Header Ads

ads header

Flash News

Bank Makanan Di USA


6,000 keluarga beratur berjam jam lamanya untuk mendapatkan bantuan makanan secara drive tru di Bank Makanan di Trader’s Village, St Antonio, Texas pada 9/4/2020.

Walaupun bank memulakan agihan pada jam 10 pagi, ada orang menunggu sejak jam 6 pagi.
COVID-19 membuatkan supermarket kosong dan kehilangan pekerjaan menjadikan sumber pendapatan terputus.

Anda boleh mendapat dua troli makanan percuma cukup untuk sebulan.

Andainya anda tidak berdaya datang Bank Makanan boleh membuat penghantaran kerumah.

Bank Makanan mengadakan empat pengagihan semenjak 31 Mac hingga Khamis lalu, menyediakan makanan untuk 15,500 isi rumah.

Acara hari Kamis adalah yang terbesar, membekalkan makanan cukup untuk 10,000 isirumah.
Kira-kira 6,000 isirumah telah mendaftarkan diri secara on line untuk acara tersebut, namun pada hari khamis lalu, beribu ribu lagi muncul.

Sumbangan daripada individu dan syarikat makanan membantu Bank Makanan mendapatkan bekalan makanan sepanjang minggu ini. Tetapi jika bekalan kekurangan untuk memenuhi permintaan yang luar biasa, Bank Makanan mungkin akan ketiadaan stok.

Dari segi bekalan, kini lebih sukar untuk mengumpul makanan kerana supermarket tidak mempunyai lebihan untuk derma kerana pembelian panik memerosotkan rak barangan hari demi hari. Restoran yang sentiasa menderma makanan kini ditutup, memutuskan talian sumber bekalan bagi Bank Makanan.

Kira-kira 400 sukarelawan, dibantu oleh kawalan trafik yang dilakukan oleh polis San Antonio, membantu kelancaran pengedaran makanan pada hari Khamis.

COVID-19 menjadikan ramai orang merasa apa erti kesusahan di seluruh dunia.

Orang yang senang ketika ini adalah orang yang hidupnya sentiasa susah, tidak tahu bagaimana dan apa rasanya mewah dan menerima apa sekadarnya daripada Allah swt tanpa sedikit pun merasa keluh kesah.

وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَىْءٍ مِّنَ ٱلْخَوْفِ وَٱلْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ ٱلْأَمْوَٰلِ وَٱلْأَنفُسِ وَٱلثَّمَرَٰتِ ۗ وَبَشِّرِ ٱلصَّٰبِرِينَ
Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.

ٱلَّذِينَ إِذَآ أَصَٰبَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوٓا۟ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيْهِ رَٰجِعُونَ
(yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nya lah kami kembali.”
Surah Al Baqarah ayat 155-156.








MR :  Kita, makanan orang hantar ke rumah... itu pun banyak songel lagi!


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt



............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan