Header Ads

ads header

Flash News

Kematian Flyod: Gabenor isytihar darurat di Atlanta


Gabenor Georgia Brian P Kemp mengisytiharkan darurat dikuat kuasa di Fulton County, bandar raya terbesar di Atlanta, berikutan rusuhan besar-besaran yang tercetus selain mengerahkan 500 pasukan pengawal negara mengawal keadaan. 

"Atas permintaan Datuk Bandar @KeishaBottoms dan selepas berunding dengan pegawai keselamatan awam & kesiapsiagaan kecemasan, saya mengeluarkan perintah darurat di Fulton County," memetik kenyataan P Kemp di Twitter lapor agensi berita Sputnik.

Beliau berkata anggota pengawal negara segera dikerahkan untuk membantu agensi penguatkuasaan undang-undang tempatan mengembalikan ketenteraman.

Rusuhan mula tercetus pada Selasa di beberapa bandar di Amerika Syarikat ekoran kematian George Floyd, lelaki kulit hitam, ketika ditahan anggota polis di bandar Minneapolis.

Kematian Floyd, 46, mencetuskan kemarahan apabila seorang pegawai polis kulit putih Derek Chauvin bertindak di luar batas kemanusiaan ketika menahan mangsa.

Rakaman video menunjukkan Chauvin menekan lututnya di leher mangsa walaupun Floyd berulang kali mengatakan "tolong saya tidak boleh bernafas".

Floyd disahkan meninggal dunia di sebuah hospital tempatan pada Isnin petang.

- Bernama

 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan