Header Ads

ads header

Flash News

Mengolah Persetujuan Untuk Perkenalkan Semula GST



1) Mula-mula MIER cadang supaya GST diperkenalkan semula dalam Belanjawan 2020.

2) Kemudian, PM kata kerajaan sedia kaji balik GST jika itu kehendak rakyat.

3) Kemudian, MP PKR dari Kangar Perlis pula nyatakan sistem GST lebih baik.

4) Sekarang, Dr Xavier Menteri Air Tanah dan Sumber Asli pula kata setuju GST dihidupkan semula demi rakyat.

5) Ini adalah drama mengolah persetujuan, menggunakan nama rakyat untuk cover malu. Masih ramai ahli dan penyokong PH yang tidak setuju dengan GST untuk diperkenalkan semula.

6) Jadi, seminggu dua ini akan ada menteri-menteri dan pimpinan PH akan buat kenyataan pusing-pusing untuk bersetuju dengan GST.

7) Mahacai bawahan seperti Otai Reformis tak nampak keperluan GST untuk menampung perbelanjaan kerajaan. Pemimpin yang memegang portfolio menteri sudah nampak keperluannya, bukan kerana GST itu bagus untuk rakyat, tetapi bagus untuk kelancaran urustadbir kerajaan.

8 ) Sebab itu MIER digunakan untuk membuat lontaran. Kemudian disambut oleh PM dengan berlapik konon kehendak rakyat. Seterusnya MP Kangar dan Dr Xavier.

9) Kita boleh jangka selepas ini beberapa pemimpin PH lagi akan suarakan pendapat. Beberapa NGO mesra PH juga akan bentangkan hasil kajian. INVOKE akan diam. Sure. Jika kerajaan tidak terdesak, INVOKE akan bersuara. Sekarang kerajaan terdesak. INVOKE akan tawaquf membiarkan kerajaan menjustifikasi keperluan GST.

10) Kemudian, kemuncak kepada pengolahan persetujuan, Menteri Keewangan sendiri akan akur dengan 'kehendak rakyat'. Bakal PM8 mungkin akan muncul sebagai hero membuat pengumuman bahawa GST zaman PH lebih baik daripada GST zaman BN.

11) Wayang terakhir sebelum GST lulus untuk dibentang dalam belanjawan - Otai Reformis buat sidang media untuk akur dengan keputusan kerajaan. Akhir sekali, GST kembali beroperasi.

12) Kenapa persetujuan sedang diolah sebegitu rupa dan penuh dramatik? Sebab untuk mengurangkan impak malu besar. Lihat betapa hebatnya aturan Yang Maha Berkuasa, mereka yang memburukkan GST secara keterlaluan, kini mereka bakal menyucikan GST pula.

Sekian
Dr Tanaka Mustafa

p/s: Jangkaan saja. Belum tentu akan berlaku.





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

2 ulasan:

  1. dulu bermatian nak jatuhkan GST...
    ada yg tido atas jalan..
    ada yang berdemo siang malam..
    ceramah2 dan forum2 membincangkan..
    menteri2 keldai berucap disini sana..

    alih-alih... sekarang nak buat..?

    KEPALA BANA..

    BalasPadam