Header Ads

Header ADS

Jika benar PH kembali berkuasa


Fenomena ini agak rumit untuk diperincikan. Kegagalan PH untuk menepati janji yang terkandung dalam Buku Harapan, ketidaksampaian anggota Kabinet dari segi kecekapan dan pengalaman dalam pelaksanaan dasar, ditambah pula dengan komunikasi yang lemah – ini semua meletakkan PH dalam situasi yang genting.

Namun, terdapat juga sesetengah penyokong yang sanggup menyimpan sedikit kesabaran, menyedari keterbatasan yang dihadapi PH khususnya kedudukan kewangan yang sukar. Tetapi apabila projek “kereta terbang” dikemukakan dengan megah, maka kesabaran itu hilang melayang. Ia umpama satu penghinaan ke atas akal setiap manusia yang memiliki otak.

Dalam bab politik identiti pula, PH yang tersepit di tengah-tengah diasak dari kiri dan kanan. Mereka gagal membebaskan diri daripada kebuntuan ini dengan mengetengahkan wacana yang lebih segar. Mengulangi hujah lapuk dengan imej stereotaip umpama “Melayu malas”, “Cina kaya” hanya mengeruhkan, bukan menjernihkan, keadaan sedia ada.

Apa penyelesaian PH?

Bukan semua, tetapi inilah antara persoalan yang menghantui PH sepanjang 22 bulan berkuasa. Tidak keterlaluan seandainya kita mengajukan soalan berikut: Apakah PH boleh menjamin bahawa kemelut yang telah berlaku itu, tidak akan berulang seandainya mereka kembali berkuasa? Dengan kata lain, apakah yang mahu ditawarkan kepada rakyat jikalau PH mengambilalih semula Putrajaya?

Perlu diingat, Malaysia sedang berdepan dengan situasi yang genting dan kemelesetan ekonomi selepas wabak Covid-19 sudah hampir pasti melanda. Jika tiada jaminan untuk mempercepatkan proses reformasi sistem politik (sekurang-kurangnya pemansuhan dan pindaan akta drakonian), atau pendekatan baru untuk merungkai persoalan politik identiti (kaum, agama, bahasa dan sebagainya), agaknya apa perubahan yang akan mengujakan rakyat jikalau PH kembali berkuasa?

Persoalan ini dibangkitkan bukan untuk menafikan hak PH merampas balik apa yang dimilikinya. PN adalah kerajaan yang dipertikaikan keabsahannya kerana ditubuhkan oleh sekerat ahli Dewan Rakyat yang berpaling tadah dengan mengkhianati mandat yang diberikan pengundi. Mereka mengolah sokongan dalam PRU14 dengan manifesto PH, tetapi sokongan yang diraih itu digunakan untuk menentang PH.

Apa yang ingin dibangkitkan adalah, PH seharusnya bersikap bertanggungjawab untuk melanjutkan perbincangan daripada “kembali berkuasa” kepada “mengekalkan kuasa untuk reformasi”. Bayangkan, jikalau kerajaan PH 2.0 ini ditumbangkan sekali lagi dalam jangka yang singkat sebelum hasil reformasi sempat dituai, maka politik tanah air akan dilihat tidak lebih daripada “jatuh-menjatuhkan”. Rakyat gagal merasai perubahan yang bermakna daripada pergelutan kuasa politikus yang saling memecat dan saling mengkhianati. Akhirnya rakyat menjadi sinis, dan hilang keghairahan untuk menggerakkan perubahan melalui politik.

Harus kita ingat, sudah sekian lama “penyokong tradisi pembangkang” berkompromi dengan PH yang kononnya terdesak untuk mencukupkan sokongan pengundi atas pagar agar pertukaran kerajaan persekutuan boleh berlaku. Mereka pulang dari luar negara dengan tambang yang mahal dan bertungkus-lumus berkempen dan menjadi PACABA untuk memenangkan PH. Mereka mengidamkan sebuah negara yang lebih demokrasi, adil, bebas daripada rasuah, dan lebih toleransi terhadap perbezaan dan kemajmukan.

Namun pada kebanyakan masanya mereka dikecewakan, malah dikhianati. Integriti pemimpin politik menjunam sedalam-dalamnya. Agenda rakyat kekal sebagai omong-omong kosong, tanpa sehiris rasa tanggungjawab untuk cuba sedaya-upaya mengembalikan semua ini ke atas landasan yang betul. Rakyat menuntut wacana segar, dasar yang menyeluruh, halatuju yang jelas, pelaksanaan yang berkesan. Akan tetapi apa yang ditawarkan politikus sebaliknya adalah perang mulut dengan air liur murahan. Sindir-menyindir, ejek-mengejek, ataupun troll yang tidak mencerminkan tahap intelektual yang wajar.

Rakyat Malaysia sememangnya layak menuntut sesuatu yang lebih daripada itu. Kuasa datang bersama tanggungjawab. Tunaikan tanggungjawab anda sebagai tokoh politik tatkala menggarap kuasa.


LIM HONG SIANG
pengarah eksekutif Saudara (penyelidikan sosiobudaya).


MR :  PH akan ulangi apa yang buruk dan rakyat dah muak itu semua


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


28 ulasan:

  1. Kalau ph berkuasa semula nanti akan ada tiga perdana menteri madey, anon dan lim kacang dan tiga tpm boboi, azizah dan gone end. Selamat maju jaya!

    BalasPadam
  2. Hanya orang bodoh berlapis-lapis sahaja suka dikencing berulang kali oleh pemimpin-pemimpin kafir Harbi DA-Pigs dan khadam-khadam munafik liberal mereka yang mempunyai cogan kata yang sangat famous 'Menipufesto Pakatan Hancing Bukan Kitab Suci' untuk menghalalkan penipuan mereka ke atas rakyat !

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terbaik Lin Hong tahniah idea yg bagus.

      Padam
    2. Yang untung besar MCA 2 mp boleh cakap saya x mahu kerajaan melayu Islam.pas bisu???.58 juta dah luluske???

      Padam
  3. AWANAMA..
    tak lebih dari seorang pencacai murahan.
    Padahal apa saja agama melarang keras bersifat khianat.
    Apalagi dalam islam ianya termasuk dalam katageri fasiq.

    Apakah kefasiqan ini yg nak dibawa dihadapan Allah kelak@AWANAMA ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. AM adalah RBA @ pelacur politik murahan ternakan parti kafir harbi DA-Pigs yang cuba menyamar sebagai orang Melayu Islam untuk menyebarkan pelbagai fitnah untuk melaga-lagakan dan memecah-belahkan umat Islam dan menfitnah dan memburuk-burukkan ajaran Islam, ulama Islam, jemaah Islam seperti parti Islam PAS dan parti Melayu dan umat Islam yang cintakan Allah dan RasulNya.

      AM tidak pernah mengutuk tindakan DA-Pigs menghina Islam dan menafikan hak umat Islam menunjukkan AM juga bersikap rasis dan anti-Islam dan bersetuju dengan sikap anti-Islam DA-Pigs.

      Tindakan AM menyalah-gunakan Al-Quran dan hadis untuk menfitnah parti Islam dan parti Melayu jelas membuktikan AM telah menghina Islam.

      Padam
    2. Arif muluk fasiq nombor satu.

      Padam
    3. Kau cakap org fitnah dan menghina org lain, padahal kau yg saje2 fitnah Arif muluk (antara ramai lg), tak ambik masa fikir dulu

      Padam
  4. Yang sangat jelas ialah pencacai murahan dan pelacur politik murahan seperti Arif M adalah khadam ternakan parti kafir Harbi DA-Pigs yang telah menghina ajaran Islam dan menindas umat Islam dengan menafikan hak umat Islam.

    Mereka ini adalah puak munafik @ kufur iman @ musuh Islam bukan lagi kategori fasiq kerana puak fasiq masih beriman pada Allah dan RasulNya.

    Dan mereka lebih berbahaya dari puak kafir Harbi kerana mereka adalah musang DA-Pigs berbulu ayam yang hidup di kalangan umat Islam.

    Mereka semua adalah sampah masyarakat yang sibuk menjilat pemimpin kafir Harbi DA-Pigs dan puak evangelis dan menyebarkan pelbagai fitnah untuk memecah-belahkan dan melemahkan umat Islam dan memburuk-burukkan ajaran Islam, ulama Islam, parti Islam dan umat Islam yang cintakan Allah dan RasulNya.

    Daripada Ibn Umar R.Anhuma, Rasulullah SAW bersabda:

    مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ

    Maksudnya: “Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia adalah daripada kalangan mereka.” [Riwayat Abu Daud (4031), Ahmad (5114) (5115) (5667), Ibn Abi Syaibah di dalam Musannafnya (19401), al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Awsath (8327), al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman (1154) dan al-Bazzar dalam Musnadnya (2966)]

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum.
      Nak tanya kenapa apabila gerakan dan mca yang terang lagi tersuluh menghina Syariat islam sebelum penyamun diam seribu bahasa serta tidak mengambil tindakkan..
      Nampak sangat2 yang anda terlampau stupi juga kan ya..
      Baru2 ini apabila pembahagian harta rampasan perang mca pun dapat dan sempat lagi mca memberi kata dua kepada penyamun dan pendusta agama
      SY TIDAK MAHU DENGAR ADA KERAJAAN MELAYU ISLAM DI SINI..
      mna islam kau 0rg masa tu wahai penyamun dan pendusta agama..
      DAP juga kau 0rg salahkan ya..
      Gudptg.
      Mf ggu

      Padam
    2. Banyak negara awak boleh pergi. Awak boleh pergi thailand, india, singapore, filipina, us, uk dan banyak lagi. TAPI awak suka duduk di Malaysia ni kan yang diperintah oleh orang Melayu Islam sebab orang Melayu Islam sifat teramat adil dan bertolak ansur...KAN KAN KAN

      Padam
    3. Bukan. Ada banyak org melayu Islam yg Adil Dan bertolak ansur, mmg setuju. Tapi sifat melayu Islam tak semestinya org Tu Adil Dan bertolak ansur. Kau ni asyik main cakap, guna perkataan cantik tapi akal takde di sebaliknya

      Padam
    4. Awak saesh jangan nak berpura pura lah. Golongan kafir macam kamu memang suka berjudi, minum arak dan gaul bebas. Kalau awak pandai sangat sila pindah dari Malaysia, pergi ke london ke new york ke. Aku ada ada cadangan stockholm di negara sweden yang diiktiraf sebagai sebagai salah satu negara ter happy di dunia atau balik ke negara asal awak, mana? India? Tolong akur perlembagaan di mana raja2 bertanggungjawab mempertahankan Islam sebagai ugama resmi negara ni. Islam itu menyeluruh dan merangkumi seluruh kehidupan manusia bukan boleh di asing antara state dan religion. Kalau tak mau dan tak suka boleh berambus. So tak payah guna hujah ad hominem, sebab pada aku orang2 kafir tu semua tergencat akal.

      Padam
  5. Yang sangat jelas ialah pencacai murahan dan pelacur politik murahan seperti Ari(f) M adalah khadam ternakan parti kafir Harbi DA-Pigs yang telah menghina ajaran Islam dan menindas umat Islam dengan menafikan hak umat Islam.

    Mereka ini adalah puak munafik @ kufur iman @ musuh Islam bukan lagi kategori fasiq kerana puak fasiq masih beriman pada Allah dan RasulNya.

    Dan mereka lebih berbahaya dari puak kafir Harbi kerana mereka adalah musang DA-Pigs berbulu ayam yang mengkhianati agama Islam dan umat Islam dari dalam.

    Mereka semua adalah sampah masyarakat yang sibuk menjilat pemimpin kafir Harbi DA-Pigs dan puak evangelis dan menyebarkan pelbagai fitnah untuk memecah-belahkan dan melemahkan umat Islam dan memburuk-burukkan ajaran Islam, ulama Islam, parti Islam dan umat Islam yang cintakan Allah dan RasulNya.

    Daripada Ibn Umar R.Anhuma, Rasulullah SAW bersabda:

    مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ

    Maksudnya: “Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia adalah daripada kalangan mereka.” [Riwayat Abu Daud (4031), Ahmad (5114) (5115) (5667), Ibn Abi Syaibah di dalam Musannafnya (19401), al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Awsath (8327), al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman (1154) dan al-Bazzar dalam Musnadnya (2966)]

    BalasPadam
  6. MUNAFIK...Paginya BERIMAN-malamnya KUFUR...Pagi bersama orang mukmin..malamnya sebenar kami bersama KAFIR..kami hanya PURA-PURA bersama mukmin.

    BalasPadam
  7. yang BERIMAN PADA SEBAHAGIAN ALQURAN/HADIS....MENOLAK SEBAHAGIAN/PERLU DIUBAH SUAI DGN SEMASA JUGA ADALAH KUMPULAN MUNAFIKUN

    BalasPadam
  8. Mohon admin delete iklan judi.

    BalasPadam
  9. Ya ALLAH lindungilah rakyat Malaysia dari pemerintahan PH yg kuat kencing

    BalasPadam
  10. Dulu ble lah jani itu ini tp sekarang no more janji2 terang2 rakyaat dah tolak ph selagi ada atuk dan.....dan....jgan mimpi lah..klu bleh sabit kan kesalahan2 salah guna kuasa atuk hingga keturunan nya kaya raya itu pun rakyaat blum tentu rakyat sokong ph.semua rakyaat tau forex 30 billion perwaja steel tiba2 petron dpt contrak bekalan petrol kenderaan jbatan kerjaan dan mas...ph boleh tapi boleh belah.

    BalasPadam
  11. Era ph bukan ph tak kuat ph ada tenaga sebenar nya tapi kekuatan ph menjadi kabur di sebabkan Tun m ketepikan jentera sebenar inpirasi anggota pkr dalam ph kerana mereka inilah yang memperjuangkan sebelum ini mereka tahu hala tuju apa yang pkr akan laksanakan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selagi awak bersekongkol dengan dap rakyat akan tolak.

      Padam
    2. Terbaik awanama hujah yg amat jelas lengkap..saya setuju dgn anda.sbenarnya dia org faham..tapi buat2 x faham..kerana mereka di asuh utk memperpecah belah rakyat.islam ugama ku malaysia negara ku melayu bangsaku.sekian

      Padam
  12. X payah nak pempimpin balik bikin susah rakayat semua dan janji kencing manis

    BalasPadam
  13. Beruk dua ekor ni x putus putus berpolitik

    BalasPadam
  14. Tulah pasal.kerana pemimpin tamak dan gila kuasa rakyat jd berpecah belah.betul la.di akhir zaman ni.islam akan berpecah belah kepada beberapa golongan.
    Allahu.jauhilah kami ya Allah dari para pemimpin yang jahil dan menjual agama dan islam untuk kepentingan mereka berselindung di sebalik nama dan agama islam.
    Tunjukkan la kebesaranMu agar kami tidak terperdaya dengan muslihat mereka.amin
    “Golongan Yahudi berpecah kepada 71 atau 72 golongan. Adapun golongan Nasrani pula berpecah kepada 71 atau 72 golongan juga dan umatku akan berpecah kepada 73 golongan. [Riwayat Abu Daud (4596)]

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.