masyarakat kita, itu digalakkan. Tetapi, bukannya sampai menyisihkan umat Islam, keutamaan tetap adalah umat Islam.

“Seperti contoh, katakanlah ada tiga keluarga yang berdekatan dibantu institusi zakat dan keluarga keempat itu adalah penganut Hindu, jadi bolehkah kita ketepikan?” katanya dalam Seminar Antarabangsa Zakat, Wakaf dan Filantropi Islam hari ini.

Anwar bagaimanapun berkata, cadangan itu hanya pandangan peribadinya dan ia memerlukan perubahan ke atas fatwa serta dasar sebelum boleh dilaksanakan.

Katanya, institusi zakat perlu menjadi contoh baik kepada institusi awam lain, bukan saja dari segi kutipan dan pengagihan zakat, tetapi juga dalam soal pengurusan, ketelusan serta kebertanggungjawaban.

“Bagi saya, gunakan sebanyak mungkin dana dari institusi zakat untuk bantu selesaikan masalah kemiskinan. Apakah dengan cara geran, membiayai pendidikan, kesihatan, perumahan. Itu gunakanlah kebijaksanaan masing-masing.”

MR :  Jika dia jadi PM makin rosak Islam di Malaysia




............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

5 ulasan:

  1. Makin GILA BABI si anwar paria HOMO-PENJILAT DUB*Q guan eng/kit siang/DAP bangkai ANJIING homo JIJIK ionis ISrael ni!!! Dahlah institusi2 ISLAM spt. TABUNG HAJI dan BUMIPUTERA diROMPAK dan mahu diHAPUSkan oleh DAPpengganas ni, skrg. ZAKAT kita pun mahud diROMPAK depa melalui KULI BANGKAI anwar paria HOMO depa!! Sdgkan pembinaan MASJID2/SURAU2 bawah YAB DS Najib terCINTA kita dulu, telah diHENTIkan sejak PORU14, oleh si puaka2 Parasit EKSTREMIS/RASIS/FASIS/SUPREMASIS sampah DAP PERASUAH/PEROMPAK/PENJAJAH/PENGGANAS/PENIPU/PENYANGAK bangkai ANJING PORNO/HOMO jijik ZIONIS ISrael ´tu, amat KOTOR dan BUSUK mcm. BANGKAI BABI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KES2 RASUAH/ROMPAKAN oleh si PERASUAH/PEROMPAK Pendatang Cina APEK guan eng DAP anjing ni terus diTUTUP secara HARAM - oleh geng SAMSENG Penipu/Penjenayah PEGUAM NEGARA PARIA SAMPAH pundek bangkai ANJING DAP PENGGANAS dia tu, di -

    Penang Undersea Tunnel Corruption Scandal: Tommy Thomas is proving to be a bigger crook than Guan Eng

    By Raja Petra Kamarudin

    Malaysia Today net

    ****Tumbangkan habis2an PENJAJAHAN Zionis amat RASIS/FASIS DAP/PKR-Anwar HOMO!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Percayalah, PRU15 juga akan diSABOTAJ oleh ’NGO‘ pengganas MOSSAD/CIA-SOROS dan KULI2 DAPpembunuh/PariaKR-anwar PARIA HOMO depa, yg. berPUSAT di SWITZERLAND, iaitu BERSIH DAPpembunuh yg. dah kuasai SPR baru haram jadah tu, mcm. PRU14 diSABOTAJ depa, utk. MENAKLUK habis2an SELAT MELAKA kita dan LAUT CHINA SELATAN kita yg. amat KAYA dgn. bahan2 KIMIA spt. ZIRCON/THORIUM/URANIUM, di GUNUNG2 BERAPI bawah laut (SUBMARINE VIOLCANOES), utk. pembuatan SENJATA2 NUKLEAR Barat-ZIONIS, hingga akhir zaman!!!!!

      Maka, kalau PRU14 dah TERANGAN diSABOTAJ oleh PENGGANAS BERSIH yg. mengHASUT POLIS/TENTERA dan disyaki PEKERJA2 SPR – tak kan si pemimpin2 ISLAM/MELAYU dr. PAS/UMNO, nak ‘BERHEMAH‘ konon dan TUNDUK mcm. KULI kpd. DEMOKRASI Zionis PENIPU, utk. TUNGGU shj. PRU15, mcm. si LEMBU2 diCUCUK HIDUNG oi?!! GILA BABI apakah ini?!!! Sbb. tu TUMBANGkan zahid sbg. PRESIDEN UMNO!! PENIPU betul ejen2 anwar HOMO/DAP ni!!! BANGSAT betul UMNO ni dah dijadikan skrg!!!


      **Tumbangkan habis2an PENJAJAHAN amat RASIS/FASIS DAP/PKR-Anwar HOMO!!

      Padam
  2. Zakat utk kafir tu adalah Qaul yg Dhoif.

    Qaul yg Sohih bersepah hujah pasal Zakat untuk Muslim sahaja!

    Pasai pa yg GAGAH SGT NAK P AMIK QOUL DHOIF tu JUGA bang nuar? Enta dapat komisyen ke tu?

    Mai tunjuk sikit dalil dhoif mana 1 yg hg duk tertengok tu nuar. Dan perkenalkan dengan siapa (tok guru) anda berguru.

    Setakat p kedai buku pastu selak2 terjumpa & main petik2 ja peningkan ummat islam nuar oi. P ngaji la dulu.

    BalasPadam
  3. sepatutnya ada dh kasut dilemparkan masa dia tgh berucap tu.

    BalasPadam
  4. I favor the actual publish. It truly is superb to discover a person explain in words out of your cardiovascular as well as high quality with this particular essential subject material might be very easily observed.Give zakat Online

    BalasPadam