Header Ads

ads header

Flash News

Syor Kabinet Dirombak


KUALA LUMPUR: Seorang pemimpin Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) mengesyorkan agar Tun Dr Mahathir Mohamad melakukan rombakan Kabinet secara lebih menyeluruh, dalam usaha mengembalikan keyakinan rakyat, sekali gus menangkis persepsi negatif terhadap kemampuan kerajaan membangunkan negara.

Memetik laporan BH Online, Pengerusi Biro Strategi dan Dasar BERSATU, Datuk Dr Rais Hussin, berkata penstrukturan semula dengan membawa masuk sekurang-kurangnya 50 peratus pakar teknokrat yang sudah terbukti keupayaan dan pengalaman serta kelayakan akademik yang boleh dipercayai ke dalam Kabinet seperti dilaksanakan Indonesia dan Tunisia, perlu dilaksanakan segera.

Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) BERSATU itu berharap kepemimpinan negara bersedia melakukan pendekatan luar biasa bagi mengoptimumkan prestasi kerajaan khususnya dalam mendepani cabaran Revolusi Industri 4.0 serta global geopolitik dan geoekonomi.

Meskipun umum mengetahui isu rombakan Kabinet adalah hak prerogatif Perdana Menteri, Rais menegaskan perlu ada penyelesaian luar biasa dalam menangani kritikan rakyat terhadap prestasi menteri.

Sehubungan itu, katanya, sudah tiba masanya menteri yang tidak menunjukkan prestasi memberangsangkan selepas 20 bulan Pakatan Harapan (PH) diberi mandat pada Pilihan Raya Umum Ke-14, digugurkan.

“Ya (rombakan Kabinet perlu dibuat), kali ini nasihat (untuk berundur) harus diberikan kepada mereka yang gagal melaksanakan tanggungjawab dengan baik. Rakyat menderita,” katanya.

Rais menegaskan kerajaan perlu terus memberi fokus terhadap lima elemen yang disifatkan sebagai ‘perut ekonomi’ iaitu menangani kos sara hidup, meningkatkan kualiti kehidupan, menyediakan peluang pekerjaan, perumahan mampu milik dan kos penjagaan kesihatan yang berpatutan.

Beliau turut mengharapkan Dr Maszlee Malik yang mengumumkan peletakan jawatan sebagai Menteri Pendidikan berkuat kuasa semalam, dikembalikan ke dalam Kabinet bagi menyelesaikan tugas di kementerian itu.

Baginya, Maszlee adalah seorang menteri yang terbukti berjaya melakukan beberapa transformasi pendidikan selain tidak terbabit dengan skandal tetapi terpaksa meletakkan jawatan.

“Harapan saya supaya Maszlee akan dikembalikan semula sebagai Menteri Pendidikan supaya beliau dapat menyelesaikan tugas di kementerian,” katanya.


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt




............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

2 ulasan:

  1. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Bandar: _______________ Melacca
    pekerjaan: _ Pemilik perniagaan
    Sebarang notis: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, sila berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu dengan banyak peminjam palsu di internet, saya telah menipu saya hampir menyerah, sehingga saya bertemu seorang rakan yang baru saja memohon pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada legitamate AASIMAHA ADILA AHMED LOIR FIRM, saya memohon Rm1.3 juta. Saya mempunyai pinjaman saya kurang dari 2 jam hanya 1% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada mendapatkan hutang miskin. jadi saya nasihat semua orang di sini memerlukan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya memberi jaminan bahawa anda akan mendapat pinjaman anda.

    Pusat Aplikasi / Hubungi
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516

    BalasPadam
  2. Admin numpang promo ya..
    Cari uang sampingan ?? Hubung! kami AjoQQ"c0m (WA: +855969190856 ) ^^

    BalasPadam