Header Ads

Header ADS

Dua bulan akan datang, mampukah Muhyiddin pertahankan Kerajaan PN?


SIDANG Dewan Rakyat yang berlangsung semalam berakhir dengan tenang apabila hanya mendengar Titah Diraja Istiadat Pembukaan Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga, Parlimen ke-14 oleh Yang di-Pertuan Agong, Al Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Jangkaan awal bahawa Parlimen akan menjadi kecoh apabila pihak pembangkang bercadang membawa usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak menjadi kenyataan.

Buat seketika ini, Muhyiddin boleh berasa lega apabila cadangan usul tidak percaya daripada pihak pembangkang itu tidak dapat dibawa kerana tidak disenaraikan dalam peraturan mesyuarat.

Sebelum ini, Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof memaklumkan berikutan penularan wabak Covid-19 dalam negara masih belum reda, kerajaan memutuskan untuk meminda Majlis Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga, Parlimen ke-14 itu dengan diadakan hanya untuk mendengar titah Yang di-Pertuan Agong.

Beliau memberitahu, tiada sidang selepas selesai Titah Diraja melalui mesyuarat pertama Dewan Rakyat dan ia dipinda selaras dengan Peraturan 11(2) dan 15(2) Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat.

Kegagalan pembangkang mengemukakan usul yang mendakwa Muhyiddin tiada sokongan majoriti dalam dewan bagaimanapun tidak bermakna kedudukan Ahli Parlimen Pagoh itu sebagai Perdana Menteri telah terselamat.

Muhyiddin bolehlah dianggap sebagai Perdana Menteri yang paling lemah dalam sejarah politik negara kita. Selain kerajaan yang dibentuknya bukan melalui pilihan raya, kedudukannya tercabar apabila jawatan Perdana Menterinya disokong oleh parti-parti lain yang jauh lebih kuat daripada partinya sendiri, Bersatu.

Kemungkinan Muhyiddin akan menghadapi ujian getir apabila pembangkang diramalkan berpeluang mengemukakan usul tidak percaya apabila sidang Dewan Rakyat bermula pada 13 Julai depan selama 15 hari.

Sejauh mana kesediaan dan kesetiaan ahli-ahli Parlimen Perikatan Nasional mempertahankan Presiden Bersatu itu?

Ia akan dapat disaksikan dalam tempoh dua bulan akan datang.

MR :  Tapi Muhyiddin ada strategi akhir iaitu bubar parlimen dan adakan PRU-15. Yang ini akan membuat PH akan tenggelam terus di bumi Malaysia


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


14 ulasan:

  1. Berdasarkan situasi semasa hampir mustahil pembangkang bersepakat untuk menyokong usul madey..jika berjaya sekalipun ph turut berpecah untuk menamakan pm dan jika parlimen dibubar hampir pasti bn dan pas dipilih rakyat dikawasan majoriti melayu atau campuran kerana mustahil ph mampu mendapat undi rakyat seperti dalam pru 14.Mood rakyat tidak lagi memihak kepada ph melainkan hanya kawasan majoriti cina yang didominasi dap sejak sekian lama.Petunjuk 5 prk terakhir menunjukkan ph terkubur walaupun di lubuk sendiri.Rakyat juga sudah bosan dengan pembohongan ph kecuali spesis minoriti arif muluk yang masih enggan menerima hakikat bahawa lubang kubur sudah siap sedia untuk ph dalam pru 15 dan madey bersama bang non yang menjadi undertaker

    BalasPadam
  2. Undi tak percaya madey, kalau berjaya pun, siapa pm nya. Madey pasti tak mahu nuar. Dan nuar tak percaya dah kat madey. Sekarang pun madey bersangka seperti dia masih lagi ketua ph, sedangkan ph sudah melantik nuar sebagai ketua pembangkang. Nampaknya pertelingkahan masih berterusan. Madey masih lagi dengan egonya.

    BalasPadam
  3. Pastikan sementara ada kuasa ni.. Buru warga asing khususnya dari china dan india yg dpt ic secara ilegal.. Lps tu nk bubar bubarlah parlimen

    BalasPadam
  4. Dalam Dewan perlimen pun dah cukup bukti bahawa undi tidak percaya kepada TSMY tidak berjaya sebap di meja pembangkang pun baru 118 orang dan di pihak kerajaan ada 114 jadi jangan buang masa dan buat kerja untuk membantu Rakyat jelata

    BalasPadam
  5. Jgan tanya mampu kah pn bertahan p tanya lah mampu kah ph klu takat gabungan rapuh pkr,dap dan amanah merampas kembali kerjaan rakyat sudah pasti menolak ph...apa kerjaan bleh hidup hanya dgn sokongan mp dan adun saja ph becakap belagak saolah2 100% rakyat suka .memang rakyaat suka ph tp suka kalau musnah.

    BalasPadam
  6. Kalau mati hidup balik pun aku tak kan undi PH rakyat semua dah tahu

    BalasPadam
  7. Katalah TSMY tumbang pasal undi tak percaya. Lepas tu siapa yang akan dapat sokongan untuk jadi PM baru. Bermula balik episod tanda tangan SD. Mahathir ? Tak semua pembangkang sokong dia begitu jugak Anwar. Balik2 TSMY yang akan jadi PM. Jadi wahai MP2 sekelian jangan lah menyusahkan rakyat. Kalau nak buat undi tak percaya mesti lah ada sebab yang bernas. Macam rasuah ke dia pernah dihukum bersalah atas sebab sebab tertentu ke baru boleh. Usul ni pun kena bahas dulu bukannya pakai undi saja. Be professional wahai MP2 sekelian.

    BalasPadam
  8. Nama saja TANPA NAMA.
    TANPA INDENTITI...
    dulu umno yg berkarat dlm hati rakyat malaysia boleh ditumbang kan oleh rakyat hanya 1 isu 1 mdb sja.

    Sekarang ada puluhan isu yg rakyat tak boleh ditipu & diperbodohkan oleh spesies TANPA NAMA.

    Fikir-fikir kan.....

    Apabila mereka telah disucikan.
    - menteri kereta terbang.
    - menteri sembur..
    - mak lampir.
    - perogol amah
    - penembak babi
    - menteri uec

    Noted.
    YB lompat parti haram gajinya bagi anak bini makan.
    (YB Nasrudin Tantawi@ulama pas)

    Walaupun kerajaan tebuk atap ini berdiri tanpa manifesto.

    Maka adalah terbaik menyelesai kan bbrapa tuntutan & janji pemimpin umno pas pada kerajaan dulu dilaksanakan.

    - jgn simpan kes azmin.
    Masa anwar, syaifol mengaku diliwat & membuat laporan polis..
    Anwar didakwa & dipenjara tanpa ada video..
    Haziq pun mengaku diliwat Azmin.
    Bila nak dakwa azmin pula ?

    - segera kes adib.
    - dakwa perogol amah.
    - jgn lulus uec
    - mansuhkan sekolah vernakular
    - mansuh ptptn@pas
    - YB umno pas istiharkan harta@arahan pm.
    - siarkan siaran lansung perbicaraan najib dimahkamah@najib
    - membawa kes terowong LGE@umno
    - menyiasat & mendakwa penjualan aset TH & Khazanah@mad hasan
    - Menyiasat & mendakwa kekayaan keluarga Tun@umno
    - laksanakan hukum hudud@ruu 355.

    Sekarang dah jadi kerajaan.

    Laksanakanlah.

    Bercakap mudah.
    Laksanakan belum pasti.

    Ingat menteri pas@takiyudin yg jaga kementerian uu.
    Harapan yg berpanjangan.
    Jangan sucikan pula pemimpin PN yg sedang disiasat & dibicarakan.
    - kes duit yayasan@zahid.
    - kes permit@bayaran levi@zahid.
    - kes src@najib.
    - kes 1mdb@najib.
    - kes solar@rosmah.
    - kes bung mokhtar.
    - kes ku nan.
    - kes nasarudin@pas.
    - kes pas terima duit umno
    - kes hadi cautim SR.
    - kes mazlan@1mdb.
    - kes shahril samad@1mdb.
    - kes pkpz@mca.
    - kes perwaja.
    - kes maika holding@mic

    Ingat.
    Rakyat Kerajaan Tebuk atap boleh lah ditipu@dikhianati.

    Tapi negara luar tidak.
    Mereka memperhatikan kita@malaysia

    Cukuplah kita dimalukan dgn hanya 1% saja negara luar yg iktiraf kerajaan pengkhianat nasional .

    Itu belum lagi istilah-istilah bodoh dari pasukan menteri khianat.
    - air suam@menteri kkm
    - menteri 500 negara.
    - menteri 15 negeri di malaysia
    -doremon@rina
    -borang balik kampung@sabri
    - dron@anuar musa
    - makcik kiah@pm
    - tik tok@men pengajian tinggi
    - gunting rambut@dalam lipatan@azmin
    - menteri hewa@bodoh@Tuan man
    - RM 2 juta duit poket@ku nan
    - buloh betong@menteripas
    - langgar arahan pkp@timbalan menteri@exco pas.


    Bila nak tunai kan manifesto lama.
    - Laksanakan hukum hudud dikelantan@pas.
    - air bersih menyeluruh@pas.
    - Perumahan rakyat@umno.
    - Turun harga kereta@umno.

    Jangan lupa laksanakan GST, kerana ia baik utk ekonomi rakyat@umno

    Apa cite kerajaan tebuk atap ni yg baru berumur 2 bulan jual saham tnb@khazanah sebanyak 1.7 juta unit ???

    Yg paling hebat..
    Fitnah besar seorang ulama pas kepada anwar & amanah@presideng pas.

    🙈🙈🙈🙈🙈🙈

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ok lah awak pun kena cari makan. Tapi jijik lah cari rezeki cara ni. Percayalah dan yakin tak selamat awak jangan kata di akhirat, di dunia pun.

      Padam
  9. Takde beza pn atau ph yg bentuk kerajaan dengan majoriti mudah.. Berbeza dengan pembentukan kerajaan negeri spt kedah, perak, melaka, johor dan sabah.. Ph tiada dapat simple majoriti tapi dengan sokongan adun umno/bn...tapi pakatan haramjadah tak pula bising tebuk atap, roboh dinding, cungkil lantai, khianat dsb.. Bn juga redha tiada rezeki.. Bila kena pada ph penipu.. si arif muluk berteriak macam kambing kena hujan

    BalasPadam
  10. Arif Muluk sekali lagi dengan hujah bodohnya. 22 bulan PH asyik tipu,bohong fitnah jer.Arif terlebih telah dedak DAP ker?

    BalasPadam
  11. Mcmmn nk buang " Minda Rakyat" dan "Malaysia Kini" ni dari masuk dlm Google kita errk? X suka la baca. Berat sebelah n mcm nk hasut rakyat benci kerajaan je. Sakit hati btui baca.

    BalasPadam
  12. Yang mana setia dgn ph boleh lah duduk bawah meja buka zip seluar tak reti2 lagi ph dah chokiea kencing kuat luar dalam kencing

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.