Header Ads

ads header

Flash News

Agong 'checkmate' Mahathir, Anwar dan PH


Kehebatan Agong akhirnya, krisis keperlembagaan ("Constitutional Crisis") - dalam lantikan PM ke-8 selesai pada hari ini.

Keputusan YDPA dalam isu lantikan ini tidak boleh dicabar di Mahkamah kerana ianya

(i) di bawah kuasa budibicara Tuanku yg tidak perlu mengikuti nasihat oleh mana-mana pihak - lihat Artikel 40(1) dan 40(2), Perlembagaan Persekutuan;

(ii) kaedah penentuan oleh Tuanku mengenai isu "sokongan majoriti" adalah kuasa prerogatif Tuanku yg mana adalah "non-justiciable" (tidak boleh dicampurtangan oleh Mahkamah) - lihat kes Council, Civil Service Unions and Minister of the Civil Service [1984] All ER 956 & kes Dato Dr Zambry v Dato' Seri Nizar [2009]5 CLJ 265 ("Kes Perak") 


 
Krisis yang melanda Negara sejak beberapa hari yang lalu mempunyai isu undang-undang yang sama dengan Kes Perak dan juga krisis yang melanda UK selepas kejatuhan kerajaan Parti Buruh Ramsay MacDonald dalam tahun 1931.

Krisis seperti ini memerlukan:

(i) Raja yang matang & bijaksana: "In this, the maturity and wisdom of the ruler is incumbent" - lihat para 232, kes Perak [2009] 5 CLJ 265 dan

 
(ii) Raja yang memastikan keamanan terjaga: "One of the most critical executive powers of the ruler is his constitutional duty to maintain peace and order for the public good" - lihat para 226, Kes Perak [2009] 5 CLJ 265.

 
YDPA telahpun menyelesaikan kes ini dengan matang bijaksana kerana:

(i) Negara kekal aman;

(ii) PM Ke-8 dilantik melalui proses yang teliti oleh Tuanku yang telah membuat pelbagai penilaian ke atas Ahli-ahli Parlimen dengan berjumpa dengan mereka dan wakil-wakil parti-parti yang berkenaan.

Pemenang sebenar krisis ini adalah Tuanku YDPA (bukannya ahli-ahli politik yang tamak halabo sebahagiannya) yang telah memenangi hati rakyat dengan pendekatan yang telah diambil oleh Tuanku. Krisis ini menunjukkan kepentingan institusi Raja-raja Melayu di Negara ini yang mesti kita pertahankan. Terima kasih, Tuanku. Daulat Tuanku.

Orang selalu lihat seni politik Tun dan Anwar.. orang lupa tentang Agong.. Kan dah terkena semuanya!

Tambahan


“SD baharu tidak boleh memansuhkan keputusan Tuanku. Sekiranya mereka tidak puas hati buat undi tak percaya selepas parlimen bersidang,” Kalau undi tak percaya.. besar kemungkinan Parlimen bubar.... Jika PM tidak mendapatkan kepercayaan maka PM boleh mencadangkan kepada Agong untuk bubar Parlimen. Oleh itu Mohon standby Jentera-jentera Pilihanraya.....



Lain kata Agong telah perkanakan puak yang tamak dan gile kuasa. Semanjak 20 tahun lalu negara bermasalah kerana 2 orang ini akhirnya Agong guna satu batu matikan kedua-duanya sekali.

Puak-puak PH pun boleh tumbang. Siapa sangkakan!!
Yang menariknya Muhyiddin dilihat tersisih dalam Bersatu kerana Tun 'penyet' dia tiba-tiba dapat jadi PM-8 yang direbuti sekian lama.

Itu nama kuasa Allah!!



MR :  Ada yang terkena, ada yang baru buat u-turn akhirnya terjerat


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


4 ulasan:

  1. manusia merancang ALLAH juga merancang,rancangan ALLAH adalah sebaik baik rancangan

    BalasPadam
  2. Bawak la usul undi tak percaya pakatan hancing oi..nanti jadi bubar.. baru best.. maka akan ada yg bakal jadi bukan setakat bekas menteri malah bekas yb... hehehe.

    Sebetulnya dari hari pertama geng walaun nih duk kutuk tunkutty.. malah sipijijelly tu awal2 dah sanggah tuntaek.. pastu geng2 piji dan termasuklah anak si-aljubb pun sibuk bantai tunkuty..serta yg lain2nya hari2 asyik sibuk bantai atau takpun perlekeh situnkuty.. directly and/or indirectly..
    Nih aku agak mesti skrip sialjubb dan jgk pijijely..
    Geng nih mcm tak berterima kasih langsung pada jasa situnkutty menyebabkan undi swing od pru14...
    Termasuklah jgk geng2 dapigs yg tak habis2 dgn agenda comunis alacarte.

    Soal kerja bantai situnkutty nih akhirnya yb yg bengap dari dapigs yg dari melaka tu pun pandai kata ianya kerja bodoh. So now rupa2nya yb2 pee.eh nih kebayakannya lebih bodoh dari si exco melaka yg terkenal dgn slogan "kau kenal siapa aku" tu.

    BalasPadam
  3. Kita sangat menyokong, menghormati dan mengasihi Agong kerana ketegasan,keberanian dan kebijaksanaan baginda menyelesaikan konflik politik negara secara bijaksana dan tegas untuk menyelamatkan Islam, umat Islam, negara dan rakyat.

    BalasPadam
  4. Tahniah dan syabas kepada kerajaan baru PN untuk melindungi dan menyelamatkan negara dan rakyat dari kerakusan puak kafir harbi dan puak munafik liberal. Kita menyokong kerajaan PN sepenuh hati.

    Goodbye , sayonara dan adiós PH. Semoga PH kalah dalam semua PRK Dan PRU dengan izin Allah. Amin.

    Tepuk.......

    BalasPadam