Header Ads

ads header

Flash News

Angka kematian AS lebih 20000 mengatasi Itali


Amerika Syarikat mengatasi Itali pada hari Sabtu sebagai negara yang mencatatkan jumlah kematian akibat Covid-19 tertinggi, dengan mencatatkan lebih 20,000 kematian sejak wabak itu bermula, lapor Reuters.

Presiden Donald Trump berkata beliau berharap negara itu yang kini mencatatkan lebih setengah juta jangkitan, kembali kepada keadaan normal.

Amerika Syarikat menyaksikan jumlah kematian tertinggi setakat ini dengan kira-kira 2,000 kematian sehari yang dilaporkan selama empat hari berturut-turut terutamanya di New York.

New York kini masih mencari cara terbaik untuk mengurangkan kadar kematian dalam statistik rasminya.

Pakar kesihatan awam memberi amaran jumlah kematian di AS boleh mencapai 200,000 pada musim panas jika perintah berkurung yang menyebabkan perniagaan ditutup dan kebanyakan orang tinggal di rumah, ditarik semula selepas 30 hari.

Kebanyakan sekatan termasuk penutupan sekolah dan perintah penutupan perniagaan yang tidak penting terletak di bawah bidang kuasa gabenor negeri dan bukan presiden.

Bagaimanapun, Trump mengatakan dia mahu keadaan kembali normal secepat mungkin dan langkah diambil bagi membendung penyebaran Covid-19.

Negara itu dilihat lambat mengenakan sekatan, terutama di California.

Di New York, dua pegawai tertinggi dari Demokrat dilihat tidak bersetuju antara satu sama lain atas bidang kuasa dan terminologi yang digunakan dalam melaksanakan langkah-langkah tertentu.

Pada pagi Sabtu, Datuk Bandar Bill de Blasio mengumumkan bahawa sekolah awam di New York tidak akan dibuka semula pada 20 April dengan mengatakan ia adalah "perkara yang betul untuk dilakukan."

Bagaimanapun, Gabenor New York Andrew Cuomo dalam sidang medianya menolak keputusan itu sebagai "pendapat", dan mengatakan beliau akan membuat keputusan sendiri mengenai penutupan sekolah, lapor Reuters.


MR :  AS macam PH utamakan ekonomi daripada rakyat akibatnya.. menular


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt



............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan