Header Ads

ads header

Flash News

Liga-M mungkin tak dibenarkan meski lepas PKP


Saingan Liga Malaysia (Liga-M) 2020 kemungkinan tidak dibenarkan meskipun selepas tamat tempoh perintah kawalan pergerakan (PKP), menurut Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob.

Ismail menjelaskan keputusan tersebut dibuat sejajar dengan prosedur semasa untuk memastikan penjarakan sosial dan melarang sebarang bentuk perhimpunan besar-besaran pada jangka masa lama setelah tamat tempoh PKP.

“Bola tidak boleh bermain seorang-seorang.

“Mesti ada pasukan. Jadi maknanya dua pasukan di atas padang sahaja sudah ada 22 orang,” katanya pada sidang media harian di Putrajaya hari ini.

“Bola tidak seperti badminton sendiri, sebelah sana tak bertemu sebelah sini.

“Bola mungkin akan berlaku kontak fizikal antara satu sama lain. Jadi berdasarkan SOP (prosedur operasi piawai) sudah tentu kita tak boleh membenarkan pertandingan bola diadakan,” katanya lagi.

Beliau berkata demikian bagi mengulas permintaan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) terhadap pandangan Majlis Keselamatan Negara dan Kementerian Kesihatan (KKM) supaya Liga Malaysia dapat disambung semula setelah tamat PKP.

Ismail turut menambah, setelah PKP tamat, beberapa prosedur terhadap perjumpaan besar-besaran akan dikekalkan dan peraturan baru turut akan dilakukan.

Tambahnya, pihak MKN kini sedang merangka prosedur baru yang akan dikuatkuasa selepas tamat tempoh perintah tersebut – yang akan bermula fasa keempat pada 29 April ini.

“Berapa lama prosedur baru itu akan diumumkan kemudian,” tambahnya.

Setiausaha Agung FAM, Stuart Ramalingam berkata permohonan itu dikemukakan selepas Presiden Liga Bola Sepak Malaysia (MFL) yang juga merupakan presiden FAM dan Ketua Pegawai Eksekutif MFL Ab Ghani Hassan mengadakan mesyuarat khas bersama dengan Menteri Belia dan Sukan Reezal Merican Naina Merican di Putrajaya.

"FAM dan MFL sudah tentu mengutamakan aspek kesihatan negara mendahului bola sepak, namun sebagai badan induk bola sepak di Malaysia, kami perlu berusaha untuk mencari jalan supaya bola sepak dapat diteruskan dan sebab itulah kami mahu mendapatkan nasihat pakar,” katanya seperti dipetik oleh Bernama

Beliau berkata FAM sedia menerima dan akan mematuhi segala arahan yang diberikan kelak walaupun ia mungkin membawa kepada pembatalan semua aktiviti bola sepak.

FAM dan MFL menangguhkan semua aktiviti bola sepak di bawah kelolaan mereka sejak 16 Mac lalu susulan penularan Covid-19, selain mematuhi penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi memutuskan rantaian wabak itu.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan