Header Ads

ads header

Flash News

Covid-19 Malaysia bergerak ke arah fasa 4 kata Dr Noor Hisham


Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah berkata Malaysia sedang bergerak ke arah fasa keempat, iaitu fasa mitigasi, dalam menangani Covid-19.

Fasa mitigasi ialah fasa akhir, dalam empat peringkat fasa menangani wabak, selepas fasa amaran (alert phase), pembendungan awal (early containment) dan pembendungan akhir (late containment).

Fasa ini disenaraikan mengikut tahap keseriusan wabak penyakit tertentu.

"Kita sedang bergerak ke arah fasa 4 yang sebenarnya adalah mitigasi jadi sangat penting bagi kita untuk memastikan bahawa ini adalah peluang kecil bagi kita untuk memutuskan rangkaian penyebaran virus dalam masyarakat.

"Oleh itu, kami menggunakan Akta 342, Pencegahan dan Pengawalan Akta Penyakit Berjangkit, dan dengan akta ini dan perintah kawalan pergerakan (PKP)... pada dasarnya kita cuba untuk menyekat pergerakan individu.

"Sekiranya kita boleh melakukannya, maka tidak ada perhimpunan awam, dan tidak ada peluang untuk virus merebak dari satu individu ke individu lain," katanya dalam sidang akhbar di ibu pejabat Kementerian Kesihatan (KKM) di Putrajaya hari ini.

Pada 15 Mac lalu, Menteri Kesihatan, Dr Adham Baba berkata, Malaysia berada di peringkat pembendungan akhir.

Hanya tiga hari sebelum itu, beliau berkata Malaysia masih dalam fasa pembendungan awal.

Noor Hisham hari ini mengumumkan bahawa terdapat 123 kes positif Covid-19 baru setakat tengah hari tadi, menjadikan jumlah keseluruhan 1,306 kes.

Dua kematian baru akibat jangkitan Covid-19 hari ini menjadikan jumlah korban akibat wabak itu di Malaysia sebanyak 10 orang.

MR :  Jika kita berjaya mengekang, maka rakyat boleh memulakan kehidupan yang lebih baik dengan kerajaan baharu..


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt



............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan