Header Ads

Header ADS

Pemulangan wang 1MDB menunjukkan dakwaan PH bohong dan duit takkan hilang!


BEKAS Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pemulang wang milik 1Malaysia Development Berhad (1MDB) membuktikan dakwaan Pakatan Harapan bahawa Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat (AS) tidak akan bekerjasama dengan Perikatan Nasional adalah salah.

Menurut Najib, perkembangan tersebut juga menyangkal tuduhan PH sebelum ini bahawa kerajaan Perikatan Nasional tidak akan meneruskan usaha untuk mendapat semula semua dana yang dikatakan hilang.

“Perkembangan ini jelas menyangkalkan tuduhan PH sebelum ini bahawa DoJ tidak akan teruskan kerjasaman dengan kerajaan PN ataupun kerajaan PN tidak akan teruskan usaha untuk mendapat semula semua dana yang dikatakan hilang,” kata Najib.


Najib mengulas laporan bahawa DoJ memulangan AS$300 juta yang didakwa diseleweng daripada dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) hari ini.

Mei tahun lalu, AS mula memulangkan dana yang berjaya ditemui semula, membabitkan bayaran pertama hampir AS$200 juta (RM836 juta)

DoJ dalam kenyataannya, berkata, ia menjadikan jumlah keseluruhan wang 1MDB yang dipulangkan adalah sebanyak RM2.6 bilion (AS$600 juta).

“Namun US$620 juta hanya sebahagian kecil daripada US$4.5 bilion yang sepatutnya dikembalikan kepada 1MDB sebelum 30 Disember 2020 jika perjanjian penyelesaian dengan IPIC milik kerajaan Abu Dhabi diteruskan.

“Namun kerajaan PH dahulu telah membatalkan perjanjian penyelesaian asal yang ditandatangan pada masa BN. Kerajaan PH juga menolak tawaran IPIC yang disyorkan oleh DOJ sekali lagi pada tahun lepas seperti didedahkan minggu lepas,” kata Najib.

Najib berkata, kerajaan sepatututnya meneruskan perjanjian penyelesaian dengan International Petroleum Investment Company (IPIC) jika mahu mengambil balik semua wang 1MDB yang didakwa hilang secara sekaligus.

Menurutnya, kerajaan tidak seharusnya menggunakan cara PH mengambil semula wang 1MDB secara sedikit demi sedikit.

“Niat kerajaan PH berlainan. Jika semua wang 1MDB yang didakwa hilang dikembalikan oleh IPIC sebelum akhir tahun 2020 ini, maka Najib tak rompak apa-apa. Itu bercanggah dengan propaganda PH.

“Jika perjanjian tak batal maka hanya boleh kata IPIC belum bayar balik dana 1MDB. Wang tak hilang.

“Sebab itu, kerajaan PH dahulu sanggup menerima sebahagian dari wang tersebut melalui DoJ sedikit demi sedikit dan tidak mahu mendapat kembali segala dana didakwa hilang secara sekaligus seperti dalam perjanjian penyelesaian,” kata Najib.-SM




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt



............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


33 ulasan:

  1. Hilang la tu bongok?kalau x.xkan pakcik sem nak pulang blk duit tu kat rakyat malaysia.curi dan dirampas.(kantoi kat us?)contoh aku rompak bank kene tangkap pas tu aku pulang kan blk salah x aku??????kalau ikut cara najib aku x salah pasal duit ye ada dan di pulang kan........ X gitu..... Kahkahkahkah.lawak antara bangsa tahap kencing basah 1 malaysia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau tulah yg bodoh. Duit tu tak hilang, tapi PH buat dajjal kata ianya money laundering, kalau money laundering, duit tu akan kena forfeit lah, jadi tak boleh pulanglah! . Bodoh badigol punya manusia. PH mmg bodoh kuat tipu, sama dgn cina Wuhan makan babi kelawar tenggiling.

      Padam
    2. Ini umno maukan dri dulu lgi.. Depa mau rakyat xpndai bengap tengin otak xleh pikir benda mudah pon otak xjln..nk org suap jer... Kikikii cntoh mcm JUKA tu��... Duit yg dipulangkan tu dari hasil yg disita.. Klu benda tu xseleweng xkan org nk sita... Benda mudah cuma pakai otak sikit pon cukop dh xpayah nk guna kudrat kikikiii.. Ade lgi org caye kt dia ni dlm mahkamah sume xtau dlm media sosial WOWWW!! smua dia tau..

      Padam
    3. Laa duit tak hilang pun nak sita apa ke benda. Yang sibuk kata duit hilang tu macai PH padahal skandal Perwaja duit, skandal BMF, skandal IPP, skandal BSKL hilang berbilion billion zaman Tun M bila nak pulangkan? Duit lesap.

      Padam
    4. Betul kata kau duit tu hilang cuma Amerika tolong simpan dalam akaun nenek kau Amerika suka najib itu yang dia bagi balik.... Duit tak hilang cuma dirampas dan dipulangkan..... Kalau tak hilang keluar kan sahaja le kenapa nak tunggu DOJ rampas pulak.... Budak tadika punya otak lagi ok dari kau.... Belum dibuktikan lagi covid 19 tu datang dari haiwan....

      Padam
    5. Yg kata duit tu hilang dicuri najib hanya propaganda ph duit tu dilabur buktinya boleh ambil balik..hanya yg da minum air kencing boleh percaya

      Padam
    6. Ada lg penyokong jibi.alo lo suci nya jibi.kau pertahankan jibi tu dia da rogol amanah duit rakyat.jgn lupa gst6% time dia berkuasa.ramai rakyat terduduk buat sampai 3 part time .harga minyak mahal.sebat masuk acc 2.4 b lagi.ni la manusia bangsat

      Padam
    7. Ini lh contoh orng otak udamg..percaya bulat2 ckp Dr.mahathir & anwar Ibrahim..mase kecik2 anda tk nk mmpus skrng dh besar menyusah kn ormg lain... Bodoh... Ckp tk pikir fatka

      Padam
  2. Menteri2 ph masa tu takut dengan Dato' Najib.terutama sekali tun m dan lge.sebab tulah mereka memerintah hanya 22 bulan.pada dan saman mereka balik.kembalikan ketua diri dan.semoga Dato' berjaya.

    BalasPadam
  3. Masaalahnya amerika pun tak suka dia pasei dia hentam yahudi. Amerika memang suka kamu pasei nak beli berbilon kpl terbang mcm malaysia ni kaya berbilion. Dgn india pun dia hentam pasei tu bawngpun harga melambung.

    BalasPadam
  4. Yang penting aq syg najib.. Sbb dy jage rhayat kte.☺

    BalasPadam
  5. Napa nk bodohkan rakyat..contoh bli rumah kat US 20 ribu..US dpt tahu duit yg meragukan..US bli balik rumah tu..dgan harga 20 ribu..20ribu dipulangkan balik kpd negara..contoh negara yg kita sayangi ni..

    BalasPadam
  6. kajilh blik...msing2 ade otak...jgn sbb ble dpt dt sokong...ble xdpt maki hamun...inilh realiti org melayu....nk kna sogok je....smpai slah n btul pn xnmpk....

    BalasPadam
  7. "Dana yg ditemui semula" ayat ni aku x phm.. kalau xde brg hilang kenape guna ayat ditemui?? Dan usd600 dikatakn termasuk hasil jualan kapal mewah disyaki milik jho low
    .

    BalasPadam
  8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  9. Jangan nak spin, wang dipulangkan adalah hasil barang2 harta sita dan jualan hasil dari wang 1MDB yg di samun Jo TL dan Riza.

    BalasPadam
  10. Kerajaan PN telah merayu melalui duta US dan atas dasar prihatin keadaan Covid19 mahu melepaskan hasil jualan (DOJ) barang yg di siat hasil duit samun 1mdb

    BalasPadam
  11. Jadwal Imsakiyah Ramadhan 1441 Hijriyah (2020) Bandar Lampung Lihat DISINI

    BalasPadam
  12. terbaik jawapan abe jib dia tak salah sebab duit dapat balik...habis perbuatan rembat duit pi labur tak tentu pasal tue mulia ka....pening la dgn perangai org bangsawan duit judi tak haram tp perbuatan berjudi itu haramjadah namanya. bagi mudah org faham...bukan kasar tp nak bg faham

    BalasPadam
  13. Kalau kata duit tu dijumpa balik maknanya dulu nya duit tu hilang laah.Itu pun tak tau. Tak sekolah kot.

    BalasPadam
  14. Kalau kata duit tu dijumpa balik maknanya dulu nya duit tu hilang laah.Itu pun tak tau. Tak sekolah kot.

    BalasPadam
  15. Macai pengampu sebab nak mengampu najis pun dia kata kek coklat.... Apa la punya maknusia.....

    BalasPadam
  16. Yg penting aku x suka pencuri tp ngaku dia suci.

    BalasPadam
  17. Yang taksub dgn atuk and the geng PH.. MEMANG manusia paling bodoh dlm bumi malaysia ni.. Dh terang2 duit tu x kemana... Cuma puak2 penipu PH ni buat kecoh kata hilang dsb nya.... Memang bodoh la sape2 yg masih percaya cakap si tua 2 orang tu.. Kaki penipu dari jd PM4 lg...yg sowg lagi x serik2 dh berkali2 kena main dgn si tua nyanyuk tu..

    BalasPadam
  18. Tu alasan ko jib...sbb ko nk bgtau rakyat ko bagus...hahaha..rakyat yg sokong KO saja kata KO bgus...sbb mereka buta hati mata...sbb ko jib dah dedak kan mereka Gan duit yg masuk juta2..tak daa hal jika ratus ribu tabur kat penyokong ko sbb tu bukan duit ko ..aku pun blh...masuk sana sini ratus juta tanpa kerja ssh..aku bg sapa saja...sbb bukan duit sendiri...jika duit kerajaan pun ssh...nk bg..kena ada SOP nya...alahai...jika x ambik...USA on megaku...duit IMDb...pirahhh..... sebagai org Islam... pemimpin kena jujur dan amanah...sbb di akhirat nanti balasan nya amat lah azabbbb... Nauzubillah...

