Header Ads

ads header

Flash News

PKP fasa pertama menampakkan kesan positif

PUTRAJAYA: Penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa pertama menunjukkan kejayaan selepas tiada peningkatan kes COVID-19 secara mendadak dilaporkan sepanjang dua minggu pelaksanaannya.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata jumlah kes sebenar yang direkodkan sepanjang tempoh itu lebih rendah berbanding unjuran Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) bagi tempoh lapan hari bermula 24 Mac lalu, iaitu lapan hari terakhir PKP fasa pertama.



Berdasarkan graf itu, MIER mengunjurkan pada 24 Mac merekodkan 236 kes dan naik mendadak kepada 399 kes pada 31 Mac tetapi kes direkodkan kementerian pada 24 Mac ialah 106 dan 31 Mac lalu ialah 140, menunjukkan lekuk berkenaan agak landai.

“Kes kita tidak naik secara mendadak tetapi ada sedikit mendatar. Berdasarkan kepada graf ini (perbandingan antara unjuran MIER dan kes sebenar direkodkan kementerian), ada kejayaan atau tanda awal kita berjaya dalam tindakan kita dalam melaksanakan PKP.

“Jadi kita berharap dalam (PKP) fasa kedua, kita dapat mempertingkatkan strategi dan aktiviti terutama di ‘hotspot’ yang sudah dikenal pasti.

“Jika berlaku peningkatan mendadak kita akan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD),” katanya pada sidang media harian COVID-19, di Kementerian Kesihatan di sini, hari ini.

Dr Noor Hisham berkata melalui PKPD, semua yang berada dalam kawasan yang dikenakan sekatan akan disaring, diuji, dikenal pasti dan diasingkan untuk memberi rawatan kepada mereka.

Beliau berkata, pendekatan bersepadu yang dibuat sepanjang PKPD itu juga membolehkan kementerian mengenal pasti sejumlah 111 kes positif di Kluang manakala sehingga jam 9 malam tadi, sejumlah 277 kes positif COVID-19 dikesan di Sungai Lui di Hulu Langat, dan diasingkan untuk dirawat.



Ditanya sama ada kementerian akan menasihatkan Perdana Menteri untuk membenarkan rakyat Malaysia pulang ke kampung menyambur Aidilfitri pada Mei ini, Dr Noor Hisham berkata, masih terlalu awal untuk menjangkakan sama ada COVID-19 boleh dikawal sebaik mungkin atau sebaliknya ketika itu.

Justeru, katanya, tempoh dua minggu diperlukan untuk melihat perkembangan seterusnya namun apa yang penting ialah semua pihak mengubah gaya hidup dan amalan dalam usaha membanteras penularan wabak itu, kerana sememangnya ramai yang terkesan dengan COVID-19.

Pada masa sama, Dr Noor Hisham berkata, pihaknya mengalu-alukan kerjasama semua pihak termasuk dalam perkongsian data klinikal, seperti yang dicadangkan oleh bekas Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad.

Beliau berkata, buat pertama kali dalam sejarah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 diguna pakai dan semua pihak dapat duduk bersama untuk memerangi COVID-19.

“Kami bersedia untuk berkongsi data tetapi perlu melihat apa yang boleh dikongsikan kerana data yang bersifat awam tiada masalah sebaliknya maklumat peribadi seperti sejarah jangkitan ada beberapa isu.

“Ketika ini, kementerian, Majlis Keselamatan Negara (MKN), Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia serta Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi sedang bekerja keras untuk menyalurkan maklumat penting kepada Jawatankuasa Pusat supaya satu perisian dikeluarkan.

“Ia membantu kita dalam mengambil tindakan di kawasan ‘hotspot’,” katanya.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt



............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan