Header Ads

ads header

Flash News

Pelan Pemulihan Ekonomi tumpu tiga matlamat


PUTRAJAYA:
Pelan Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek yang akan diumumkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, tidak lama lagi akan memberi tumpuan kepada tiga matlamat utama dalam memperkasakan ekonomi negara.

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz, berkata tiga matlamat itu adalah memperkasakan rakyat (Empower People); melonjakkan perniagaan (Propel Businesses); dan merangsangkan ekonomi (Stimulate the Economy).

Katanya, pelan pemulihan jangka pendek yang dirangka bagi tempoh Jun hingga Disember 2020, akan mengambil kira pendekatan kerajaan bersandarkan kepada empat ciri.

"Pertama, ia mestilah tangkas dan dinamik. Bermakna pelan berkenaan mesti mampu diperbaiki dan diperhalusi secara berterusan, mengikut keperluan semasa serta situasi tidak menentu sepanjang tahun ini.

"Kedua, kerjasama sektor awam-swasta diutamakan. Pelan ini akan merangkumi pelbagai langkah dengan kerjasama seramai mungkin peserta dari sektor swasta, dan bukan sahaja dari syarikat berkaitan kerajaan serta syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLC dan GLIC)," katanya.

Beliau berkata demikian dalam perkongsian video mengenai pelaksanaan Pakej PRIHATIN di Facebook, hari ini.

Menyentuh mengenai ciri ketiga, Tengku Zafrul berkata, ia akan mengambil kira komunikasi menyeluruh dan capaian meluas membabitkan rakyat dan sektor perniagaan di Malaysia.

Katanya, semua haruslah meyakini pelan pemulihan itu agar rakyat dan perniagaan dapat memainkan peranan masing-masing bagi menjana semula ekonomi Malaysia.

"Kerajaan akan memastikan usaha komunikasi dilakukan secara berterusan. Ketelusan dan keterbukaan adalah penting dalam menjayakan usaha ini.

"Ciri terakhir ialah pendekatan berdasarkan data, di mana pelaksanaan pelan ini adalah berdasarkan data dan statistik agar setiap pencapaian dapat dipantau dan diperhalusi dengan cepat dan tepat.

"Data terkini juga akan dikongsi bersama dengan sektor kerajaan dan swasta, serta agensi-agensi pelaksanaan untuk penambahbaikan yang berterusan," katanya.

Beliau berkata, Pelan Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek adalah ruang untuk semua mengambil peluang baharu yang berbangkit daripada krisis COVID-19 demi pembangunan masa depan negara.

"Insya-Allah, inisiatif yang bakal diumumkan oleh Perdana Menteri akan membolehkan kita mencapai matlamat yang ditetapkan," katanya.

MR :  Pulih ekonomi jangan layan macai PH merosakkan Negara


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan