Header Ads

ads header

Flash News

Posmen dihukum khidmat sosial 3 bulan kerana tipu maklumat kesihatan


Seorang warga Malaysia yang bekerja sebagai posmen di Singapura dihukum tiga bulan menjalankan perkhidmatan masyarakat atas kesalahan menyembunyikan sejarah perjalanannya semasa ujian saringan Covid-19.

Dia adalah orang pertama di Malaysia yang didakwa menyembunyikan sejarah perjalanan semasa ujian saringan Covid-19, lapor The Star.

Dilaporkan Omar Mat Khatib, yang berasal dari Pendang, Kedah, mengaku bersalah melanggar Peraturan 6 Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-langkah dalam

Pengisytiharan Kawasan Jangkitan) 2020 pada 26 Mac di Klinik Kesihatan Daerah Pendang.

Dia gagal memberikan maklumat yang diperlukan mengenai perjalanannya kembali ke Malaysia dari Singapura kepada pegawai kesihatan Mohamad Syazwan Mohd Esa.

Majistret Siti Nor Hidayah Mohd Noor menawarkan Omar pilihan penjara tiga bulan atau perkhidmatan komuniti. Dia memilih pilihan kedua.

Siti Nor kemudian mengarahkan Omar untuk menjalankan tiga jam perkhidmatan masyarakat setiap hari dan melaporkan kepada pegawai parol daerah Pendang setiap hari.

Omar kembali ke Malaysia pada 18 Mac. Dia menghidap selesema dan demam dan menjalani pemeriksaan perubatan di klinik pada 26 Mac.

Bagaimanapun, dia tidak memaklumkan Syazwan mengenai perjalanannya dari Singapura.

Zuriyah Mohd Nordin dari Yayasan Bantuan Guaman Nasional mewakili Omar, sementara pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya Fatin Dalilah Khalid.


MR :  Ringan ni... kalau boleh setahun..


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt



............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan