Header Ads

ads header

Flash News

Pulau Pinang Ubah laungan azan seru umat solat di rumah


GEORGE TOWN: Masjid di Pulau Pinang tidak akan mengadakan solat berjemaah, termasuk solat Jumaat mingguan sepanjang penguatkuasan Perintah Kawalan Pergerakan sehingga 31 Mac ini bagi mengekang Covid-19.

Mufti Pulau Pinang, Wan Salim Wan Mohd Noor berkata, ceramah agama, majlis perkahwinan dan semua acara lain turut dibatalkan seperti diputuskan Jawatankuasa Fatwa negeri.

Beliau berkata, keputusan itu berdasarkan pendirian Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia baru-baru ini.

Katanya, laungan azan masih berkumandang 5 kali sehari dengan sedikit perubahan untuk meminta umat Islam bersolat di rumah.
“Sejajar langkah penutupan rumah ibadat, lafaz azan diubah daripada ‘hayya ‘ala al-Salah’ (marilah menunaikan solat) kepada ‘al-Salatu fi buyutikum’ (tunaikanlah solat di rumah anda),” katanya.

Beliau berkata, pihak berkuasa akan berbincang dengan Jabatan Kesihatan Pulau Pinang sama ada penggantungan itu akan dilanjutkan.

Pulau Pinang mencatatkan 19 kes setakat ini, dengan seorang pesakit pulih sepenuhnya.


MR :  Bila ada bala patutnya banyak beriktikaf... Tapi nak buat macam mana itu fatwa mufti


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan