Header Ads

Header ADS

Dr Mahathir Dan Lim Guan Eng Mesti Jelaskan Ke Mana Duit Hasil Jualan Aset Negara Di Belanjakan!!!


Sepanjang pemerintahan Pakatan Harapan umum mengetahui pelbagai aset strategik negara terutamanya milik Melayu Bumiputera telah dijual dengan sewenang-wenangnya.


Tapi persoalannya berapa banyak?

DS Najib telah menyenaraikan senarai aset negara yang telah dijual oleh mantan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng selama Pakatan Harapan memerintah antara pertengahan 2018 hingga awal 2020, kira-kira 22 bulan (BACA DI SINI).

1. Khazanah jual IHH berhad kepada Jepun - RM8.41 bilion (Nov 2018).

2. Khazanah jual saham CIMB - RM364 juta (Dis 2018).

3. Axiata jual M1 Singapura kepada Singapura - RM1.65 bilion (Feb 2019).

4. Khazanah jual saham Bank Filipina BDO Unibank kepada Filipina - RM415 juta (Feb 2019).
5. Boustead jual Hotel Royale Chulan kepada Singapura - RM197 juta (Feb 2019).

6. Khazanah jual saham Tenaga Nasional - RM1.05 bilion (April 2019).

7. Axiata jual aset digital kepada Singapura - RM580 juta (April 2019).

8. Menteri Kewangan jual sebahagian dari projek Bandar Malaysia kepada syarikat Malaysia-China- RM7.41 bilion (Apr 2019).

9. Khazanah jual hartanah DUO kepada Singapura - RM4.73 bilion (Julai 2019).

10. Khazanah jual kepentingan saham dalam syarikat elektrik Arab Saudi kepada Malakoff - RM289 juta (Julai 2019).

11. Khazanah jual saham CIMB dengan cara pajakan- RM2 bilion (Julai 2019).

12. Khazanah jual Pusat Perubatan Prince Court kepada IHH yang kini milik Jepun- RM1.02 bilion (Sep 2019).


13. Khazanah jual lebuhraya tol Jakarta kepada syarikat Kanada- RM2.1 bilion (Sept 2019).
14. Khazanah jual Hotel Andaz Singapura dengan kepada syarikat Singapura - RM1.44 bilion (Okt 2019). 


Jumlah aset yang tersenarai di atas ialah sebanyak RM31.655 bilion, itu tidak termasuk aset Tabung Haji yang telah dijual dan duit Petronas yang dijarah oleh Lim Guan Eng.

Alasan yang sering digunakan ialah untuk membayar hutang negara yang mencecah RM1 trilion!!!


Menteri Kewangan di bawah Kerajaan Perikatan Nasional, Tengku Zafrol  beberapa kali mengeluarkan kenyataan bahawa keadaan kewangan dan ekonomi negara berada dalam keadaan kukuh dan beliau persoalkan keperluan Dr Mahathir dan Lim Guan Eng menjual aset negara dan membuat pinjaman luar (BACA DI SINI).


Malah dalam kenyataan terbaru Tengku Zafrol, beliau sekali lagi menegaskan negara tidak berada di ambang bankrap seperti yang sering diperkatakan oleh Dr Mahathir dan LIm Guan Eng. (BACA DI SINI).

Dr Mahathir dan Lim Guan Eng mesti memberikan penjelasan mengenai apa yang dikatakan oleh Tengku Zafrul.

Namun sehingga hari ini, kedua-dua mereka mengambil sikap berdiam diri tanpa memberikan apa-apa ulasan atau komen tentang apa yang dikatakan oleh Tengku Zafrul.

Apakah dengan sikap berdiam diri Dr Mahathir dan Lim Guan Eng bermaksud mereka mengakui kebenaran kenyataan Tengku Zafrul?

Sekiranya apa yang dikatakan oleh Tengku Zafrul itu benar, maka RCI perlu ditubuhkan segera untuk menyiasat kenapa Dr Mahathir dan Lim Guan Eng begitu rakus menjual aset negara tanpa ada keperluan yang mendesak!!!

Rakyat juga mahu tahu, ke mana puluhan bilion ringgit aset negara yang dijual itu dibelanjakan kerana kalau alasan mereka menjual aset negara untuk menjelaskan hutang, ternyata hutang luar negara bukan menyusut, malah bertambah dari RM686 bilion sewaktu Pakatan Harapan mengambil alih Putrajaya kepada hampir mencecah RM1 trilion sewaktu mereka tumbang pada Februari 2020.

Rakyat perlu tahu kebenarannya kerana yang dijual adalah harta rakyat dan bukannya harta Dr Mahathir atau Lim Guan Eng!!!

# sumber

 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


12 ulasan:

  1. Heret mahathir dan lge ke mahkamah sekarang!

    BalasPadam
  2. CINA Babi bodoh
    Bangang
    Komunis bodoh
    Bodoh ngan cina x boleh di pisah kan
    Klu x bodoh bkn cina namenye

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lain macam aje kamu kutuk cina. Pembetulan : cina babi tu ialah cina DAP bukan cina yg sokong MCA.

      Padam
    2. saudara bukan semua cina mcm tu...berlambak lanar cina yg baik
      begiti juga dgn bangsa2 lain... jadi jadikan kesalahan individu mewakili seluruh bangsa tersebut.... tak adil lah... islam tak ajar mcm tu...

      Padam
  3. Balasan
    1. apahal kau ni mat.... aku rasa kau ni anjing komunis dap... pura2 hentam cina supaya nampak melayu jahat..memang sial kau ni...harap ada pemandu mabuk hentam kau.....

      Padam
    2. Setuju..Besar kemungkinan RBA cacat otak ni

      Padam
    3. Apahal mamat ni. Ikut sedap mulut b*b*kan org. Sesat agaknya bdk ni

      Padam
  4. Pakatan Hancing Penipu....Ulang dan ulang dan ulang dari sekarang hingga pru 15.....biat perkataan ini terpasak kukuh dalam minda rakyat Malaysia

    BalasPadam
  5. Jangan lupa Tabung Harapan dan Harapan Coin. Ke manakah duit semua tu pergi??

    BalasPadam
  6. Tu yg kita tau...yg tak tau berapa billion agaknya kene gelap....takut tembelang pecah la tu asyik nak alih perhatian orang ke arah isu lain..... Sudah2 la membongak....menifesto pun dah tipu rakyat .....sibuk canang kerajaan terdahulu habiskan duit rakyat....kata nak bagi tol percuma sampai kesudah tak dapat....lembut gigi dari lidah....auta karey....

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.