Header Ads

ads header

Flash News

Lebih 70% kes import Covid-19 dari Indonesia


Lebih 70 peratus kes Covid-19 yang diimport berasal dari Indonesia, menurut data Kementerian Kesihatan.

Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah berkata, sejak pelaksanaan kuarantin wajib terhadap rakyat Malaysia yang pulang dari luar negara, seramai 139 daripada mereka disahkan positif Covid-19.

Beliau berkata daripada jumlah ini, seramai 99 rakyat Malaysia pulang dari Indonesia atau bersamaan 71,22 peratus daripada kes import.

Kes selebihnya membabitkan rakyat Malaysia yang pulang dari United Kingdom iaitu seramai 14 orang, Singapura (13), Turki (5), Belanda (3), Amerika Syarikat (2) dan masing-masing satu kes membabitkan mereka yang pulang dari Thailand, Perancis dan Bangladesh.

Beliau berkata setakat ini, seramai 12,672 individu yang pulang ke Malaysia telah dikuarantin dan menjalani ujian saringan.

Bercakap pada sidang akhbar di Putrajaya hari ini, Noor Hisham berkata Kementerian Kesihatan telah melaksanakan pelbagai pendekatan untuk mengesan jangkitan Covid-19 di kalangan kumpulan sasaran.

"Setakat ini, dengan pendekatan sasaran, Kementerian Kesihatan telah berjaya mengesan lebih banyak kes Covid-19," katanya.

Beliau berkata pendekatan bagi mengesan kes Covid-19 terhadap kumpulan sasaran itu tertumpu di kawasan perintah kawalan pergerakan (PKP).

Beliau berkata, sehingga tengah hari ini, seramai 2,466 orang dalam kawasan perintah kawalan pergerakan dipertingkatkan (PKPD) telah disaring dan 638 orang positif, dengan kadar jangkitan 2.97 peratus.

Beliau berkata daripada jumlah jangkitan ini, 388 daripada mereka atau 61 peratus adalah warga asing dan baki 250 kes atau 39 peratus melibatkan rakyat Malaysia.

Beliau berkata kumpulan sasaran itu termasuk 6,229 pelajar, guru dan kakitangan sekolah agama yang telah menjalani ujian Covid-19 sehingga semalam.

Daripada jumlah ini, seramai 341 orang dikesan positif, dengan kadar jangkitan 5.47 peratus.

"Ini menunjukkan pendekatan kumpulan sasaran yang dilaksanakan oleh kerajaan telah membuahkan hasil yang dihendaki.

"Diharap ini akan membendung penyebaran Covid-19 dalam kumpulan berisiko tinggi.

"Kementerian Kesihatan menjangkakan lebih banyak kes positif akan dikesan dalam masa terdekat disebabkan aktiviti berterusan terhadap kumpulan sasaran," katanya.

Sehingga tengah hari ini, Malaysia mencatatkan kes jangkitan sebanyak 5,780 dan 98 orang meninggal dunia,

Bagaimanapun, 3,862 orang dilaporkan pulih manakala 1,820 lagi masih dalam rawatan.

Di seluruh dunia, seramai 2.93 juta orang telah dijangkiti wabak berkenaan dengan 203,596 kematian.


MR :  Kena serius perkara ini...


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan