Header Ads

ads header

Flash News

Harga minyak rendah tidak beri kesan kepada unjuran defisit negara - Zafrul


KUALA LUMPUR: Pengiraan impak penurunan harga minyak sudah diambil kira dalam pengiraan defisit negara iaitu lebih 4.0 peratus ke atas Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), demikian kata Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

Ia sekali gus mencerminkan anggaran defisit sepanjang tahun yang berdasarkan kepada jangkaan harga minyak yang tertentu.

Beliau berkata, jika harga minyak merosot hingga ke paras lebih rendah daripada anggaran purata tahunan, kerajaan akan menyusun semula keutamaan perbelanjaan bagi mengimbangi kejatuhan pendapatan.

“Kerajaan juga akan terus memantau perkembangan harga minyak. Kementerian memahami perhatian umum terhadap harga minyak,

memandangkan ia dipengaruhi faktor geopolitik global.

“Namun, adalah penting untuk memahami bagaimana Malaysia mempunyai asas ekonomi yang pelbagai,” katanya dalam satu kenyataan bagi mengulas mengenai isu harga minyak.

Memandang ke hadapan, Zafrul berkata, Kementerian Kewangan akan meneliti langkah untuk menyusun semula struktur ekonomi bagi meningkatkan kepelbagaian ekonomi, selain daripada melaksanakan dasar fiskal dan kewangan yang lebih baik untuk membangunkan daya tahan ekonomi negara.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan