Header Ads

Header ADS

Parlimen sampah: Xavier biadab hina titah Agong


BANGI, 26 Ramadan 1441H, Selasa – Kenyataan pemimpin PKR, Dr Xavier Jayakumar yang menyifatkan sidang Parlimen semalam sebagai ‘sampah dan tidak berguna’ adalah biadab serta melanggar adab seorang Ahli Parlimen.

Menempelak kenyataan Ahli Parlimen Kuala Langat itu, Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Haji Aminuddin Yahaya menyifatkan kenyataan Xavier jelas sebagai penghinaan terhadap Yang Di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

“Apakah beliau menyifatkan titah ucapan tuanku sebagai sampah dan tidak berguna kerana itu sahaja agenda pada sidang Parlimen pada hari tersebut,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Merujuk video yang dimuat naik Xavier di Facebooknya semalam, beliau mendakwa kerajaan sekarang takut berdepan dengan pembangkang kerana usul undi tidak percaya yang ingin dibawa Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Video ucapan dalam bahasa Inggeris berdurasi lebih satu minit itu turut mempertikaikan pelantikan kerajaan Perikatan Nasional (PN) kononnya tidak dipilih rakyat dan kerajaan perampas.

“Kami adalah suara untuk semak dan imbang kerajaan. Tetapi kerajaan hari ini, Parlimen hari ini adalah sampah, sidang Parlimen ini adalah tidak berguna.

“Kita hanya akan berada di sana untuk satu jam cuma untuk dengar titah Yang Di-Pertuan Agong dan kemudian kami diarahkan untuk pulang ke rumah. Semua ini kerana alasan COVID-19,” katanya dalam rakaman berkenaan yang masih mengenakan pakaian rasmi untuk Istiadat Pembukaan Mesyuarat Penggal Ketiga Parlimen ke-14, semalam.

Sehubungan itu, Haji Aminuddin menyarankan semua rakyat Malaysia yang menjunjung Perlembagaan dan institusi diraja supaya membuat laporan polis terhadap Xavier.

Beliau turut menggesa rakyat terus memerhati dan melaporkan mana-mana individu yang turut mengeluarkan kenyataan seumpamanya kepada pihak berkuasa.

“Kata-kata beliau ini bagi saya, boleh dikira sebagai menghasut. Walau bagaimanapun, kita biar mahkamah putuskan jika laporan polis ini membuahkan hasil.

“Semestinya ini bukanlah kenyataan tidak sengaja tetapi saya yakin telah dirancang teliti untuk timbulkan rasa kebencian semata-mata kerana dahagakan perhatian dan pengaruh politik mereka yang semakin melemah.

“Tindakan yang segera perlu diambil untuk menghentikan atau menghalang mana-mana individu atau kumpulan lain mengeluarkan kata-kata nista yang sama sebegini,” katanya.

#sumber


MR :  PH memang macam, kalau macai PH komen lagi celaka bahasa mereka!


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


13 ulasan:

  1. Inilah sifat orang kafir. Pada hal dah tahu bulan julai sessi parlimen akan diteruskan. Mereka tidak beradab dan tak boleh dicontohi. Hanya layak menjadi calon penghuni neraka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tapi yg peliknya, ada lg melayu nk org kafir perintah kita, apa yg ph dh buat selama 22bulan pun dia org x nampak,memang betul LA kata atok mamak, melayu mudah lupa.sedarlah muslim, pilih ph maknanya pilih kafir

      Padam
  2. Suruh dia baca sejarah rukun negara dan isi kandungannya dan bila rukun negara diadakan dan sebab apa ? Ke sengaja buat buat tak tahu atau memang tak tahu. Tak layak jadi MP.

    BalasPadam
  3. Setiap hari kalau orang ph bercakap...memang boleh kenal muka setan...haram jadah...

    BalasPadam
  4. Menghina YDPA serupa mcm memberontak boleh hukum mati

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau x bleh terima ydpa dn raja2 melayu, pg lah kt negara asal nenek moyang Korg, dh tentu xde YDPA DN RAJA2 MELAYU, SEKALI LG NK BG TAU M.E.L.A.YU. bukan belalai supa korg.

      Padam
  5. Mmg pemimpin PH semua tak berguna. Punca ph tumbang sbb tun mahadhir letak jawatan..bukan pintu belakang..bodoh punya mp ph..

    BalasPadam
  6. Ketawakan...aje.. Apa dia blh Buat..

    BalasPadam
  7. Hantar je balik India si penderhaka ni..Malaysia tak perlukan org yg mengaku rakyat Malaysia klau Tak menghormati YDA..klau duduk menumpang di negara orang pandai pandailah menghormati tuanya iaitu YDA kami

    BalasPadam
  8. Mohon DSAI ambil tindakan terhadap MP biadap ni klau PKR masih memgharapkan sokongan melayu..sedarlah tindakan bodoh mp ini menyebakan melayu semakin jauh dengan PH Dan PKR

    BalasPadam
  9. Tengok muka dah menyampah dia ni

    BalasPadam
  10. Jika tak setuju dengan YDPA silalah balik ke negara asal...harap di kenakan tindakan yang tegas...

    BalasPadam
  11. Tangkap dan hntar balik keling india.. Saya non muslim pun sakit hati org india cina suka2 hina Agong.. Kalau boleh nk Agong berkuasa mutlak.

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.