    BalasPadam
  19. Ikut otak yg waras kenapa dan tujuan tun dan lge kata malaysia muflis rak ada duit
    Seblm ph memerintah nampk bn byk duit
    Rakyat minta apa dapt
    Mohon peruntkan tak pernah reject
    Malaysia memang mewah duit byk klu tak takkan ph janji hapus tol ptptn bg bonus itu ini
    Bila dah perintah 22bln lain pulak cerita toll mane ptptn mane project terbengkalai hutang bon semurai konon nak coverhutang ng
    Itu blm berhentikan kerja penjwt awam berpuloh ribu brim tinggal sikit masa bg duit tak masuk salahkan butiran tak betul
    Itu blm tipu kata tnb bayar an naik eletrik konon salah kira tanya pengawai tnb bawah ph
    Itu blm cash atm kredit bank defosit
    Itu blm cukai naik majlis tak imform
    Itu blm hentikan pekerja sement yg nak sahkan cont
    Tu blm duit deviden asb turn mendadak
    Kena bayar duit gi haji 21900 1 x pergi haji utk tak tak dpt tapi nak gi juga
    Tu blm dividen tabg haji seumur hidup jatuh menjunam
    Tu blm jual aset tabong haji pd org cina
    Tu blm harga brg naik mendadak
    Tu blm minyak naik mendadak
    Tu blm org sakit tak dpt ubat original semua bg ubat murah
    Tu blm project diri klinik hospital terbengkalai
    Tu blm rakyat felda menderita kelapa sawit tak ada harga
    Tu blm seluroh melaysia jln raya tak terurus line pun tu sampai tak ada
    Tu blm bendera 31 ogos tak terpasang
    Tu blm sampah majlis tak dipungut pokok tumbg sampah sarap tak terurus
    Tu blm berapa byk peniaga melayu jual goreng pisang di longkang pun di simen tak bolih niaga
    Tu blm gaduh pasal air singapura
    Tu blm cerita pasal dewan parlimen rakyat mesyuarat gaduh halau ahli keluar dewan
    Tu blm gaduh semburit
    Tu blm tunjuk perasaan sana sini
    Tu blm cerita undi pilihan raya adun yg mati semua ph kalah
    Hei....akhirnya rakyat jemu jelak dah.. .akhirnya Allah tunjuk
    Ment kena curi duit report duit pertubuhan
    Passtu uturn kata duit ibubapa
    Tu blm lagi satu persatu program jadi pm jadi rebutan
    Atlast anak tak dpt pm ment besar pun kecundg
    Jgn suka burokkan org klau sendiri yg byk buat silap
    Rakyat memerhati
    Muhyiddin dah nampk dap adalah guna tun dan byk yg tak betul
    Dia jadi pm bukan dia yg nak tapi Ago g yg pilih tu semua kehendak Allah
    Takbir ng terurus masaalah kewgan tak nampk malaysia muflis duit berlambk2dato zafrul pun heran ngapa tun dan lge kata malysia muflis sedgkan ekonomi malaysia stabil pasti ada disebalik daun yg bertujuan hasad dan dengki dg najib
    Tenguk najib di soal mahkamah kool aje main facebook lagi
    Tun tiap hari tak tidur mlm mcm mane nak jatuh muhyiddin kau nak nakkan siapa anuar kau benci dap kau benci anak sendiri dah jatuh kasihan tun jasamu tak akan dikenang rakyat klU satu hari di selidek tun lge salah macamana....sejarah terukir namamu hilg dlm sejarah

    BalasPadam
  20. Sudah2 lah Najib semakin kau troll semakin rakyat meluat.
    Jaga Semah kau tu cukup la.
    Hadapi lah perbicaraan kau dimahkamah. Duit yg jumpa juta2 kat pejabat dan rumah tu macam mana...?
    Terima hakikat rakyat dah benci bn dah tolak bn.
    Zaman era kau lah pemimpin umno banyak terlibat dengan rasuah.
    Baik menteri atau ketua Bahagian cuma tak sempat nak dakwa atau bukti disembunyikan..
    Hakikatnya mmg begitu..

    BalasPadam
  21. Dapat duit ke buat ulasan byk2 ni...sajer tnya jer la

    BalasPadam
  22. X yah lah pening kan kepala.melayan siluncai dengan PH juga sama situa 95thn.pengikut mereka memang dh bodoh tahap U.dh terang2 kalau kau betul & cerdik.x kan memerintah cuma 21bln je.letak jawatan.tentu kerje org x bijak.lagi plak.menipu,pembohong.penyamun,perompak,penyangak.senang cakap golongan PH serasi dengan panggilan PE...itu lah hakikatnya golongan ini.dari pemerintah hingga penyukong.2×5-5×2.terimalah hakikatnya.jika berdolak dalih pun.munkin dari azali dh tercatat golongan ini.kerje dia menyusahkan org...sama2 lah kita berdoa.smoga dipercepatkan.mereka2 yang malang lagi keji ini..

    BalasPadam
  23. usah mnuduh mau membela.ramai benci nmun byk yg sayang.saya jg sayang namun kecewa jika masih jd pemimpin sbg liabiliti kerajaan.

    BalasPadam
  24. Curi RM1 bil, pulang balik RM400 juta, lepas tanpa bebas. Syoknya.... lawak2
    Boleh joli lagi balance RM800 juta ooooo.

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.